Jump to content

Hvem har en kvalitets båt ?


Ficher

Recommended Posts

hehe - her kommer det til å bli mange meninger :yesnod:

 

Aller først bør du nok definere hva som er kvalitet. f.eks. sjøegenskaper, tekniske installasjoner, finnish på trearbeide, finnish på plastarbeider. Og kommer du inn på motorvalg (Yanmar/VP) ja da har vi en laaang tråd foran oss

 

Kvalitet er definert i markedsføring som forholdet mellom forventet kvalitet og opplevd kvalitet. Er opplevd kvalitet lik eller bedre enn det du forventer , ja da er kvaliteten bra.

 

Min mening er at det er sammenheng mellom pris og kvalitet/finnish. Personlig mener jeg at Windy og Nidelv har bra kvalitet av de norske. Men her er jeg veldig subjektiv.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

OK, vi glemmer/snakker ikke om motor... :wink: , , men vi holder oss til sjøegenskaper, tekniske installasjoner, finnish på trearbeide, finnish på plastarbeider.

Takk -jeg tror det var fordelaktig

 

I hht internasjonal presse og norsk presse er det vel Riva, Azimut og Ferretti som er ganske ledende, men om du ikke er i klassen med "Lille Petter" er det ofte nevnt Windy, Fairline, Sunseeker med Princess hakk i hæl.

 

Windy 37 ble kåret til best handling boat i klassen 35-37 fot i MBY for noen måneder siden, Windy 25 er kåret til best handling boat i sin klasse tidligere.

 

Av Norske mener jeg Windy er i en klasse for seg med Nidelv en dliten ivisjon lavere i finnish og pris.

Link to post
Share on other sites

Takk -jeg tror det var fordelaktig

 

I hht internasjonal presse og norsk presse er det vel Riva, Azimut og Ferretti som er ganske ledende, men om du ikke er i klassen med "Lille Petter" er det ofte nevnt Windy, Fairline, Sunseeker med Princess hakk i hæl.

 

Windy 37 ble kåret til best handling boat i klassen 35-37 fot i MBY for noen måneder siden, Windy 25 er kåret til best handling boat i sin klasse tidligere.

 

Av Norske mener jeg Windy er i en klasse for seg med Nidelv en dliten ivisjon lavere i finnish og pris.

 

Windy har vært og er i en særklasse i forhold til andre norske cabincrusiere mht kvalietet. Nidelv danner 2.divisjon sammen med flere andre..

 

Hvilken type båt og størrelse er du ute etter, og hva vil du gi for båten?

 

Helt riktig som Bitteliten påpeker er det hvilke kriterier du går etter som også vil påvirke hva du mener er topp kvalitet.

 

Blir feil å sammelikne Viknes 1030 med Windy 32 schirocco. Nevner disse siden du lister opp bare norske fabrikanter i ditt spørsmål. Det finnes mange meget bra "utlendinger".

 

For min egen del definerer jeg kvalitet som bl.a godt håndtverk som varer, praktiske og gode innredningsløsninger m.m., teknisk god standard (motor, el....), sjøegenskaper (som går mest på et godt konstruert skrog) m.m.

 

Noen ser ser blind på finsihen på lakk og inventar, men glemmer andre ting. Så f.eks på en Nidelv *** for 2-3 år siden på "sjøen for alle". Pent håndverk, elendig kalesjeløsning, Regulebart ratt (skranglete løsning) samt flere andre negative ting m.h.t innredningsløsning. Vi var tre som alle var enige at dette var langt fra gjennomtenkt og bra. Regner imidlertid at det tekniske var bra -sjekket ikke dette på den båten.

 

Vil med det si at vi nok legger forskjellig vekt på hva som er kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Så f.eks på en Nidelv *** for 2-3 år siden på "sjøen for alle". Pent håndverk, elendig kalesjeløsning, Regulebart ratt (skranglete løsning) samt flere andre negative ting m.h.t innredningsløsning. Vi var tre som alle var enige at dette var langt fra gjennomtenkt og bra. Regner imidlertid at det tekniske var bra -sjekket ikke dette på den båten.

