index Svart 6.November.2020 Link til dette innlegget Svart 6.November.2020 Martine29 skrev for 2 timer siden: Skjønner liksom ikke "problemet" her. Og jeg skjønner ikke at det er noe problem her i det hele tatt. La oljen være i til våren, og skift etter utsett. Null problem. Jeg skifter alltid på våren. Men jeg bruker båten hele året. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M/S AIOLOS Svart 6.November.2020 Link til dette innlegget Svart 6.November.2020 Jeg har ofte skiftet på kald motor og går helt fint, litt tyngre for pumpen men har alltid god tid i båten Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 6.November.2020 Link til dette innlegget Svart 6.November.2020 Enig med de to sistnevnte. Båtliv skal jo være rekreasjon, og rekreasjon er jo alt med båtliv og særlig det å bli kjent med den og pusle i hjemmehavn. Også kose seg med en kopp kaffe mens oljen sildrer sakte gjennom pumpa. Det er da nok kjas og mas ellers i hverdagen. Mener nå jeg da. God helg til alle sammen med og uten tidsklemma. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 6.November.2020 Link til dette innlegget Svart 6.November.2020 Om du benytter en tannhjulspumpe kan du fint bytte olja selv om den er kald. I min forrige båt hadde jeg installert en slik fastmontert: https://www.maritim.no/marco-tannhjulspumpe-2-liter-min-12-vdc Tømte alltid varme motorer så det går fort men ny olje rett fra dunk var jo ikke oppvarmet og det går helt problemfritt uansett tid på året, man får seg en kaffekopp i ventetida. Bonusen er også at man både pumper ut og inn av motor slik at oljeskiftet blir renslig og uten søl. Husk armert slange på sugesida. Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 6.November.2020 Link til dette innlegget Svart 6.November.2020 (redigert) Jeg har varmet opp motoren i båten min med vannvarmer før oljeskift flere ganger, helt uproblematisk. Oljen blir varm, iallfall nok til at viskositeten blir så lav at den enkelt lar seg suge opp. Uten varming tar det en evighet å suge opp den gamle olja. Redigert 6.November.2020 av Ingvarjg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 6.November.2020 Link til dette innlegget Svart 6.November.2020 Chiefengineer skrev for 2 timer siden: Om du benytter en tannhjulspumpe kan du fint bytte olja selv om den er kald. I min forrige båt hadde jeg installert en slik fastmontert: https://www.maritim.no/marco-tannhjulspumpe-2-liter-min-12-vdc Biltema har noe tilsvarende til hyggeligere pris, den funker som bare det den og. https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/oljeskiftpumpe/oljeskiftpumpe-2000034861 Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 6.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2020 Har denne. Den fungerer veldig godt til mye, inkludert oljeskift: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/pumper/sugepumpe-2000017049 Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 6.November.2020 Link til dette innlegget Svart 6.November.2020 Har samme, eldre modell. Et av mange gode kjøp hos biltema. Det går fryktelig tregt når oljen er kald. Skal ikke mange gradene opp i temperatur før det går vesentlig raskere. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
"LISE" Svart 6.November.2020 Link til dette innlegget Svart 6.November.2020 Kan stemme i at den elektriske 12v pumpa fra Biltema er et godt kjøp. Veldig enkelt, hurtig og renslig å skifte olje med denne. Byggkvaliteten virker veldig bra, og om man sammenligner pumpe, tegninger, datablad og brukerhåndbok for pumpen fra biltema og Marco så virker de helt identiske, bare stor forskjell i pris! Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Mix Svart 6.November.2020 Link til dette innlegget Svart 6.November.2020 Jeg har hatt Marco tannhjulspumpe i maaange år. Helt suverent til oljeskift. Ville ikke vært foruten. Men de prisene de opererer med nå er altfor høye. Jeg hadde nok gått for tannhjulspumpa fra Biltema idag. Den ser jo bra ut. Temmelig lik Marco. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 6.November.2020 Link til dette innlegget Svart 6.November.2020 Et annet lite triks, jeg vet ikke om jeg tør å si det høyt engang .. Min gamle traktor, østblokkmodell, 3 sylindra, overlever kakkerlakkene, termostat antagelig ekstrautstyr forbeholdt partimedlemmer. Den får et par liter diesel pumpa inn i bånnpanna med nevnte biltemapumpe ved oljeskift, stikker pumperøret godt nedi så spruten rører godt rund, olja blir adskillig tynnere, reverserer pumpa og ut kommer hele suppa så det kviner etter. Men det funker nok sikkert ikke i båt .. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 6.November.2020 Link til dette innlegget Svart 6.November.2020 Du vet at gamle perkins volvo yanmar i båt krever spisskompetanse. Har i alle år fylt på 3 l diesel i mottorn etter at det er tomt. Venta ei halvtime og deretter sugd opp resterende. Om det er fornuftig vet jeg ikke men innholdet ut av motor er svart. Så det fortsetter jeg med. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.November.2020 Link til dette innlegget Svart 6.November.2020 Man skal ikke undervurdere effekten av mentalhygiene. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 6.November.2020 Link til dette innlegget Svart 6.November.2020 Mentalhygiene er viktig. Like viktig som å vite at etter å ha pissa før du legger deg, så slipper du å stå opp etter du ha pissa. Avsporing igjen jfr president"valg" i USA. Så et oljeskift for meget...WHO care. Corona dont care. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.November.2020 Link til dette innlegget Svart 6.November.2020 Jo, jo. Men kan en skvett diesel stabilisere den mentale helsen, så er det verd prisen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 8.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2020 Et nytt amatørspørsmål: Vi kan vel ikke gjøre noen skade om vi tømmer motoren for olje og vinterkonserverer i dag, og så heller på ny olje i morgen? Eller er det helt no-no å la motoren stå uten olje et døgn? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 8.November.2020 Link til dette innlegget Svart 8.November.2020 Ingen problem. Men jeg ville startet motoren og gjennomkjørt med den nye olja i morra slik at du får den jevnt fordelt i alle kanaler før endelig stopp. Stort sett alle motorer kommer uten olje påfylt fra fabrikken og står i månedsvis, opp til år før de blir fylt. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.November.2020 Link til dette innlegget Svart 8.November.2020 Chiefengineer skrev for 1 time siden: Ingen problem. Men jeg ville startet motoren og gjennomkjørt med den nye olja i morra slik at du får den jevnt fordelt i alle kanaler før endelig stopp Godt poeng...men akkurat den glemte jeg i høst, etter som jeg skiftet olje etter jeg var kommet på land...? Kjørte moterene varme med ferskvannskjøring og avsluttet med frostkonservering.... så olje og filter skift...men ble desverre ikke startet opp igjen etter konserveringen....? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.November.2020 Link til dette innlegget Svart 8.November.2020 Oj, oj, @Ida Marie III. Da må du begynne å spare til nye motorer med én gang! Alternativet er Hulda-metoden :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.