Jump to content

Symbol på carlingbryter (hva er bryteren til?)

haig

Recommended Posts

Det er vanskelig å si uten å vite hvordan den er koblet. Om mulig, ville jeg forsøkt å følge ledningene inn og ut av bryteren. Sånn umiddelbart ville jeg tippet at den kobler inn et forbruksbatteri til forbrukere, men alt i båten din virker kanskje uavhengig av posisjonen til denne bryteren?

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Ja har ikke funnet noe som ikke virker, har hatt båten siden i våres og egentlig ikke tenkt på denne bryteren siden alt til synelatende er ok og funker. Nå som båten er i vinteropplag og diverse prosjekter er på tegnebrettet ble det pluttselig interesannt og finne ut hva dette var for noe.

HiWard skrev for 9 timer siden:

Vipp den ut og se, kanskje den ikke er koblet til noe i det hele tatt.

Om det er koblet ledninger til bryteren så bruk et multimeter og se om det kommer strøm inn til bryteren, og om det går strøm ut fra bryteren når den er i på-posisjon.

haig skrev for 2 timer siden:

Booste teorien tror jeg er riktig, sendte en tekstmelding til tidligere eier og han trodde det var en knapp for bruk når man brukte mye strøm

nei har ikke sub bass (ennå)

Da kan det være så enkelt som en bryter som kobler inn et ekstra batteri i parallell. Jeg kan komme på et par uromomenter ved dette, særlig dersom batteriene har svært ulikt ladenivå. Det andre er at slike carlingbrytere gjerne er beregnet for mellom 20-30A max, så dersom det trekkes mer enn det gjennom bryteren kan det oppstå problemer. Bare teorier dette selvsagt, du bør fortsatt ta deg jobben med å finne ut hvordan dette er koblet.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev