Jump to content

hvilken pumpe for å få ut girolje på VP d6-370 -gir (HS80 AE)


Goodspeed

Recommended Posts

Som tittel sier - skal skifte girolje, og har nå båten i vinterhavn et stykke unna bt og lignede og lurte på hvilken type pumpe jeg skal benytte. jeg har både vakuumpumpe og vanlige håndpumpe for oljeskift. I instruksjonsboken står det at rør skal tres ned på en stuss med utvendig mål på 14-15 mm (i der giroljefilteret sitter). Så er er man da avhengig av et rør som går akkurat utpå der, eller kan man bare stikke nedi den tynne slangen fra vakuumpumpe (slik som går normalt gjennom peilepinnerør)?

 

Noen erfaring? 

 

Kunne selvsagt bare prøvd, men orker ikke å sette i gang, for så å finne ut at jeg ikke har nødvendig utstyr og så måtte kjøre to timer for å få tak i noe nytt :lol:

Redigert av Goodspeed (see edit history)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

vakuumpumpe er greit å bruke. 

 

Og som @JRK skriver, røret under oljefilteret er så stort at det går greit å bruke en tynnere slange som stikkes helt ned i bunn av kassa. 

 

Husk å dra til lokket over oljefilteret etterpå. Dette har en litt spesiell innfestning i og med at det er o-ringen som ekspanderer og dette er alt som holder lokket på plass. Jeg opplevde at lokket løsnet en gang med oljesøl som resultat. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev 37 minutter siden:

 

Husk å dra til lokket over oljefilteret etterpå. Dette har en litt spesiell innfestning i og med at det er o-ringen som ekspanderer og dette er alt som holder lokket på plass. Jeg opplevde at lokket løsnet en gang med oljesøl som resultat. 

 

ja, har gått til anskaffelse av en momentnøkkel til akkurat dette formålet, det er jo oppgitt at den skal trekkes til med 5 nm tror jeg det var. Er ikke dette tilstrekkelig hardt, at man burde dra til litt ekstra?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Jeg kjøpte denne fra biltema

https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/oljeskiftpumpe/oljeskiftpumpe-2000034861

Brukte denne til oljeskift på både motor og gir, har også D6-370 med HS 80 gir. Fylte også olje på giret med pumpen, helt genialt. 

I fjor hadde jeg full service på VP verksted, det lokket var ikke trukket til med kun 5 nm.... Strammet nok også betydelig mer enn 5 nm når jeg byttet olje nylig. 

Redigert av wilma (see edit history)
Link to post
Goodspeed skrev for 3 timer siden:

Er ikke dette tilstrekkelig hardt, at man burde dra til litt ekstra?

 

Jeg bruker ikke momentnøkkel, men jeg tror nok at jeg er godt i overkant av 5 Nm.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Filteret må byttes. Kan være mulig å finne til en bedre pris hos andre enn VP. 

 

Olja er ATF dexron II eller III. Ca 5,5 liter om jeg ikke husker feil. Jeg bruker Biltemas halvsyntetiske (grønn flaske). Denne informasjonen finner du i instruksjonsboka som er verdt å lese før du setter i gang. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Filteret bør uansett byttes. Røret under filteret er der olja suges opp og går via filteret til ventilenheten. Dette røret går ned til laveste punkt i bakkant av kassa og er utmerket til å suge opp oljen gjennom. Enten man følger veiledningen og kobler sugeslangen på toppen av røret eller om man bruker en tynnere slange som føres helt til bunn av giret. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...