Jump to content

Oljeskift - bruke vannvarmer for å få varme i motoren?

Hedwig

Recommended Posts

Martine29 skrev for 2 timer siden:

Skjønner liksom ikke "problemet" her. 

Og jeg skjønner ikke at det er noe problem her i det hele tatt. La oljen være i til våren, og skift etter utsett. Null problem. 

Jeg skifter alltid på våren. Men jeg bruker båten hele året.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Om du benytter en tannhjulspumpe kan du fint bytte olja selv om den er kald. I min forrige båt hadde jeg installert en slik fastmontert:

https://www.maritim.no/marco-tannhjulspumpe-2-liter-min-12-vdc

Tømte alltid varme motorer så det går fort men ny olje rett fra dunk var jo ikke oppvarmet og det går helt problemfritt uansett tid på året, man får seg en kaffekopp i ventetida. Bonusen er også at man både pumper ut og inn av motor slik at oljeskiftet blir renslig og uten søl.

Husk armert slange på sugesida.

Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

Om du benytter en tannhjulspumpe kan du fint bytte olja selv om den er kald. I min forrige båt hadde jeg installert en slik fastmontert:

https://www.maritim.no/marco-tannhjulspumpe-2-liter-min-12-vdc

Biltema har noe tilsvarende til hyggeligere pris, den funker som bare det den og.
https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/oljeskiftpumpe/oljeskiftpumpe-2000034861

Kan stemme i at den elektriske 12v pumpa fra Biltema er et godt kjøp. Veldig enkelt, hurtig og renslig å skifte olje med denne. Byggkvaliteten virker veldig bra, og om man sammenligner pumpe, tegninger, datablad og brukerhåndbok for pumpen fra biltema og Marco så virker de helt identiske, bare stor forskjell i pris!

Et annet lite triks, jeg vet ikke om jeg tør å si det høyt engang ..

Min gamle traktor, østblokkmodell, 3 sylindra, overlever kakkerlakkene, termostat antagelig ekstrautstyr forbeholdt partimedlemmer. Den får et par liter diesel pumpa inn i bånnpanna med nevnte biltemapumpe ved oljeskift, stikker pumperøret godt nedi så spruten rører godt rund,  olja blir adskillig tynnere, reverserer pumpa og ut kommer hele suppa så det kviner etter. 
Men det funker nok sikkert ikke i båt  .. 

Chiefengineer skrev for 1 time siden:

Ingen problem. Men jeg ville startet motoren og gjennomkjørt med den nye olja i morra slik at du får den jevnt fordelt i alle kanaler før endelig stopp

Godt poeng...men akkurat den glemte jeg i høst, etter som jeg skiftet olje etter jeg var kommet på land...?

Kjørte moterene varme med ferskvannskjøring og avsluttet med frostkonservering.... så olje og filter skift...men ble desverre ikke startet opp igjen etter konserveringen....?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...