Jump to content

skottkledning


Nordåsen

Recommended Posts

Skottduken er løsnet en del steder i min nylig innkjøpte skilsø.

Spørsmålet er om den lett kan limes på igjen med kontaktlim, eller om en bør kjøpe ny duk og skifte hele?

Baksiden av den gamle duken er forstøvet, men den er ellers hel og fin og ser grei ut trass 28 år i bruk.

Redigert av skaftetryne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom baksiden smuldrer opp ville jeg ha byttet, ellers varer det ikke lenge før det henger og slenger igjen...

 

Tja, ikke helt enig i dette. Jeg har selv limt opp skottkledning som har løsnet. Baksiden var smuldret opp, og så slettes ikke pen ut. Jeg løsnet så mye jeg turde av bekledningen uten å rive noe i stykker, og klinte kontaktlim inn på baksiden så langt jeg rakk. Sitter som et skudd. Sikkert 2-3 år siden dette ble gjort. Men kontaktlim på sprayboks har jeg ikke god erfaring med. Bruk lim på boks, og klin på med pensel :yesnod: Litt beskyttelse mot gassene er kanskje å foretrekke.

Link to post
Share on other sites

Brukte samme lim som båtbyggere gjør og klinte på den ene siden og la skaien direkte på med en gang og strøk godt utover. Løsnet deretter skaien og lot begge sider tørke før jeg la den nedpå igjen. Nå henger det!

Limen de oftest bruker er meget tyntflytende og der kan du faktisk legge duken litt nedpå og fjerne den hvis du er uheldig. Men det går kun 1 gang.... :smash:

Link to post
Share on other sites

Brukte samme lim som båtbyggere gjør og klinte på den ene siden og la skaien direkte på med en gang og strøk godt utover. Løsnet deretter skaien og lot begge sider tørke før jeg la den nedpå igjen. Nå henger det!

Limen de oftest bruker er meget tyntflytende og der kan du faktisk legge duken litt nedpå og fjerne den hvis du er uheldig. Men det går kun 1 gang.... :smash:

 

Tiltredes ! Blir bare gørr å smøre lim på begge sider og så lime. Gudruns metode virker fint. Sånt lim får du hos velassorterte salmakere. Betaler 160 kr literen mot 3M Casco hos Maxbo. Navnet på stoffet vet jeg ikke men han har det på svære plastfat og det er litt mørkere enn whisky i farge men sikkert mye bedre til å drepe hjerneceller enn Casco :crazy:

Link to post
Share on other sites

Vannbasert er limen definitivt ikke, etter å ha sett på kompisen som hjalp, meg gående oppover kaien.....

Jeg hadde egnet maske med filter til den limen, han ville ikke bruke den jeg hadde ekstra.....

 

Tynt som vann og båtbyggerne har den på fat. Svindyr var den og, men utroooolig drøy i forhold til annen kontaktlim.

Link to post
Share on other sites

Joda, kan godt være at det er i vanlig handel, men jeg fikk den ferdig tappet i en boks fra fatet.

Hør med et lokalt båtbyggeri....

Hvis det ikke er noen her da som vet hva den heter?

Var ihvertfall drøy da jeg kjøpte alt for mye. Ruset det sånn omtrent etter vanlig kontaktlim, det var feil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...