Guest Startet 31.Oktober.2020 Del på Facebook Startet 31.Oktober.2020 (redigert) Holder på med en Wesling nå, men syns den virker så tung. Får ikke løftet, så båten ligger helt flatt uansett hvor mye vi tilter. Det skal jo være mer enn nok motor til å løfte båten ut av vannet, kjører raker 24" som skal gi mer enn nok løft Det er lettere og spørre her, enn å dele skroget for og finne ut av det Den blei faktisk billigere i bruk pr nm enn med 60etec i 20-25knop Redigert 31.Oktober.2020 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2020 de jeg har sett har isopor som flytemiddel, oppe under sidene og under dekk foran og bak. at den ikke vil løfte seg skikkelig ut av vannet: mener å ha hørt fra andre med 150hk+ at båten vil overplane i stor fart... I tillegg så kan vel skrog bli mer konkave i linjene om de feks står dårlig opplagret over lang tid.. ? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Svart 31.Oktober.2020 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2020 Men den vil ikke løfte seg ut i noen som helst hastighet, med 70-90hk kan man jo tilte den såpass at man kun har 30-40cm skrog nedi vannet når de ligger i nærmere 40knop Trur jeg må sjekke om den har blitt konkav, hvis den har blitt det så er det jo en katastrofe. Ser for meg at det er vannskligt at den har blitt konkav også med den formen steglistene har på weslingen. Muslingen min var 10-15mm konkav, men den har jo rette steglister, den var også lett å rette opp igjen Hmm, lurer på om vi bare må gå for 4" setback, 10cm heising og sette på en hydromotive 4blader Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 1.November.2020 Del på Facebook Svart 1.November.2020 Fant problemet, men gidder ikke gjøre noe med det. Blei heller 60etec igjen 150'n er prøvekjørt og i orden Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.November.2020 Del på Facebook Svart 1.November.2020 oops Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Svart 3.November.2020 Del på Facebook Svart 3.November.2020 (redigert) Finnes det en diagnose for jakta på knop? Nå har vi bestemt oss for å bruke en noen dager på oppretting. I samme slengen så forsterker vi akterspeilet, heiser det 5cm og setter på 4" setback branketter Bytta propell nå og fikk ett par knop ekstra. Den suger seg fast til vannet i 54knop. Burde få 60 med oppretting, heising og setback Redigert 3.November.2020 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.November.2020 Del på Facebook Svart 3.November.2020 Tror ikke det finnes en diagnose for det. Beklager. Tror du er for skakkjørt allerede. Det er artig å lese om dine påfunn. Ting som for meg ville tatt et par år ordner du på noen dager. Tror du har rett jobb jeg :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Guest Svart 3.November.2020 Del på Facebook Svart 3.November.2020 På andre sine båter går det fort, men det og finne tid og ork til og ta mitt eget er det værre med. Men jeg tok en oppretting på muslingen for litt siden, den ville hele tiden legge seg ned på babord siden hvis ikke man hadde ett helt villt løft. Men det er trivelig jobb og hobby, er vel mer en livsstil, på samme måte som med alt annet som kan ta over livet, Båt båt båt, 70% av de rundt meg jobber med båt eller på båt og halvparten av de igjen har det som hobby i tilegg, så det er mye båt og båtprat Sitér dette innlegget Link to post
LyrikRC2 Svart 7.November.2020 Del på Facebook Svart 7.November.2020 Artig hvis du legger ut bilder av hvordan du hever og forsterker akterspeilet. Skal i gang med samme prosessen selv mot våren, men har ingen erfaring med epoxy eller glassfiber. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 8.November.2020 Del på Facebook Svart 8.November.2020 LyrikRC2 skrev On 7.11.2020 at 10.40: Artig hvis du legger ut bilder av hvordan du hever og forsterker akterspeilet. Skal i gang med samme prosessen selv mot våren, men har ingen erfaring med epoxy eller glassfiber. Jeg bruker ikke epoxy til sånt som dette, polyester er mer enn bra nok Jeg gjør det enkelt, skjærer en 2x2" planke som er like brei som akterspeilet, så tar jeg å skjærer 2 lange spor i motorbrønnen, lager 2støtter i 12mm finer som støpes sammen skrur denne fast i 2x2'n bakpå akterspeilet, streker litt der støttene kommer, sliper ut ca 10cm på alle kanter, så støper jeg 3-4lag med glassfiber rundt hele sulamitten, så støper jeg opp sporene som er i brønnen rundt støttene, sliper litt, gelcoater. Så blir det nesten like pent som originalt, men tåler masse hk Det er quickfix metoden jeg kommer til og bruke på denne Sitér dette innlegget Link to post
LyrikRC2 Svart 9.November.2020 Del på Facebook Svart 9.November.2020 Jeg tror jeg skjønner planen, men usikker på plasseringen av 2x2 planken? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 9.November.2020 Del på Facebook Svart 9.November.2020 (redigert) 2x2'n legger jeg på langs oppå akterspeilet for og heise det 5cm. Det er bedre hvis du legger 2-3lag finer som du støper imellom, men på denne weslingen så er heisinga av akterspeilet kun for vannets del, heisinga av motoren skjer på brankettene som er festa i de gamle hullene Den har jo fått "forsterkning" fra westermoen, men det syns jeg virker svært dårligt Redigert 9.November.2020 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LyrikRC2 Svart 10.November.2020 Del på Facebook Svart 10.November.2020 Takk nå skjønte jeg. Legg gjerne ut bilder av prosjektet når du starter. For min del blir nok dette i overkant, tror jeg nøyer meg med å støpe inn 2 kneplater på innsiden. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 10.November.2020 Del på Facebook Svart 10.November.2020 (redigert) Båten er i daglig bruk med 150'n nå, så det blir når vi vet det ikke trengs båt på noen dager eller vi ser at akterspeilet har begynt og få litt for mye juling Har fått kjørt med den endel nå, den er ca 20% billigere i drift på 2300 enn med 60etec på 4500 som er 23knop. Meeen man kan jo få forbruket til og gå opp ganske mye mer hvis man ikke passer på gasshanda Redigert 11.November.2020 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LyrikRC2 Svart 11.November.2020 Del på Facebook Svart 11.November.2020 Hva veier den Ficht RAM 150 motoren? Båten flyter overraskende høyt i vannet. Skal selv henge på en V4 på rundt 180kg og er spent på hvordan det går med 4-5 stk i båten. Undersøkte mine steglister og de har samme form som dine, konkave. Men båten min responderer godt på tilt og føler at båten reiser seg ut av vannet. Mulig båten din overplaner fordi den har såpass med HK. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 25.Mai.2021 Del på Facebook Svart 25.Mai.2021 LyrikRC2 skrev On 11.11.2020 at 10.24: Hva veier den Ficht RAM 150 motoren? Båten flyter overraskende høyt i vannet. Skal selv henge på en V4 på rundt 180kg og er spent på hvordan det går med 4-5 stk i båten. Undersøkte mine steglister og de har samme form som dine, konkave. Men båten min responderer godt på tilt og føler at båten reiser seg ut av vannet. Mulig båten din overplaner fordi den har såpass med HK. Det står vel 178 eller 187kg på stammen hvis ikke husker helt helt, overraskende lett, veier bare noen få kg mer enn 115etec Overplaning har mest med rigging å gjøre, man kan rigge det såpass heftig og overkill at båten slipper vannet og får ett heftig løft og da er det lufta som holder den oppe. Det burde ha skjedd med denne weslingen, men siden den var såpass konkav så ga vi opp å satte på en 60 igjen. Men er på jakt etter en Wesling som ikke er konkav Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.