Jump to content

Presenning for båten i opplag

Goddis77

Recommended Posts

Har i dag T-stativ og den tykke og dyre 425g presenningen fra OB Wiig som egentlig var tilpasset den gamle båten vår.

Opplegget fungerer ikke optimalt i dag mtp at presenningen ikke er bred nok, og støttene går ikke helt ned til bakken. Dagens båt er høyere med flybridge.

Hvis jeg skal gå for ny presenning her, trenger jeg da en så sterk en som jeg har i dag, eller kan tilsvarende i lettpresenning gjøre samme nytten?

Tanken var da å kanskje gå for en utvidelse av stengene jeg har i dag, og bytte presenning til en slik som denne her - https://www.obwiik.no/produkter/presenning-og-teknisk-tekstil/lettpresenning

Noen som har erfaringer med det?

Vdub skrev 3 minutter siden:

Beklager, ikke det du spør om, men hvorfor vil dere pakke inn båtene på vinteren i presenning? 

Mine grunner er:
Mindre møkk på dekk og hytte.
Spare teak for frostspreng (nater, utettheter)

Ikke cockpit full av snø når man skal ombord for å jobbe.
Spare sprayhood og  kalesje.

Unngå vann som sniker seg inn i kriker og kroker, fryser og KAN skape lekkasjer.

Jeg vet i hvertfall hva jeg ikke skal kjøpe. Det er de forholdsvis lette, vevd med kvadrater som er mellom 5 og 10 mm store . Disse forvitrer slik at glassfiberen inne i kvadratene blir mikroplast. Jeg har hatt slike presenninger hvor all plasten er borte, kun glassfiberveven eller hva det er, er tilbake. Tenker med gru på all den mikroplasten som ender i fiskemager og annet rundt omkring i havet. Andre presenninger behøver ikke være veldig mye sterkere, men der sitter mye mer av plasten tilbake, selv om det er store rifter. 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Har bestilt fasongsydd 550g PVC presenning fra Norena. Representanten fra firma kom og tok mål for tre uker siden og kommer for å montere den i morgen.  Jeg er litt spent men de er kjent for å leverer kvalitet og god passform.  Presenningen er til 39 fot seilbåt, er tre-delt av hensyn til vekt og håndtering og har utsparing til alle vant og stag. Skal bli godt å slippe kanner og presenning som flyr av gårde i kulingen. Hevdes å skulle holde i 30 år......

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Ask skrev 13 minutter siden:

Dei var ikkje interessert før til jol. No går det i opplagspresseningar.

Tydeleg kor dei tener pengar.

Det er kort sesong på presenninger, liten vits å levere i januar. Om du trengte forseil levert i november, burde du nok bestilt tidlig i høst. Jeg unner de norske seilmakerene den omsetning og fortjeneste de finner i markedet.

Redigert av Code0 (see edit history)

Jeg snakket i dag med en som moterte Biltemas formsydde presenning på båten.

https://www.biltema.no/batutstyr/opplag/batpresenning/formsydd-batpresenning-2000041713

Han sa det var tredje året på den. Han var veldig fornøyd og preseningen så ut som ny. Jeg tror nok de kanskje har løst problemet med plast som forvitrer i sola?

Selv har jeg OB Wiik sin PVC-presenning. Den har jeg "formsydd selv" ved å vulke med strykejern.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ask skrev for 9 timer siden:

Hei

For eit par tre veker skulle eg kjøpa genoa frå ein av dei største seglmakarane i landet.

Dei var ikkje interessert før til jol. No går det i opplagspresseningar.

Tydeleg kor dei tener pengar.

Ask

Hvorfor produsere et seil nå når presset er på presenninger og risikere å ikke ha noe å gjøre i vinter?  Enkel rasjonell fornuft spør du meg!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hei

Det var ikkje slik at eg ville at dei skulle laga eit nytt segl

Det var eit segl som alt var produsert, som dei hadde annonsert. Dei hadde ikkje tid til å sjekka måla.

Det hadde neppe tatt meir enn ein halvtime.

Dei står jo fritt til å prioritera mellom kundane sine.

Kanskje dei burde kalla seg presenningmakar, og ikkje seglmakarar....

