Gronevet Startet 31.Oktober.2020 Del på Facebook Startet 31.Oktober.2020 Heisann, jeg kjøpte meg en Fevik snekke i fjor som har styring inne og ute. Da jeg kjøpte den var den noe tregere/hardere på styringen enn jeg var vant til fra før på båt med kun styring inne. Men jeg tenkte ikke så mye mer over det, men nå i høst kjenner jeg at den har blitt enda hardere og etter å ha kikket rundt her og bak ved roret fant jeg den hydrauliske styringen som ser ut til være av typen "ultraflex mod 120". Antagelig skal denne etterfylles med noe fett eller olje fra tid til annen, og dermed er spørsmålet til gjengen her inne hvordan det skal gjøres - og med hva? Jeg fant forøvrig en manuell fettpresse liggende i nærheten her og, kan det være den som har vært brukt her? Mvh Kristian Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 31.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2020 Det ser ut som om du har nipler i begge ender av sylinderen. MEN, dette ser ut til å være luftenipler for hydraulikksystemet. Om jeg har rett i dette skal det ikke smøres med fett i disse. Enkelte sylindre har smørenippel på innfestingen i enden av sylinderen, dette blir helt til høyre på ditt mitterste bilde. Jeg ville ha forsøkt å finne ut hva som går tregt. Koble styresylinderen fra roret, da ser du om tregheten ligger i styringa eller i roret. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
bellen Svart 31.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2020 Ja, gjør som nevnt. Koble sylinderene fra roret og sjekk om det er hydraulikken eller roret som er tregt. Det skal ikke fylles grease i styringen. Det som er i endene på sylinderen er luftenipler. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2020 (redigert) Gjør som @ Brigg sier først. "" Jeg ville ha forsøkt å finne ut hva som går tregt. Koble styresylinderen fra roret, da ser du om tregheten ligger i styringa eller i roret."" Høres ut som sylinderen er full av fett. Etterfyll hydraulikkolje rød pil (den styrepos som er høyest oppe) og luft ut på niplene, mulig du får ut noe av fettet som er presset inn ved å sveive fra side til side. Lufte på den siden der stangen kommer ut når du sveiver. Må være to pass på å etterfylle så ikke øvre styreposisjon går tom for olje og suger luft inn i systemet.. Hold på til det kommer olje ut. Mulig sylinderen bør åpnes og slanger blåses tomme for fett, hvis det ikke går lettere. Redigert 31.Oktober.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.