Goodspeed Startet 3.November.2020 Del på Facebook Startet 3.November.2020 (redigert) Som tittel sier - skal skifte girolje, og har nå båten i vinterhavn et stykke unna bt og lignede og lurte på hvilken type pumpe jeg skal benytte. jeg har både vakuumpumpe og vanlige håndpumpe for oljeskift. I instruksjonsboken står det at rør skal tres ned på en stuss med utvendig mål på 14-15 mm (i der giroljefilteret sitter). Så er er man da avhengig av et rør som går akkurat utpå der, eller kan man bare stikke nedi den tynne slangen fra vakuumpumpe (slik som går normalt gjennom peilepinnerør)? Noen erfaring? Kunne selvsagt bare prøvd, men orker ikke å sette i gang, for så å finne ut at jeg ikke har nødvendig utstyr og så måtte kjøre to timer for å få tak i noe nytt Redigert 3.November.2020 av Goodspeed (see edit history) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
JRK Svart 3.November.2020 Del på Facebook Svart 3.November.2020 Du kan bruke et tynnere rør.Dette stikke ned i bunnen av girkassen Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.November.2020 Del på Facebook Svart 3.November.2020 vakuumpumpe er greit å bruke. Og som @JRK skriver, røret under oljefilteret er så stort at det går greit å bruke en tynnere slange som stikkes helt ned i bunn av kassa. Husk å dra til lokket over oljefilteret etterpå. Dette har en litt spesiell innfestning i og med at det er o-ringen som ekspanderer og dette er alt som holder lokket på plass. Jeg opplevde at lokket løsnet en gang med oljesøl som resultat. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Goodspeed Svart 3.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2020 Brigg skrev 37 minutter siden: Husk å dra til lokket over oljefilteret etterpå. Dette har en litt spesiell innfestning i og med at det er o-ringen som ekspanderer og dette er alt som holder lokket på plass. Jeg opplevde at lokket løsnet en gang med oljesøl som resultat. ja, har gått til anskaffelse av en momentnøkkel til akkurat dette formålet, det er jo oppgitt at den skal trekkes til med 5 nm tror jeg det var. Er ikke dette tilstrekkelig hardt, at man burde dra til litt ekstra? Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
wilma Svart 3.November.2020 Del på Facebook Svart 3.November.2020 (redigert) Jeg kjøpte denne fra biltema https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/oljeskiftpumpe/oljeskiftpumpe-2000034861 Brukte denne til oljeskift på både motor og gir, har også D6-370 med HS 80 gir. Fylte også olje på giret med pumpen, helt genialt. I fjor hadde jeg full service på VP verksted, det lokket var ikke trukket til med kun 5 nm.... Strammet nok også betydelig mer enn 5 nm når jeg byttet olje nylig. Redigert 3.November.2020 av wilma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.November.2020 Del på Facebook Svart 3.November.2020 Goodspeed skrev for 3 timer siden: Er ikke dette tilstrekkelig hardt, at man burde dra til litt ekstra? Jeg bruker ikke momentnøkkel, men jeg tror nok at jeg er godt i overkant av 5 Nm. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
blue moon Svart 3.November.2020 Del på Facebook Svart 3.November.2020 Ifølge manualen var tilstrammingen her viktig, 5 eller 8Nm. Husker ikke helt, jeg gikk da til innkjøp av en momentnøkkel (Biltema) Denne var selvfølgelig defekt, så jeg endte med å dra av lokket. Nøyer meg nå med å bruke skjønn, strammer "godt nok" men ikke mer. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Brigg Svart 3.November.2020 Del på Facebook Svart 3.November.2020 Kan legge til at jeg bruker en vanlig unbrakonøkkel, ikke skralle med bits. Da klarer jeg ikke ubegrenset med moment. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
primusmotor Svart 7.November.2020 Del på Facebook Svart 7.November.2020 Er filteret vaskbart, eller må det byttes? Hvilken olje brukes? Skal gjøre samme operasjon om noen uker. Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Brigg Svart 7.November.2020 Del på Facebook Svart 7.November.2020 Filteret må byttes. Kan være mulig å finne til en bedre pris hos andre enn VP. Olja er ATF dexron II eller III. Ca 5,5 liter om jeg ikke husker feil. Jeg bruker Biltemas halvsyntetiske (grønn flaske). Denne informasjonen finner du i instruksjonsboka som er verdt å lese før du setter i gang. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Chiefengineer Svart 7.November.2020 Del på Facebook Svart 7.November.2020 Du kan nok fint også tømme dette gearet ved å stikke slangen ned gjennom der peilepinnen sitter og suge opp der. Da kommer du helt til bunns og slipper å røre filteret. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.November.2020 Del på Facebook Svart 7.November.2020 Filteret bør uansett byttes. Røret under filteret er der olja suges opp og går via filteret til ventilenheten. Dette røret går ned til laveste punkt i bakkant av kassa og er utmerket til å suge opp oljen gjennom. Enten man følger veiledningen og kobler sugeslangen på toppen av røret eller om man bruker en tynnere slange som føres helt til bunn av giret. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.