Goddis77 Startet 4.November.2020 Del på Facebook Startet 4.November.2020 Har i dag T-stativ og den tykke og dyre 425g presenningen fra OB Wiig som egentlig var tilpasset den gamle båten vår. Opplegget fungerer ikke optimalt i dag mtp at presenningen ikke er bred nok, og støttene går ikke helt ned til bakken. Dagens båt er høyere med flybridge. Hvis jeg skal gå for ny presenning her, trenger jeg da en så sterk en som jeg har i dag, eller kan tilsvarende i lettpresenning gjøre samme nytten? Tanken var da å kanskje gå for en utvidelse av stengene jeg har i dag, og bytte presenning til en slik som denne her - https://www.obwiik.no/produkter/presenning-og-teknisk-tekstil/lettpresenning Noen som har erfaringer med det? Sitér dette innlegget Link to post
Vdub Svart 4.November.2020 Del på Facebook Svart 4.November.2020 (redigert) Beklager, ikke det du spør om, men hvorfor pakke inn båten i presenning? Redigert 4.November.2020 av Vdub (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 4.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2020 Vel, har alltid gjort det, samt at akkurat denne gangen her så står båten litt fremoverlendt i stedet for bakover. Dermed vil vann renne inn i dreneringshull for luker og slikt faktisk slik den står nå. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 4.November.2020 Del på Facebook Svart 4.November.2020 Vdub skrev 3 minutter siden: Beklager, ikke det du spør om, men hvorfor vil dere pakke inn båtene på vinteren i presenning? Mine grunner er: Mindre møkk på dekk og hytte. Spare teak for frostspreng (nater, utettheter) Ikke cockpit full av snø når man skal ombord for å jobbe. Spare sprayhood og kalesje. Unngå vann som sniker seg inn i kriker og kroker, fryser og KAN skape lekkasjer. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 4.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2020 Har bestilt meg litt deler til stativet som jeg har nå, samt en større lettpresenning. Får legge denne over den tunge denne vinteren her, og heller vurdere som jeg skal selge den gamle etter sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 4.November.2020 Del på Facebook Svart 4.November.2020 Jeg vet i hvertfall hva jeg ikke skal kjøpe. Det er de forholdsvis lette, vevd med kvadrater som er mellom 5 og 10 mm store . Disse forvitrer slik at glassfiberen inne i kvadratene blir mikroplast. Jeg har hatt slike presenninger hvor all plasten er borte, kun glassfiberveven eller hva det er, er tilbake. Tenker med gru på all den mikroplasten som ender i fiskemager og annet rundt omkring i havet. Andre presenninger behøver ikke være veldig mye sterkere, men der sitter mye mer av plasten tilbake, selv om det er store rifter. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Lazyjack Svart 4.November.2020 Del på Facebook Svart 4.November.2020 (redigert) Har bestilt fasongsydd 550g PVC presenning fra Norena. Representanten fra firma kom og tok mål for tre uker siden og kommer for å montere den i morgen. Jeg er litt spent men de er kjent for å leverer kvalitet og god passform. Presenningen er til 39 fot seilbåt, er tre-delt av hensyn til vekt og håndtering og har utsparing til alle vant og stag. Skal bli godt å slippe kanner og presenning som flyr av gårde i kulingen. Hevdes å skulle holde i 30 år...... Redigert 4.November.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 4.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2020 OB wiiken jeg har nå er og ment til å vare en evighet. Er bare det at det frister ikke med 5 lapper til for en presenning akkurat nå. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 4.November.2020 Del på Facebook Svart 4.November.2020 Nabobåten bestilte formsydd kvalitetspressenning til sin ca 35 fots Viksund og er veldig fornøyd med den. Fornøyd med prisen var han også, husker ikke helt om det var noe rundt 40 eller 50 båtlapper... Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 4.November.2020 Del på Facebook Svart 4.November.2020 Hei For eit par tre veker skulle eg kjøpa genoa frå ein av dei største seglmakarane i landet. Dei var ikkje interessert før til jol. No går det i opplagspresseningar. Tydeleg kor dei tener pengar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 4.November.2020 Del på Facebook Svart 4.November.2020 (redigert) Ask skrev 13 minutter siden: Dei var ikkje interessert før til jol. No går det i opplagspresseningar. Tydeleg kor dei tener pengar. Det er kort sesong på presenninger, liten vits å levere i januar. Om du trengte forseil levert i november, burde du nok bestilt tidlig i høst. Jeg unner de norske seilmakerene den omsetning og fortjeneste de finner i markedet. Redigert 4.November.2020 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.November.2020 Del på Facebook Svart 4.November.2020 Jeg snakket i dag med en som moterte Biltemas formsydde presenning på båten. https://www.biltema.no/batutstyr/opplag/batpresenning/formsydd-batpresenning-2000041713 Han sa det var tredje året på den. Han var veldig fornøyd og preseningen så ut som ny. Jeg tror nok de kanskje har løst problemet med plast som forvitrer i sola? Selv har jeg OB Wiik sin PVC-presenning. Den har jeg "formsydd selv" ved å vulke med strykejern. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Olevine Svart 5.November.2020 Del på Facebook Svart 5.November.2020 Jeg kjøpte en 6x10 m på 650 g/kvm fra Biltema for noen år siden. Den har holdt godt og ligger stabilt og fint i all slags være. Det eneste problemet er at den er alt for tung å få på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.November.2020 Del på Facebook Svart 5.November.2020 Ask skrev for 9 timer siden: Hei For eit par tre veker skulle eg kjøpa genoa frå ein av dei største seglmakarane i landet. Dei var ikkje interessert før til jol. No går det i opplagspresseningar. Tydeleg kor dei tener pengar. Ask Hvorfor produsere et seil nå når presset er på presenninger og risikere å ikke ha noe å gjøre i vinter? Enkel rasjonell fornuft spør du meg! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ask Svart 5.November.2020 Del på Facebook Svart 5.November.2020 Hei Det var ikkje slik at eg ville at dei skulle laga eit nytt segl Det var eit segl som alt var produsert, som dei hadde annonsert. Dei hadde ikkje tid til å sjekka måla. Det hadde neppe tatt meir enn ein halvtime. Dei står jo fritt til å prioritera mellom kundane sine. Kanskje dei burde kalla seg presenningmakar, og ikkje seglmakarar.... Ask Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 5.November.2020 Del på Facebook Svart 5.November.2020 Vedrørende presenning, så synes jeg vekten er av betydning ifm håndtering, og det blir rett og slett for tungt med kraftige presenninger, fordi jeg vil ha den stor nok (7X10m) og oftest er alene om montering. Jeg bruker derfor de lette presenningene, og har i tillegg brukt forskjellige remedier utenpå for å unngå at de blir slitt i filler av vinden. Nå har jeg båt på østlandet, og trenger ikke så voldsom sikring da det ikke er så vær-utsatt, det holder med fortøyningstau som går i sikk-sakk over presenningen bakover 6 ganger. Mens jeg bodde i mer værutsatte strøk, brukte jeg trålnett til å ha over presenningen, og det holdt helt forbausende bra. Slike lett-presenninger blir likevel fort slitt, særlig langs "møne" på stativ-konstruksjonen (vil tro jeg kjøper ny hvert 3. år kanskje). Men på denne måten blir ikke presenning noen stor utgiftspost, men de varer heller ikke voldsomt lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Rallypetter Svart 5.November.2020 Del på Facebook Svart 5.November.2020 Bruk 2eller3 mindre preseninger, mye enklere å handtere Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 5.