Jump to content

Rekkefølge teiting sjøvannsinntak


Goddis77

Recommended Posts

Sjøvannsinntaket til toalettet begynte å bli slitt, så det var på tide å bytte det.

Ble litt usikker på riktig rekkefølge her, samt om festemiddelet Locktite 577 er riktig vei å gå..

Min plan er som følger

 

Rengjøre flater inne og ute med aceton

feste selve gjennomføringen med tec7

feste komponentene etter dette med locktite 577

 

Men bør jeg feste komponentene først med locktite før teiting av gjennomføringen med tec7, eller bør jeg starte motsatt vei?

Tenkte at hvis jeg tok gjennomføringen først og dro til det andre, så kunne festet på gjennomføringen muligens løsne?

 

Er dette noe som kan gjøres i tempen vi har nå, eller bør jeg ta dette senere?

20201025_181329.jpg

20201026_075734.jpg

Link to post

Tok nettopp alle på min maxi 84,  Borra ut de gamle med pyramidebor.

Fjernet gammel tetningsmasse og pusset lett med sandpapir, gjorde rent med aceton. 
Tec7 på gjennomføringer og skrudde de på plass. trakk til ganske greit på de. 
Monterte ventiler og slangestusser med gjengetape en liten time etterpå. Trenger ikke trekke så hardt til her. Bare så det sitter. 
Potte tett så langt. 

 

Kan nevnes at den ene gjennomføringen måtte ut ett par timer etter montering da kranen stod litt feil på ventilen, og den var ett lite helvete å få ut igjen bare etter så kort tid, så jeg tviler ikke på at det sitter som pinn i kuskit. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post

Ikke bare like greit, men bedre. Gjengetape blir også tett, men er veldig kritisk i forhold til at man ikke kan skru litt tilbake etterpå. Ulempen med locktite 577 er at den herder, og da står den der. Jeg foretrekker derfor å bruke hamp og Unipak, eller tilsvarende ikke herdende guffe. Det blir alltid tett, og man kan vri og justere litt på vinkler etterpå uten at det gjør noe.

Link to post

Jepp. Inn med gjennomføringen ,på med ventilen og slangestussen. Ferdig. Det er da helt nødvendig å ta tettemasse på rette delen så det ikke kommer inn i ventilen. (Gjennomføring og slange stuss)  

Gutta som jobbet på Polar plast når jeg begynte der i1984 sverget til hamp og permatex på ventilene , sikaflex på gjennomføringen. Fungerte det også  men det hendte at det måtte ettertrekkes fordi det kom inn litt vann å da passet ikke plasseringen av rattet på ventilen.  

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Kremt... hvis det ikke blir tett med hamp og permatex har det nok ikke med hampen å gjøre :giggle:  Nå vet jeg ikke om noen rørleggere som bruker hamp og permatex lengre. Permatexen blir hard, så gamle koblinger blir veldig tungvindt å demontere hvis det er nødvendig, men hamp og f.eks. Unipak er jo fremdeles i bruk. Nå er jo fittings på skroggjennomføringer så og si trykkløse, det eneste trykket på koblingen er væskesøylehøyden fra vannlinja og ned til gjennomføringen. Hvis skroggjennomføringen sitter 0,5m under vannlinja er trykket 0,05 bar. Til sammenligning er vanntrykket i krana hjemme ca 5-6 bar. Har heller aldri hørt om noen rørleggere som bruker fugemasse som gjengetetning på rør, det tror jeg ikke er godkjent. Eneste grunnen til at det fungerer på skroggjennomføringer er vel på grunn av det lave trykket. De fleste rørleggere har vel gått over til diverse Locktiteprodukter, f.eks. "tanntråen", men enkelte sverger fremdeles til hamp. Montert riktig kan man skru gjengene en hel omdreining tilbake uten at det begynner å lekke. Forutsetter at hampen er riktig pakket. 

Link to post

Mener det riktig er å kjøpe støpte skroggjennomføringer og at den har knaster så en kan holde igjen på utsiden  når en trekker til så en ikke drar den med rundt når den på innsiden trekker til. 

Da blir det tett.  og lar den herde før videre montering.

 

Har en det travelt monter skroggjennomføringer uten tetningsmiddel  monter  kran og  bend ferdig, løsne  skroggjennomføringen og  legg på tetningsmiddel  ute inne og trekk til.

 

På komposit er dette  oppskriften fra en leverandør

Lägg tätningsmassa runt genomföringens yttre fläns och skruva åt mutter på insidan för
hand.
När tätningsmassan har stelnat ,skruva av muttern och lägg tätningsmassan även på insidan.
Skruva åter åt muttern för hand.

