Jump to content

Bunnstoff på baugthruster propell?

mmosberg

Recommended Posts

Denne sesongen har jeg vært skikkelig plaget med groe av skjell på thruster propellene. Har en båt 2020 modell med 2 stk Sleipner Sidepower SEP 80 thrustere. Selve propellene er laget av et slags kunststoff.

Må de grunnes med noe eller er det bare å smøre bunnstoff rett på propellene? 

Erfaringer, synspunkter?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Jeg bruker drevspray på trusterpropellene. Sleipner trustere. Holder groen unna en stund. Jeg har to års intervall for bunstoffing, og etter to år er det som regel endel rur særlig rundt propellnavene. Men innbiller meg at det hadde vært verre uten drevspray. Og rurene er gjerne enklere å fjerne. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg har også plastpropeller. Har alltid stoffet dem med vanlig bunnstoff, men før ble de likevel fulle av rur. Så fjernet jeg alt bunnstoffet og primet dem med flere lag tokomponent (Hempel) epoxyprimer før jeg stoffet (Jotun Nonstop Supreme). Etter det har jeg ikke hatt problem med groe.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

mmosberg skrev 23 minutter siden:

@Brigg, grunner du før drevsprayen?

Nei, bare fjerner gammel drevspray så godt som mulig først. Bruker en Scotch brite skrubb og vann til dette.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...