JRK Startet 27.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 27.Oktober.2020 Hei, Regner med at man får større bladareale på en 5 blads enn på en tilsvarende 4 blads propeller. Kan man da gå ned på dimensjonen? Er det mindre støy med 5 blader? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 28.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2020 JRK skrev for 17 timer siden: Hei, Regner med at man får større bladareale på en 5 blads enn på en tilsvarende 4 blads propeller. Kan man da gå ned på dimensjonen? Er det mindre støy med 5 blader? Generelt skal det være mindre støy av en propell etter flere blader den har...men generelt går effekten også ned... Så om du kan gå ned i dimensjon er jeg usikker på... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 28.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2020 Takker for svar Ida Marie III Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 28.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2020 Uansett hvor mange vinger en propell har så er stigningen teoretisk lengde på en omdreining så om man går ned i diameter må stigningen opp for å få samme omdreining på motor ved Max gasspådrag. 5 blader propell er jo stort sett brukt på semideplassement båter. ( planende båt med tunel eller stor flate over propell. ) Marex vet jeg bruker /brukte 5 blad på de nye modellene for mindre støy . Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
JRK Svart 28.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2020 Takker for god forklaring Knude Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 28.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2020 Scand Baltic har normalt 4 blader. Leste en gammel test hvor de hadde uventet høy toppfart med moderat motor. Der var det trebladers propell som var forklaringen, mener jeg. Tipper flere blader betyr mindre støy, men mere sløsing av krefter på friksjon når propellen skal snurre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.