Larsen75 Startet 29.Oktober.2020 Link til dette innlegget Startet 29.Oktober.2020 Hei? Håper att noen kunnne ha hjulpet meg med og identifisere en motor ut ifra noen bilder. Jeg er interessert i en Fevik 715 som er for salg, men selger vett ikke hva det er for en motor som står i båten. Han mener att det er en Perkins men vett ikke hva modell, og hvor mange hk. Når man ser på fargen kunne det se ut som en Perkins, men hadde vært greit og vist ut ifra dele kjøp fremover. Kjedelig og kjøpe en motor man ikke kan få deler til. Så hadde satt utrolig pris på, om noen kunne ha hjulpet meg med dette, på forhånd takk. ?? Sitér dette innlegget Link to post
abro Svart 29.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2020 Ser ut som en BMC tror jeg. sjekk denne linken. Google BMC dieselmotor og se på bildesøket i Google Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 29.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2020 Kan ikke hjelpe deg med identifiseringen, men ville vært skeptisk til å kjøpe noe som selger ikke vet hva er. Tenker følgende: hvordan kan han ha fulgt opp løpende vedlikehold og holdt motor i god stand uten å kjenne til hvilken motor det er? Ser også motoren din svetter greit med olje i toppdeksel, samt lekker eksos som blåser oljen oppover toppdeksel. Ikke at det er store problemet, men nettopp, det er ikke store problemet så hvorfor er det ikke reparert. Blir skeptisk. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
abro Svart 29.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2020 Sitér dette innlegget Link to post
abro Svart 29.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2020 Sitér dette innlegget Link to post
Larsen75 Svart 29.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2020 S/Y Vega skrev 11 minutter siden: Kan ikke hjelpe deg med identifiseringen, men ville vært skeptisk til å kjøpe noe som selger ikke vet hva er. Tenker følgende: hvordan kan han ha fulgt opp løpende vedlikehold og holdt motor i god stand uten å kjenne til hvilken motor det er? Ser også motoren din svetter greit med olje i toppdeksel, samt lekker eksos som blåser oljen oppover toppdeksel. Ikke at det er store problemet, men nettopp, det er ikke store problemet så hvorfor er det ikke reparert. Blir skeptisk. Er helt enig og derfor skeptisk for kjøp. Han sier at der er blitt skiftet olie/filter og impeller men at han ikke selv har gjort det, men en mekaniner han kjenner. Har sagt at han må ta noen flere bilder nede i motorrommet, der må jo finnes et navn eller nummer som er støpt inn i blokken Sitér dette innlegget Link to post
Larsen75 Svart 29.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2020 abro skrev 19 minutter siden: Ser ut som en BMC tror jeg. sjekk denne linken. Google BMC dieselmotor og se på bildesøket i Google Har vært inne på nett og Googlet mange motorer, men syns mange er like men kunne kanskje minne litt om en BMC ja. Er ikke lett det der, men venter flere bilder av selger så får håpe på en løsning da båten er veldi grei? Sitér dette innlegget Link to post
abro Svart 29.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2020 Larsen75 skrev 5 minutter siden: Er helt enig og derfor skeptisk for kjøp. Han sier at der er blitt skiftet olie/filter og impeller men at han ikke selv har gjort det, men en mekaniner han kjenner. Har sagt at han må ta noen flere bilder nede i motorrommet, der må jo finnes et navn eller nummer som er støpt inn i blokken Hvis han har en mekaniker som har byttet impeller etc for han så bør vel mekanikeren vite hvilken motor det er? Sitér dette innlegget Link to post
Larsen75 Svart 29.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2020 abro skrev 3 minutter siden: Hvis han har en mekaniker som har byttet impeller etc for han så bør vel mekanikeren vite hvilken motor det er? Ja det har jeg også tenkt på. Og på toppen av det hele så hadde bestefaren den rundt 15 år før han, så føler og at det lukter litt. Sitér dette innlegget Link to post
abro Svart 29.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2020 Larsen75 skrev 1 minutt siden: Har vært inne på nett og Googlet mange motorer, men syns mange er like men kunne kanskje minne litt om en BMC ja. Er ikke lett det der, men venter flere bilder av selger så får håpe på en løsning da båten er veldi grei? Veldig kjekk båt Fevik 715? Og motoren kan jo fort være grei den, men greit å vite hva det er mtp deletilgang etc. Er den i tillegg billig så er det jo ikke så stor risiko om noe skulle skje og motor må byttes etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