 

 

image.png.0fdf918003f82e6e5185ff4760659eaf.png

 

Demonteringen er lettest fra utsiden ved forsiktig sliping ( skal ikke bli varmt) eller konisk bor.

image.png.445d14ea67bf5c2fe5123f15cd3eac04.pngimage.png.ca96be2687d33d69d189c1b1ba2f42e1.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Roger jo skrev for 2 timer siden:

Mener det riktig er å kjøpe støpte skroggjennomføringer og at den har knaster så en kan holde igjen på utsiden  når en trekker til så en ikke drar den med rundt når den på innsiden trekker til. 

Da blir det tett.  og lar den herde før videre montering.

 

image.png.0fdf918003f82e6e5185ff4760659eaf.png

 

 

Er en slik som dette her jeg har kjøpt ja. Et skrujern til å holde i mot med på utsiden da eller?

 

Sitat

Har en det travelt monter skroggjennomføringer uten tetningsmiddel  monter  kran og  bend ferdig, løsne  skroggjennomføringen og  legg på tetningsmiddel  ute inne og trekk til.

 

Heller litt til at dette kan være beste alternativet for meg. Får handle inn litt festemidler i dag og se hva jeg får til i morgen.

Må uansett en tur på Megaflis i dag  :smiley:

Link to post

Jeg har byttet alle gjennomføringer på de siste 4 båtene jeg har hatt. Har stort sett festet selve gjennomføringen med Tech7, og latt det stå et døgn eller mer. Så har jeg brukt 577 når krana skal på og stussen på der igjen. Det blir tett selv om man ikke drar til  for hardt, og tåler litt justering. Ved trang plass hvor det er viktig at kranarmen står en spesiell vinkel har jeg montert kran og slangestuss først på gjennomføringen, og så satt fast selve gjennomføringen med tech7 til slutt i riktig posisjon. 

 

Har ikke brydd meg om at det er vanskelig å få av 577 senere, da messing er såpass billig i båtsammenheng at jeg uansett kapper av ved skifte senere. Har nå testet litt kompositt på siste båt, og da måtte jeg gå over fra 577 til noe mer anbefalt med et annet nummer. Var litt mer suppeaktig å jobbe med. Brukte fortsatt tech7 på selve gjennomføringen, selv om jeg registrerer at mange støper fast.

Link to post
Komodo skrev for 12 timer siden:

Montert riktig kan man skru gjengene en hel omdreining tilbake uten at det begynner å lekke

 

Jeg lærte av en rørlegger, den gangen alle brukt hamp, at når du monterer messindeler skal du skru 1/4 omdreining tilbake etter å ha teitet til. Det er for å unngå spenningskorrosjon.

 

Og det er ikke spøk. For mange år siden ramlet stoppekrana i huset mitt rett av da jeg skulle stenge den. "Heldigvis" var vannet frosset i røret uner bakken, så jeg fikk fikset det før den store katastrofen. Det var et prakteksempel på brudd i messing pga. spenningskorrosjon . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Goddis77 skrev 1 time siden:

Er en slik som dette her jeg har kjøpt ja. Et skrujern til å holde i mot med på utsiden da eller?

Hva som helst som passer inn  i hullet og går i mot knastene  flattjern, hoggjern bakdelen på en skiftenøkkel  og  holde imot  med en annen skiftenøkkel/rørtang.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Ser at bruksområdet her er -50 til 155 grader i følge Ahlsell.

Når jeg påførte dette her på gjengene, og tok er god del på, så merker jeg nå at det fremdeles er tyktflytende og ikke strøknet.

Nå er det flere dager siden jeg gjorde dette her, så burde da størkne snart?

 

Er vll 5-8 grader ute nå og dermed det samme nedi rommet der.

 

 

Link to post

Jeg har sverget til hamp og Permatex i alle år.

Men sist jeg byttet ble det hamp og Locktite 577, det vil si det ble Biltema VVS tetning i stedet, dette er nok samme produkt som 577. Kombinasjonen funket knallbra på grove 1,5" gjenger.

 

Planen nå er å skifte septik gjennomføringen til kompositt Trudesign. Det blir Sikaflex/Tec7 på selve gjennomføringen og hamp med 577 på gjengene til ventil og stuss også her. Går utfra det funker like bra på kompositt.

 

 

Link to post
Goddis77 skrev 1 time siden:

Ser at bruksområdet her er -50 til 155 grader i følge Ahlsell.

Når jeg påførte dette her på gjengene, og tok er god del på, så merker jeg nå at det fremdeles er tyktflytende og ikke strøknet.

Nå er det flere dager siden jeg gjorde dette her, så burde da størkne snart?

 

Er vll 5-8 grader ute nå og dermed det samme nedi rommet der.

 

 

Hvis du leser spec.'en, vil du finne at stoffet herder ved bortfall av oksygen (luft). Om du vil sjekke at 577 har herdet mellom gjengene, må du skru fra hverandre og titte. Gjøre rent og ta jobben en gang til. Mitt råd, for hva det må være verdt, SLAPP AV. Det går så bra atte.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...