Jump to content

Hvordan koble batteribank av lithium

925Riviera

Recommended Posts

Hei, 

Jeg er på ingen måte expert, men jeg har undersøkt mye på lithium oppgradering. 

Det finnes mange tråder her, og mange videoer. Mye forskjellig problemstillinger og løsninger. 

Det jeg har funnet ut av/ fått råd om er: 

• Lithium batterier kan lades raskt opp, altså det blir stor belastning på dynamoen. Dynamoen kan brenne, spesielt på lavt turtall da viften er turtallstyrt. Dette hadde jeg tenkt å løse med DC-DC/buck-boost lader fra dynamo til Lithium batteriene. 
  • BMS på Lithium batteriene kan stenge ned ved overspenning. Dynamoen (og alt det andre som er koblet til) kan grilles hvis BMS stenger ned under lading. Samme problem kan også oppstå når batteriene er full. Dette løses også med DC-DC lader. 
  • For å få max levetid på Lithium batteriene, er ikke V ut fra dynamo optimal til en hver tid. Dette problemet kan også løses med en DC-DC lader og eventuelt en smart shunt for overvåking.

Men det er mange måter å løse problemene på. 

Jeg er som jeg sier ikke over-kvalifisert til å uttale meg, så du får ta det med en klype salt.

Hvis du eller andre har andre meninger om dette, så setter jeg pris på tilbakemelding.

Jeg tenkte å starte med oppgradering til våren eller til høsten så tar med meg alle kommentarer, og følger tråden. 

Hilsen Thomas

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...