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2020 Bestilte meg denne her - https://www.marineshop.no/obwiik/136585/obwiik-lettpresenning-pe-w-19-8x10m-180-g-m-transparent-krysslaminat Tenker jeg får teste den utenpå den jeg allerede har for denne sesongen. Den jeg har nå er PVC stoff som er tungt å jobbe med, pluss at stengene ikke er 100% sånn som jeg vil ha det. Er 6x10m den jeg har. Forlenger stengene og setter opp en ekstra stiver i front som går helt ned til bakken. Usikker på om det blir 8m på sidene og 10m lengde, eller om jeg snur den. Det vår vi se når den dukker opp Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 5.November.2020 Del på Facebook Svart 5.November.2020 (redigert) Rallypetter skrev for 1 time siden: Bruk 2eller3 mindre preseninger, mye enklere å handtere Helt enig.. Jeg bruker 3 presseningen av den tyngste typen Biltema har.. 650g/m ... Har hatt dem i mange år... Båten står lunt...men det er Vestlandet...og storm/orkan er vanlig nær sagt hver vinter... PS. ikke knekk nakken når dere ser på bildet... Redigert 5.November.2020 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 19.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2020 Kjøpte meg en av de tynnere presenningene til O.B Wiik for å supplere. Monterte denne og snudde samtidig den grønne slik at de dekket hele båten ned på sidene også. Strammet opp ekstra tau og slikt for to dager siden. Fikk dette bildet av havnesjef i dag mens jeg er bortreist Presenningene og stengene hadde slitt seg i natt, selv med de ekstra festene jeg gjorde Fått noen til å sikre tingene mens jeg er borte, før det må fikses når vinden roer seg. Vært mye krefter i sving i natt! Gikk heldigvis bra med båten sier de. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 20.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2020 Noen som har tips til hvordan forankre stativet i front for fremtiden? Dette er den typen jeg har i dag bare for større båt: Føler det er vanskelig å forankre noe mot bakken her uten at det skal velte sidelengs ved kraftig vind.. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 20.November.2020 Del på Facebook Svart 20.November.2020 Det må bli tunge lodd nede på bakkenivå... Vet ikke hvor godt fast vært ledd i konstruksjonen er sammenfestet... Har sett altfor mange av disse alu stativene gi etter/knekke, når vinterstormen treffer vestlandet... Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 20.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2020 Ida Marie III skrev for 1 time siden: Det må bli tunge lodd nede på bakkenivå... Vet ikke hvor godt fast vært ledd i konstruksjonen er sammenfestet... Har sett altfor mange av disse alu stativene gi etter/knekke, når vinterstormen treffer vestlandet... Tanken når jeg kjøpte dette greien her var at dette måtte være solide greier og tåle min levealder tenkte jeg. Ser at løsninger rundt meg er enklere og mer funksjonell, men nå har jeg jo brukt mye peng på oppleget mitt, og det svir litt å begynne å se på andre design. Får pønske opp noe lurt etter at jeg har fått ryddet når jeg kommer hjem igjen. Er meldt vind igjen, men da fra sør. Det går helt fint heldigvis Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.November.2020 Del på Facebook Svart 20.November.2020 Jeg har to stk OB Wiik presenninger på båten som er 32+ fot. Disse har jeg "formsydd" selv ved å vulke med strykejern etter inspirasjon fra Framtia. Før lå jeg ofte i boblehavn i Hankøsundet, der det blåser mye. Da var det greit med en tung presenning som ikke blafrer så lett. Nå ligger båten i Oslo og da hadde det nok vært greit med en lettere duk, gjerne i ett stykke. Men det går relativt greit å legge den på når vi er to stykker. For baugspydet har kona sydd en separat hette. Dekkstativet er delvis et ferdigkjøpt aluminiumsstativ. Midtpartiet på taket har jeg snekret selv. Det er enkelt å montere etter legoprinsippet, uten verktøy. Det er diagonalavstivet og gir god stabilitet i lengderetningen og er greit å starte riggingen med. Jeg har stort teakdekk og dekker alltid hele båten om vinteren. Det blir ganske lunt og trivelig under presenningen for å kunne utføre diverse arbeider (som alltid står i kø) . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Goddis77 Svart 20.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2020 Så bra ut det der. Vurderer om jeg skal ta plank som en V i front ved å tre de inn på røret på topp, og så stive det opp etterpå. 2x4 eller noe hvor jeg borrer hull til røret. Fungerer sikkert like bra det som flere rør. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.