Lars Hansen Startet 1.November.2020 Link til dette innlegget Startet 1.November.2020 Hei ? Skal lakkere overbygget på en båt med IJmopox HB Coating epoxygrunning og Double Coat 2-komponent polyuretanlakk. Er Biltema tynner egnet til avfetting før grunning, eller legger den igjen noen rester? Inneholder Aceton, Etylacetat, Xylen og Isobutanol. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.November.2020 Link til dette innlegget Svart 1.November.2020 Min erfaring er at den er veldig effektiv. Men hvorfor ikke bare bruke aceton? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
xr4ti Svart 1.November.2020 Link til dette innlegget Svart 1.November.2020 Jeg kan kun anbefale (gjelder i grunn alltid) siliconvask/fjerner som siste rengjøring før lakk. Tynner/vasketynner fjerner sjelden alle rester av polish og siliconer. Sjekk litt på nett angående priser da den er en del dyrere enn vasketynner. Aceton kan brukes men sjekk på et lite felt først så den ikke løser opp evt gammel lakk/primer men siliconvask er det jeg alltid bruker. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 1.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2020 Det er gelcoat fra 1971, så ingen fare for at den ikke tåler aceton. Har nok ikke sett polish på mange år, så er nok ikke så mye voks og lignende heller. Aceton anbefales av mange ikke fordi den fordamper raskt, og da kan man visstnok risikere at møkka ligger igjen. Lurer på om ikke Knude eller Vanntro skrev noe om det en gang...? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.November.2020 Link til dette innlegget Svart 1.November.2020 For å unngå det kan du ha aceton på ei spruteflaske. Så sprøyter du på samtidig som du tørker det vekk i en retning. du må da bruke så mye aceton at det renner vekk. Dette blir jo etter først å ha avfettet med kraftvask, og deretter slipt hele overflaten som skal lakkeres. Slipestøvet kan du støvsuge opp, evt blåse vekk resten dersom du har tilgang til ren pressluft. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars Hansen Svart 1.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2020 Så du mener at aceton er bedre å bruke enn tynneren? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.November.2020 Link til dette innlegget Svart 2.November.2020 Egentlig ikke. Og årsaken er at jeg rett og slett ikke har kunnskap nok til å vurdere de to opp mot hverandre. Sikkert andre som kan si noe mer konkret om det. @xr4ti har jo allerede vært på banen, og @Knude har garantert kunnskap om dette. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars Hansen Svart 2.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2020 Takk for svar, da bruker jeg aceton og silikonfjerner. Kjipt om tynneren inneholder noe som legger igjen noen rester som ødelegger resultatet... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.November.2020 Link til dette innlegget Svart 2.November.2020 xr4ti skrev for 11 timer siden: Jeg kan kun anbefale (gjelder i grunn alltid) siliconvask/fjerner som siste rengjøring før lakk. Tynner/vasketynner fjerner sjelden alle rester av polish og siliconer. Helt enig. Silikonrester gir kratere i lakken, store sådan. Og gammel gelcoat har garantert rester av silikon i seg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.