Jump to content

Kortsluttet lampe, nå virker ikke vindusviskere, lampe eller tankmåler


larole

Recommended Posts

Hei, jeg skulle bytte en gammel halogentaklampe til en nyere med LED. Dette er i en Viksund Futura fra 1986. I det jeg skulle trekke ledningene gjennom gammel lampe, kom de borti hverandre, og det ble selvsagt en liten kortslutning. Men jeg finner ikke ut hvilken sikring som er gått, og det virker som om det er flere :-( 

 

Nå viker ikke to av tre viskere, tankmåler, lys i taket i kabin og forkabin (begge på styrbord side). Jeg kikker på glassikringene, men hvor tydelig er det egentlig når de er gått? Og hvorfor er det flere enheter som ikke virker? Kan det være en hel gjeng med sikringer jeg ikke vet om? Er det noen med denne båten som kan fortelle meg hvor sikringene sitter, eller hva som kan ha skjedd her?

Link to post

Gammel båt = umulig å vite. (Antar at el opplegget ikke er 100% originalt.)

 

Mål ohm med multimeter på sikringene. Da finner du ut hvilken som er gått. 

 

Sannsynligvis har de én felles sikring. 

 

Til neste gang: Enten isoler ledningsendene eller fjern sikringen før du prøver å gjøre tilsvarende ?

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Mornings @larole, tar det her istedenfor på IM :wink:

 

Som Grand Banks skriver så er det ikke godt å si hvor sikringene er på så gamle båter. Jeg har jo også en Futura 900, men el-opplegget er neppe likt. Det aller meste av det gamle har også jeg fjernet og erstattet med noe nytt.

 

Men det som kan være et tips er å ta ut instrumentpanelet. Under panelet vil du kunne se at ledningene fra lampetter i salongen kommer bakover. Her har de (i alle fall på min) brukt solide lampettledninger med godt tverrsnitt. Dersom det sitter en sikring under der så vil du finne den, hvis ikke kan du følge ledningene og se hvilken sikring de ender opp i. Ikke stol 100% på at du kan se om sikringene er gått eller ikke, bruk derfor et ohm-meter og mål dem. Sett mulitimeteret på pipefunksjon, da er det fort gjort å måle. Dette finner du ut av :thumbsup:

Link to post

Får tanker om at et felles punkt kan ha fått skade. Som f.eks noe som har brent av eller at oksyd eller sot skaper dårlig kontakt. Kan i såfall like gjerne være i minus-gren av strømforsyning.

Om du ikke finner sikringer som har gått kan det være noe å se etter. Dra litt forsiktig i ledninger for å se hvor de går, fungerer som regel om de ikke er tapet eller stripset for hardt sammen i bunter.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Det samme tenkte jeg på. Hos meg har jeg valgt å ha én sikring per vindusvisker, i og med at vindusviskere er en kritisk sikkerhetsfunksjon når det gjelder (dårlig vær og sikt). 

 

Det kan godt være at en opprydning er godt å ta nå i vinter.

 

Men vær obs på at 12V opplegg ikke er "uskyldig". På sett og vis er 12V mer brannfarlig enn 220V opplegget man har hjemme. Et batteri kan levere enorme strømmengder (A) ved en kortslutning. Så dersom du ikke har kunnskap om 12V opplegg så anbefaler jeg deg sterkt å få med deg en person som kan dette godt. I prinsippet bør sikring så nær pluss på batteriet som mulig, man bør ha gode tverrsnitt (tykkelse) på kabler og så korte strekk som mulig. Samt riktig type kabler og koplinger, og innfestning. (Mye vibrasjoner og slag i båt.)

 

I tillegg bør alle kontaktpunkter behandles med noe som stopper fuktighet og irr. Feks vaselin.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Det var egentlig en litt lenger forklaring; Under rattet fant jeg noen ukjente sikringer. En av disse var helt tydelig brent over, og det skjedde nok da jeg kortsluttet lampen. Skiftet den, og tankmåler og lys kom tilbake. Vindusviskere fremdeles døde. DET hadde skjedd da jeg fiklet med de tilhørende sikringene. Det er rett og slett dårlig kontakt nedi sikringholderne, slik at når de ble tatt ut i friskluft for første gang på 20? år, så fikk de helt sjokk.

 

En opprydning er nok på sin plass. Takk for støtte her inne :-)

Link to post
Grand Banks jr skrev for 13 timer siden:

(Mye vibrasjoner og slag i båt.)

Ikke i en Viksund Futura 900 :cool:

 

Grand Banks jr skrev for 13 timer siden:

I tillegg bør alle kontaktpunkter behandles med noe som stopper fuktighet og irr. Feks vaselin.

Akkurat det greiene der har det blitt kværnet på om og om igjen her på forumet. Må bare si at i vår Viksund er korrosjon og irr på kabelsko et fremmedord. Derimot er dårlig kontakt pga. et elendig elektrisk opplegg fra fabrikken ekstremt velkjent :lol: Det aller meste av kabelsko og opplegg er derfor byttet, men ikke alle ledninger. Det er ikke nødvendig. 

Link to post

Man må selvfølgelig se på hva man har før man vraker det. Men dersom 2 vindusviskere, lamper etc deler samme sikring så hadde jeg endret på opplegget. 

 

Jeg tror ikke jeg har sett irr inni kabinene i min Neptim heller, men under dashbord ute og sikringsholderne under dashbord så var det nå irr etter 40 år. Bytter derfor mye i sommer. 

 

Det koster dog lite å sprute på litt vaselinspray etter å ha skrudd ferdig noen koplinger. 

 

Godt å vite at en Futura ikke har slag og vibrasjoner @Komodo :cheers:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...