abro Svart 29.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2020 Larsen75 skrev Just now: Ja det har jeg også tenkt på. Og på toppen av det hele så hadde bestefaren den rundt 15 år før han, så føler og at det lukter litt. Merkelig at de ikke vet da, men hvis bestefaren ikke lever lenger så er det vanskelig å få svar av han. Sitér dette innlegget Link to post
Larsen75 Svart 29.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2020 abro skrev 3 minutter siden: Veldig kjekk båt Fevik 715? Og motoren kan jo fort være grei den, men greit å vite hva det er mtp deletilgang etc. Er den i tillegg billig så er det jo ikke så stor risiko om noe skulle skje og motor må byttes etter hvert. Veldig kjekk båt ja med mange gode løsninger, håpet på at det var en Perkins 4.108 da det er enkelt og relativt billig og få deler til den i England? Nei sant det, men kan fort bli dyrt om man må bytte motor frem for og renovere den gamle. Sitér dette innlegget Link to post
Larsen75 Svart 29.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2020 abro skrev 9 minutter siden: Merkelig at de ikke vet da, men hvis bestefaren ikke lever lenger så er det vanskelig å få svar av han. Ja ikke lett da? Men takk for hjelpen uansett, får bare krysse fingre for at han finner ut noe, når han får tatt noen flere bilder.? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 29.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2020 Ta bilde av merkeskiltet på dieselpumpen. Ring så til et firma som reparerer dieselpumper, så finner de ut hvilken motor det er. Sitér dette innlegget Link to post
Larsen75 Svart 29.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2020 Mort1 skrev 4 minutter siden: Ta bilde av merkeskiltet på dieselpumpen. Ring så til et firma som reparerer dieselpumper, så finner de ut hvilken motor det er. Venter på flere bilder av selger men kan jo nevne det for han, takk for hjelp? Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 30.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2020 BMC 1.5/1.8 har støpenummer fremme på blokka, bb-side under manifold. Be om det. Det kan vel neppe sies å være god deletilgang til BMC, men noe finnes. Vanlige deler som filtre og impeller etc er hyllevarer. KD-trading her hjemme, asap-supplies og Lancing i UK pleide å kunne skaffe endel andre ting. Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 30.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2020 Har selv 4.108, men installasjoner er så ulike og mange motorer har samme "tilbehøret". Men i forhold til min ligger oljekjøleren høyere, den manuelle oljeskiftpumpa er sånn ca midt nedpå blokka hos meg, den har originalt feste i blokka på 4.108. Høytrykkspumpa ligner ikke på den som står på min... men der er det også ulike varianter brukt. Ut fra det jeg ser på bildene tror jeg ikke det er en 4.108, men jeg setter ikke store penger på påstanden :-). Og om det skulle være 4.108 trenger du ikke helt til England for å få deler. Veldig mye er hyllevare på landbruks/traktorverksted her til lands, fortsatt billig. Sitér dette innlegget Link to post
Larsen75 Svart 30.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2020 SamH skrev for 3 timer siden: BMC 1.5/1.8 har støpenummer fremme på blokka, bb-side under manifold. Be om det. Det kan vel neppe sies å være god deletilgang til BMC, men noe finnes. Vanlige deler som filtre og impeller etc er hyllevarer. KD-trading her hjemme, asap-supplies og Lancing i UK pleide å kunne skaffe endel andre ting. Skal si ifra til selger at han må ta bilde der, ta for hjelp? Sitér dette innlegget Link to post