340 het den kanskje? Det var en båt konstruert og bygd av Elwaro mens Nidelv klistret navnet sitt på før den ble levert til kunde. I dag heter den NordStar 350.

 

Og i farten av de utenlandske - jeg glemte Azimut - eid av Benetti gruppen - de som bygde Reverie for KIR. Italiensk fra topp til bunn

Link to post
Share on other sites

De som frister meg mest er Viknes og NB. Solide og pålitelige båter som tåler det meste. Og etter det lille jeg har sett med gjennomført kvalitet og fornuftige, brukervennlige løsninger.

 

Men jeg vil tro at det er høyst individuelt hvilke egenskaper man vektlegger ved en slik vurdering.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Enig med Index, bortsett fra en ting.

 

NB & co. har ikke lært seg å sløse med plassen. De hører alt for mye på tyt og mas fra Båtmagasinet om koppholdere både her og der og helst også på toalettet, og stuerom her og der og plassutnyttelse ad extremis. De har kort og godt ikke forstått at det å ha alburom er vel så viktig som å ha stuerom tytende frem i alle kriker og kroker og køyer under alle gulv og i alle mulige og umulige hulrom.

 

Englenderne har alltid vært milevis foran hva dette angår. Alburom og god plass og romslige lugarer. Og køyer plassert i lugarer der det også er nok luft til å puste i. Jeg begriper ikke hva som er meningen med de klaustrofobiske sovehulene norske båtbyggere lager. Skal de skape angst og alvorlige psykiske lidelser hos båtfolket, som om vi ikke hadde nok å stri med fra før med dieselprisene og dustekrav om båtførerprøve og all mulig annen fa..skap vi kan vente oss de neste fire årene?

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Enig med Index, bortsett fra en ting.

 

NB & co. har ikke lært seg å sløse med plassen.

 

også enig, vet ikke akkurat hva som er drømmebåten min, men den er:

* veldig tung, med kjøl og propell på aksling

* ca 40-50 fot

* max 2 lugarer med ståhøyde og dører

* passe motor(er) til 20 knop

 

må vel bli grand banks europa eller lignende ...nei nå drømmer jeg igjen :sleep:

Link to post
Share on other sites

Joda 310 Monaco

Masse plass. Veldig bra elektrisk opplegg rund baut.. Bra laget treverksmessig i interiøret. Går veldig pent i sjøen. Vi er kjempehappy med den

 

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hei.

Mange har sikker erfaringer med forskjellige båter. Men , hvilken produsent har det beste rykte på seg når det gjelder KVALITET fra A til Å.... noen erfaringer ?

Hva skal jeg kjøpe når jeg blir stor ? :wink:

Må skille her....

 

Norske / Skandinavia ... tror vel at Storebro og Windy ligger langt fremme her.... (opp tol 50 + 60 fot...)

 

Europa blir mer vanskelig....

 

Oppe her i virkelig kvalitet ligger Dale Nelson, Flemming, Atlantis, Linsen, Guy Couach, Feretti, Riva (beklager Princess, Fairline etc., kan ikke måles opp mot disse .... men prisen er jo ganske annerledels også).., så kansje vi bør måle pris vs kvalitet, da kommer jo disse inn også......

 

Grand Banks er vel også ganske høyt oppe .... men da tar vi inn en mengde andre også

 

De med virkelig høy kvalitet blir semi-custom, og blandt den finner man Cantieri De Pisa, Bennetti, Baglietto og et par andre... men kanskje litt irrelevant, da disse begynner rundt 70 fot....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Jo det finnes mye pent utfor landets grenser og.

Hadde akkurat en bekjent som kvittet seg med en engelsk med 2x et eller annet stort i kjelleren.

Kjøpte en litt mindre nyere norsk 1x 184hk. Farten er falt ca. 2,5 knop men han fikk hakeslepp da han fylte opp tanken etter en langtur......