Ask

Vedrørende presenning, så synes jeg vekten er av betydning ifm håndtering, og det blir rett og slett for tungt med kraftige presenninger, fordi jeg vil ha den stor nok (7X10m) og oftest er alene om montering. Jeg bruker derfor de lette presenningene, og har i tillegg brukt forskjellige remedier utenpå for å unngå at de blir slitt i filler av vinden. Nå har jeg båt på østlandet, og trenger ikke så voldsom sikring da det ikke er så vær-utsatt, det holder med fortøyningstau som går i sikk-sakk over presenningen bakover 6 ganger. Mens jeg bodde i mer værutsatte strøk, brukte jeg trålnett til å ha over presenningen, og det holdt helt forbausende bra. Slike lett-presenninger blir likevel fort slitt, særlig langs "møne" på stativ-konstruksjonen (vil tro jeg kjøper ny hvert 3. år kanskje). Men på denne måten blir ikke presenning noen stor utgiftspost, men de varer heller ikke voldsomt lenge.

Bestilte meg denne her - https://www.marineshop.no/obwiik/136585/obwiik-lettpresenning-pe-w-19-8x10m-180-g-m-transparent-krysslaminat

Tenker jeg får teste den utenpå den jeg allerede har for denne sesongen.

Den jeg har nå er PVC stoff som er tungt å jobbe med, pluss at stengene ikke er 100% sånn som jeg vil ha det. Er 6x10m den jeg har.

Forlenger stengene og setter opp en ekstra stiver i front som går helt ned til bakken.

Usikker på om det blir 8m på sidene og 10m lengde, eller om jeg snur den. Det vår vi se når den dukker opp :smiley:

20201023_174409.jpg

Rallypetter skrev for 1 time siden:

Bruk 2eller3 mindre preseninger, mye enklere å handtere

Helt enig..

Jeg bruker 3 presseningen av den tyngste typen Biltema har.. 650g/m ...

Har hatt dem i mange år...

Båten står lunt...men det er Vestlandet...og storm/orkan er vanlig nær sagt hver vinter...

PS. ikke knekk nakken når dere ser på bildet...:giggle:

Screenshot_20201103-090349_Snapchat.jpg

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
  • 2 uker senere...

Kjøpte meg en av de tynnere presenningene til O.B Wiik for å supplere. 

Monterte denne og snudde samtidig den grønne slik at de dekket hele båten ned på sidene også. 

Strammet opp ekstra tau og slikt for to dager siden. 

Fikk dette bildet av havnesjef i dag mens jeg er bortreist Resized_20201119_093238.jpg.0c7ec2add8d4aac89aca36fa728ac3f2.jpg

Presenningene og stengene hadde slitt seg i natt, selv med de ekstra festene jeg gjorde :sad:

Fått noen til å sikre tingene mens jeg er borte, før det må fikses når vinden roer seg.

Vært mye krefter i sving i natt!

Gikk heldigvis bra med båten sier de. 

Ida Marie III skrev for 1 time siden:

Det må bli tunge lodd nede på bakkenivå...

Vet ikke hvor godt fast vært ledd i konstruksjonen er sammenfestet...

Har sett altfor mange av disse alu stativene gi etter/knekke, når vinterstormen treffer vestlandet...

Tanken når jeg kjøpte dette greien her var at dette måtte være solide greier og tåle min levealder tenkte jeg.

Ser at løsninger rundt meg er enklere og mer funksjonell, men nå har jeg jo brukt mye peng på oppleget mitt, og det svir litt å begynne å se på andre design. Får pønske opp noe lurt etter at jeg har fått ryddet når jeg kommer hjem igjen. Er meldt vind igjen, men da fra sør. Det går helt fint heldigvis :smiley:

Jeg har to stk OB Wiik presenninger på båten som er 32+ fot. Disse har jeg "formsydd" selv ved å vulke med strykejern etter inspirasjon fra Framtia. Før lå jeg ofte i boblehavn i Hankøsundet, der det blåser mye. Da var det greit med en tung presenning som ikke blafrer så lett. Nå ligger båten i Oslo og da hadde det nok vært greit med en lettere duk, gjerne i ett stykke. Men det går relativt greit å legge den på når vi er to stykker. For baugspydet har kona sydd en separat hette.

Dekkstativet er delvis et ferdigkjøpt aluminiumsstativ. Midtpartiet på taket har jeg snekret selv. Det er enkelt å montere etter legoprinsippet, uten verktøy.  Det er diagonalavstivet og gir god stabilitet i lengderetningen og er greit å starte riggingen med.

Jeg har stort teakdekk og dekker alltid hele båten om vinteren. Det blir ganske lunt og trivelig under presenningen for å kunne utføre diverse arbeider  (som alltid står i kø) . . .

IMG_9054.JPG

IMG_9066.JPG

IMG_9064.JPG

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...