Jump to content

Hvor finner jeg mitt MMSI nummer?

rogeri

Recommended Posts

Har idag anskaffet meg ny VHF, (Navicom 450 RT).

Denne er utstyrt med DSC. Fra tid til annen hyler den og ber meg legge inn posisjon, uten at DSC knappen er aktivert...? Hadde også tenkt å legge inn MMSI nummeret mitt, men regner med at dette ikke er det samme som kallesignalet LA5154? Normalt skal vel dette gjøres av leverandøren, da man ikke har noen "redigeringsmulighet" hvis man gjør feil.

Mener å huske det var en link, hvor man søkte på kallesignal og dermed fikk opplyst MMSI ?

Info om dette mottas med takksigelser... :confused:

Du kan kutte ut "hylingen" i en meny på denne VHF'en. Hvis radioen er satt til å motta NMEA (GPS) signaler for bruk ved distress, vil radioen hyle etter ca. ett minutt etter at du har slått den på. For å kutte ut hylingen kan du klemme på en av knappene og hylingen vil forsvinne. Eller så kan du som nevnt deaktivere MNEA signal inn på radioen hvis du ikke har GPS tilkoplet. Se side 29 i bruksanvisningen (manual enter GPS Date).

MMSI-nummeret legger du også enkelt inn, se side 33 i samme bruksanvisning. NB, du har kun en mulighet for å legge inn MMSI-nummeret. Legger du inn feil nummer, må radioen inn til verksted for å legge inn riktig nummer.

Jeg kjøpe forresten min Navicom RT-450 VHF ifra Netbaad til kr. 1299,-.

Redigert av Dykker (see edit history)

Se side 29 i bruksanvisningen (manual enter GPS Date).

Skal ta meg en gjennomgang i bruksanvisningen før jeg legger inn MMSI og kopler den opp mot plotteren!!

Gunstig handel du gjorde der,hvis dette ble sluttsummen med frakt osv.

Min ble det dobbelte + ny Glomexanntenne og koaxkabel!!

Er du fornøyd med din da?

Synes selv ledningen til håndmikrofonen kunne vært noe lengre!!

• 2 år senere...

Finner ikke igjen denne oppslagstavlen hos Sjøassistanse (eller hvor det nå var) hvor man kann finne kallesignaler til båter. Finnes den ikke lenger? Skal fylle ut endringsmelding og må vite kallesignal. Den står ikke i kjøpspapirene og båten er et lite stykke unna. Lars H. har en link på trudelutt.com, men den virker ikke heller. Noen som vet?

Jau takk.

Fant denne lista da jeg letet litt videre - og min andre båt er med der. Bare at det finnes 6-7 båter i Norge med samme navn og type som nybåten og ingen er registrert på den forrige ordentlige eieren. Har en mistanke at den ble omregistrert til forhandleren men det føler jeg er ikke trygg nok at jeg setter det inn i meldingsskjemaet. Må nok vente til imorgen og ringe forhandleren.

Men takk iafl

Jeg søkte med LK nummeret mitt - og fikk treff med en gang. Nok et argument for å være registrert i skipsregisteret NOR. Dette betyr at man kan finne opplysninger om båten i alle havner man anløper - forutsatt at havnemyndighetene har tilgang til internett. Dersom de ikke har det, kan jeg hjelpe dem. Dette systemet er nesten som Autosys for biler.

swaninfo.jpg

Jeg finner 'meg' hos NIS-NOR sin søketjeneste (http://www.nis-nor.no). Her er også siste adresseendring med.

Er ikke medlem i sjøassistanse, betaler VHF årsavgiften til Telenor Maritim (? Trur jeg det står på fakturaen...?) men har ikke funnet meg igjen i noen VHF søketjenester.

Siden båten ble registrert i NOR fra ny var det NOR og ikke Telenor som 'utstedte' kallesignalet. Kan det ha noe med saken å gjøre?

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

• 11 år senere...

Logg inn på ‘min side’ på telenor kystradio, ligger under ‘fartøy og lisens’. Hvis det gjelder håndholdt VHF skal du følge dette: Fra 1 januar 2013 gjelder nye regler for programmering av MMSI nummer i håndholdte VHF apparater med DSC til bruk i fritidsbåter. Hensikten er å kunne identifisere at eventuelle nødmeldinger kommer fra en håndholdt enhet. Korrekt måte å gjøre dette på, er å ta utgangspunkt i fartøyets MMSI og deretter sette ”8” foran og stryke en ”0” bak.
Eksempel: Når fartøyets MMSI er 257500010, skal en bærbar VHF med DSC programmeres med MMSI 825750001.

Redigert av Code0 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...