Det var jo fortsatt penger igjen på kontoen, selv om turen var til samme bestemmelsested. Nå ser han frem til neste tur.....

Skal du ha danseplass ombord må du ha mye plass som igjen sørger for vekt. Denne vekten skal så dyttes frem igjennom vannet. Størrelsen på motoren blir deretter. Når du snakker med enkelte båteiere går de så helt ufattelig økonomisk at det virker som om de stadig må tappe av tanken, da det hele tiden renner over. De bruker ikke noe av betydning. Det høres ut som om de fyller på for en femmer av og til....

Har alltid tenkt famile øknomi når jeg har handlet båt, andre satser på komfort.

Så det ender jo tilslutt opp med hva hver enkelt av oss prioriterer. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Så f.eks på en Nidelv *** for 2-3 år siden på "sjøen for alle". Pent håndverk, elendig kalesjeløsning, Regulebart ratt (skranglete løsning) samt flere andre negative ting m.h.t innredningsløsning. Vi var tre som alle var enige at dette var langt fra gjennomtenkt og bra.

340 het den kanskje? Det var en båt konstruert og bygd av Elwaro mens Nidelv klistret navnet sitt på før den ble levert til kunde. I dag heter den NordStar 350.

Hei, hei, hei ..... :nono: Nor Star 350 vant prisen for "beste" innredning på båt messa i Arendal i våres :lol:

 

:wink::cheers:

Redigert av maanestraale (see edit history)

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

En Nelson 38 hadde kanskje heller ikke vært å forakte når man blir stor... Det virker som om dette er en båt som tåler det aller meste. Hadde vært gromt å ha.

 

Men om lommeboka noen gang blir stor nok til dette, se det er vel mer tvilsomt... :lol::lol::lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

UTEN TVIL!!! ---> Northshore Yachts

 

Den ultimate <<våte drømmen>> for meg........ :wink:

Bilde

Ficher - her har du den perfekte båten til deg - Fisher 34 Mk III - den står i stil til nick'et dit...... ;o)

 

Den perfekte kombinasjon av begge verdener - seil og motor - og så har den utseende med seg! :yesnod: Her går det an å gå på dekk når det blåser.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Enig med Index, bortsett fra en ting.

 

NB & co. har ikke lært seg å sløse med plassen. De hører alt for mye på tyt og mas fra Båtmagasinet om koppholdere både her og der og helst også på toalettet, og stuerom her og der og plassutnyttelse ad extremis. De har kort og godt ikke forstått at det å ha alburom er vel så viktig som å ha stuerom tytende frem i alle kriker og kroker og køyer under alle gulv og i alle mulige og umulige hulrom.

 

Englenderne har alltid vært milevis foran hva dette angår. Alburom og god plass og romslige lugarer. Og køyer plassert i lugarer der det også er nok luft til å puste i. Jeg begriper ikke hva som er meningen med de klaustrofobiske sovehulene norske båtbyggere lager. Skal de skape angst og alvorlige psykiske lidelser hos båtfolket, som om vi ikke hadde nok å stri med fra før med dieselprisene og dustekrav om båtførerprøve og all mulig annen fa..skap vi kan vente oss de neste fire årene?

En sak kan helt klart ses fra flere sider. Det å ha masse stuerom er en god ting! :smash: (Koppholdere overalt ikke inkludert) God plassutnyttelse er en god ting! :smash: Det å ha alburom er en god ting. :smash:

Å ha en båt med masse u-utnyttede tomrom er ingen vits i, hvis ikke disse gir følelse av akkurat passe alburom.

Vel kan noen NB-båter oppleves som å være veldig plassutnyttet, men mange englendere og andre kan også oppleves som å være dårlig plassutnyttet. Den gyldne middelvei er løsningen.

I tillegg er dette en individuell vurdering ift smak og behag. Båtstørrelse, pris, vekt, drivstofforbruk, båtplass, behov for lugarer, bruksmønster og kroppsfasong :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...