Larsen75 Svart 30.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2020 Hper skrev 36 minutter siden: Har selv 4.108, men installasjoner er så ulike og mange motorer har samme "tilbehøret". Men i forhold til min ligger oljekjøleren høyere, den manuelle oljeskiftpumpa er sånn ca midt nedpå blokka hos meg, den har originalt feste i blokka på 4.108. Høytrykkspumpa ligner ikke på den som står på min... men der er det også ulike varianter brukt. Ut fra det jeg ser på bildene tror jeg ikke det er en 4.108, men jeg setter ikke store penger på påstanden :-). Og om det skulle være 4.108 trenger du ikke helt til England for å få deler. Veldig mye er hyllevare på landbruks/traktorverksted her til lands, fortsatt billig. Nei jeg har også mistet troen på at det er en 4.108 og en Perkins i det hele tatt, er litt vanskeligere og få deler til en BMC men ikke umulig.? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2020 Hvor mye deler trenger dere egentlig til motorene deres? Forbruksdeler som filter, reimer og impeller er helt standard vare, og mye annet er også fortsatt tilgjengelig. Dette er en motor som er 40-50 år gammel og har tydeligvis ikke fått stort av stell, men den går fortsatt. Den kan lett gå 10-15 år til med litt flaks, men om det skjer noe som krever mye deler tenker jeg at tiden nok er inne for motorbytte uansett. Samme hvordan man ser på det er dette gamle greier som man ikke bør bruke mye penger på. Men samtidig er disse gamle dieselmotoren enkle, det er ikke stort som pleier å ryke. De lekker, lukter og rister, men går like fullt så lenge de har olje og diesel. Jeg tenker at BMC ikke er så mye mer ukurant enn en gammel Perkins. Men om du vil ha noe som føles trygt og vil unngå overraskelser kan det være lurt å legge noen kroner ekstra i en båt som har fått byttet motor i senere tid. Denne er tross alt inne i bonusårene sine... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SamH Svart 30.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2020 En utfordring er fort pakninger, vannpumpe , glødeplugger og sikkert mer. Men jeg var veldig glad i min gamle BMC, det var en tapper liten jernklump ;) Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 30.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2020 Jeg synes dette ligner en BMC Captain, som er på 1,5 liter og yter 36 hk. Jeg har maken. Dieselpumpa er av merket CAV, og Girkassa er PRM og kjøleren fra Bowman. Jeg ser at røropplegg og noen installasjoner er lagt opp litt annerledes enn på den jeg har, men jeg mener helt bestemt at det er en BMC. Jeg har hatt min i 6-7 år, og synes motoren er veldig grei. Jeg har gjort en del med den selv, skiftet vannpumpe, registerkjede, overhalt topplokk og dieselpumpe. I forbindelse med dette har jeg støtt på følgende utfordringer med deletilgang: Registerkjededeksel. Dette har jeg ikke klart å spore opp nytt, og måtte bøte på det gamle. Ellers har jeg fått tak i ventilløfter (ASAP supplies måtte skaffe fra India, men det gikk) og verkstedet som overhalte dieselpumpa klarte å skaffe deler inni denne, selv om de egentlig ikke var gått ut av produksjon. I forbindelse med overhaling av toppen ble det kjøpt inn nye glødeplugger, og pakningssett på vanlig måte. Dette er motorer som det finnes veldig mange av, så selv om deletilgang er vanskelig på nye deler, vil det være mulig å skaffe brukte deler lenge enda. Går jo an å kjøpe seg en delemotor selv også. Hvis du klarer å skru litt selv, så hadde ikke jeg vært bekymret for denne. Min erfaring er at den største utfordringen er rust. Både registerkjededekselet og rørkobling til den manuelle oljepumpa var rustet igjennom på min, som kunne ført til oljelekkasje i et omfang som potensielt kunne tatt knekken på motoren. Ble heldigvis oppdaget bare ved å være litt nysgjerrig på hvordan ting så ut. En tube med silikonpakning gjør underverker, kombinert med å holde motorrommet så tørt som mulig. Dernest å peile olje ofte, men det gjelder egentlig uansett. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Larsen75 Svart 30.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2020 index skrev for 5 timer siden: Hvor mye deler trenger dere egentlig til motorene deres? Forbruksdeler som filter, reimer og impeller er helt standard vare, og mye annet er også fortsatt tilgjengelig. Dette er en motor som er 40-50 år gammel og har tydeligvis ikke fått stort av stell, men den går fortsatt. Den kan lett gå 10-15 år til med litt flaks, men om det skjer noe som krever mye deler tenker jeg at tiden nok er inne for motorbytte uansett. Samme hvordan man ser på det er dette gamle greier som man ikke bør bruke mye penger på. Men samtidig er disse gamle dieselmotoren enkle, det er ikke stort som pleier å ryke. De lekker, lukter og rister, men går like fullt så lenge de har olje og diesel. Jeg tenker at BMC ikke er så mye mer ukurant enn en gammel Perkins. Men om du vil ha noe som føles trygt og vil unngå overraskelser kan det være lurt å legge noen kroner ekstra i en båt som har fått byttet motor i senere tid. Denne er tross alt inne i bonusårene sine... For og si det sånn så vil jeg hellere bruke 20000 kroner på og totalrenovere en motor enn og kjøpe en annen på nett hvor du ikke har garanti uansett. Skal man kjøpe en totalrenovert BMC motor da får man den nok ikke for 20000 kroner. Og renovere man en motor selv da vet man hva der er gjort med motoren og det føles bedre og mer trygt og være på havet det er nå min mening. Ser på nett at man får et renoveringskit til 4.108 for rundt 5000 kroner i England så om man gjør det da er vel motoren nullstilt igjen eller? Sitér dette innlegget Link to post
Larsen75 Svart 30.Oktober.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2020 Grimme Elling skrev for 4 timer siden: Jeg synes dette ligner en BMC Captain, som er på 1,5 liter og yter 36 hk. Jeg har maken. Dieselpumpa er av merket CAV, og Girkassa er PRM og kjøleren fra Bowman. Jeg ser at røropplegg og noen installasjoner er lagt opp litt annerledes enn på den jeg har, men jeg mener helt bestemt at det er en BMC. Jeg har hatt min i 6-7 år, og synes motoren er veldig grei. Jeg har gjort en del med den selv, skiftet vannpumpe, registerkjede, overhalt topplokk og dieselpumpe. I forbindelse med dette har jeg støtt på følgende utfordringer med deletilgang: Registerkjededeksel. Dette har jeg ikke klart å spore opp nytt, og måtte bøte på det gamle. Ellers har jeg fått tak i ventilløfter (ASAP supplies måtte skaffe fra India, men det gikk) og verkstedet som overhalte dieselpumpa klarte å skaffe deler inni denne, selv om de egentlig ikke var gått ut av produksjon. I forbindelse med overhaling av toppen ble det kjøpt inn nye glødeplugger, og pakningssett på vanlig måte. Dette er motorer som det finnes veldig mange av, så selv om deletilgang er vanskelig på nye deler, vil det være mulig å skaffe brukte deler lenge enda. Går jo an å kjøpe seg en delemotor selv også. Hvis du klarer å skru litt selv, så hadde ikke jeg vært bekymret for denne. Min erfaring er at den største utfordringen er rust. Både registerkjededekselet og rørkobling til den manuelle oljepumpa var rustet igjennom på min, som kunne ført til oljelekkasje i et omfang som potensielt kunne tatt knekken på motoren. Ble heldigvis oppdaget bare ved å være litt nysgjerrig på hvordan ting så ut. En tube med silikonpakning gjør underverker, kombinert med å holde motorrommet så tørt som mulig. Dernest å peile olje ofte, men det gjelder egentlig uansett. Lykke til. Får se hva selger sier når han får tatt noen flere bilder av motor i morgen men ut ifra det folk skriver her og det jeg selv har Googlet da tyder det på at det er en BMC? Planen er og etterhvert løfte ut hele motoren og renovere og male den og motorrommet opp på nytt da tenker jeg at jeg har en god motor fremover i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 30.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2020 index skrev for 9 timer siden: Hvor mye deler trenger dere egentlig til motorene deres? Forbruksdeler som filter, reimer og impeller er helt standard vare, og mye annet er også fortsatt tilgjengelig. Dette er en motor som er 40-50 år gammel og har tydeligvis ikke fått stort av stell, men den går fortsatt. Den kan lett gå 10-15 år til med litt flaks, men om det skjer noe som krever mye deler tenker jeg at tiden nok er inne for motorbytte uansett. Tja... kjenner historikken på min Perkins 4.108 fra 86 sånn ca 15...20 år tilbake. Der er det byttet dynamo, sjøvannspumpe, løftepumpe (gjort av meg).... høytrykkspumpa er overhalt (betalt av meg) og diverse pakninger er byttet for å redusere oljesvetting. Tenker på alt som normal slitasje. Regner med kjøler, bend osv snart står for tur. Ser egentlig ingen tegn på at motoren er "ferdig" på noen måte og deletilgang er enkel og billig. Har hatt ufrivillig stans en gang, da hadde jeg glemt å åpne dieselkrana :-) Så vi føler ingen usikkerhet mtp driftsikkerhet. En ny motor på 50hk vil tross alt koste en god slant. Men helt klart, mindre bråk, mindre lukt (oljesvetting på Perkins) og ny motor vil nok oppleves godt... men ikke prioritert så lenge vi har en motor som oppleves som driftsikker og egentlig billig å drifte. -------- Virker det så virker det.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.