Jump to content

Motortrøbbel Yamaha 5hk (5cmh 6e3k)


Sjølsøkk

Recommended Posts

Hei, 

På River350en min har jeg en liten 5hk som jeg brukte litt i sommer. 

 

Den stod som backup og dorge motor på gammelbåten. Altså lite timer på samvittigheten, men sikkert noe forsømt vedlileholdsmessig. Bruker intern tanken på toppen. 

 

Problem :

- starter lett, men dør ut plutselig når man kjører. 

- dør ved lavt turtall

- kom grå blå røyk tytende ut av den sist jeg brukte den. Stoppet den på rødknappen (og fikk ro et par km som premie). Antar varmgang. 

- når den har dødd under bruk må jeg benytte choke for å få start igjen, om den ikke drukner og ikke starte, det skjer det også. 

 

Har sett på et enkelt service kit fra boat parts, men særdeles lite anlagt til å skru på motor. Vurderer å ha den inn for service eller kjøpe ny. 

 

Noen tips til feilsøk eller steder jeg finner manual eller andre instruksjoner på denne? 

IMG_20201105_213122.jpg

Link to post

Kjent problem, ligger veldig mange tråder her om samme problemer. Forgasser trenger nok en overhaling i første omgang.

 

Veldig gode motorer dette, når de får rett vedlikehold. Ikke om JEG ville byttet den inn i en ny firetakter i alle fall. Men hvis du ikke mekker selv kan det fort bli kostbart å få den fikset. Kanskje billigst å få tak i en annen forgasser, som er tipptopp ?

Link to post

Ja, er jo litt der at man lærer fort og finner sikkert noe YouTube videoer. Får forsøke! Kan umulig være NASA nivå på dette?

 

Tenke først og fremst en rens av fuel systemet, helst uten å demontere selve forgasseren. Ta å bytte filter og plugger. Og se om jeg finner evt ny forgasser, sikkert mulig å oppdrive i det store Internett. Så får vi se hvordan det går. Må rigge opp i garasjen så og ha et søk på kort stamme motor på Finn parallelt 🤣

Link to post

det er P 'en som angir byggeår.

Den type klistremerke kom vel på siste haldel av 90 tallet, så da blir det 2004

 

Ellers ikke uvanlig at sporadisk/sjelden bruk gir avleiringer fra bortdunstet bensin i forgasseren, så denne må nok åpnes for å komme til kjernen i problemet.  Har du ikke noen motorkyndige kompiser du kan plage for litt bistand? :smiley:

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Min erfaring etter å hatt samme motor i ca 15 år er at forgasser må åpnes og rengjøres innimellom for at den skal gå.

Kan gå en sesong eller to uten at det er nødvendig. 

Ikke veldig vanskelig når en har gjort det en gang eller to. 

Her er en video som viser hvordan det gjøres på en 4hk som i prinsipp er samme motor. 

https://youtu.be/Jz7-o5CEiss

 

Blir fort avleiringer i bunn av forgasser som tetter til dyser etterhvert. Og da må den av og flottørkammer demonteres for å komme til å få gjort rent. 

 

Du kan også prøve å drenere forgasser først. Gummiplugg under motor deksel som må bort, så skal det være mulig å komme til tapppeskruen på undersiden av forgasseren. 

 

Link to post

Har en lik motor, bare et år nyere. Det stemmer at forgasseren fint kan få en rengjøring annenhvert år ja. Svært enkel konstruksjon, med et fint pipesett, noen fastnøkler, flatt- og stjernejern + ei god nebbtang (til slangeklemmene til bensinslangen) er den forgasseren av motoren og i deler på under et kvarter. Har et slikt pipesett til å skru på påhengsmotorene mine med, inneholder alt du trenger bortsett fra nebbtang (svært sjeldent det er behov for noe større piper med småmotorer).


Et tips er å ta bilder underveis når du demonterer og skrur den opp i deler. Så har du bedre kontrollen på hvor ting skal være hen. Selv pleier jeg også legge alle delene i rekkefølge på et A3-ark eller lignende, slik at ikke noe forsvinner på veien. Der kan du også tegne en ring rundt messingdelene der du kan skrive antall omdreininger de var skrudd til med, så får du forgasseren tilbake til samme innstillinger som før uten problem. Ja, det er gjerne skremmende og småskummelt å skru på forgasseren første gangen, men tar du bilder og noterer ned innstillingene skal det mye til at du gjør noe feil. Neste gang tar du forgasserrensen uten å tenke deg om😊


Forgasserens deler renser du med f.eks. bremserens og trykkluft (fås på sprayboks om du ikke har kompressor selv), dysene stikker du opp med fiskesen (ikke ståltråd/nål, det ødelegger bare og riper opp!). 
 

Hvis du driver med diverse småplukk kan det være verdt å investere i en ultralydsvasker (har en lignende modell selv fra Kjell&Co). Har ikke angrer på det kjøpet en dag, utrolig så mye man kan rense/vaske med den der. Brillene har ikke vært så rene siden de var nye, irrede messingdeler blir blanke igjen, forgasserne på motorene gullende rene, samme med dem til motorsagene. Anbefales. 

Link to post

har selv en 4hk fra 80-tallet som var kranglete, måtte finjustere på choken for at den skulle gå.  Renset flere ganger med spray og trykkluft, men det var ultralydvaskeren som fikk den helt frisk  - den kommer til på plasser inni forgasseren man ikke når på andre måter 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Fantastisk bra input folkens! 

 

Skal bestille service kit til denne og ta en rens på forgasser i tillegg. Det så overkommelig ut på YouTube om ikke annet. Verktøy i alle varianter har jeg liggende. Å sku det knipe tar jeg Ivars tips, ring en venn! 😁

 

Garasjen er et stykke fra vannslange/kran. Er det ok å ha vann i en stamp for kjøring eller blir det å dra skit inn i systemet igjen på kjøling? Tenke den må få kjørt seg litt for å se om den e friskmeldt eller ei. 

 

Skal holde denne posten varm og prøve å lage en "huskelapp" til meg selv (og andre) til neste gang. 

Link to post
Sjølsøkk skrev 1 time siden:

Garasjen er et stykke fra vannslange/kran. Er det ok å ha vann i en stamp for kjøring eller blir det å dra skit inn i systemet igjen på kjøling? Tenke den må få kjørt seg litt for å se om den e friskmeldt eller ei.


Så lenge stampen er stor nok og ikke pilotstråla spruter utforbi og sakte men sikkert tømmer stampen burde det gå greit😊

Link to post

Har ei svær mure bøtte æ tenkte å ha kveitvaden i som får gjøre nytta. 

 

Fikk forresten pris av yamaha verksted på rens av forgasser, 2500kr. Tenke æ ska klare det fint selv. 

 

Så det var en UL vasker på BT til 1399,- Kan jo være en kjekk ting å ha i garasjen! Satser på den er stor nok til delene. Spennende å se om gammelmotoren finner formen igjen så sneipen kan begynne med båt vett og fiske. Rivern e forøvrig praktisk å sette og ta opp kveitvad med, fremfor Cuttern. 

Link to post

Låner denne litt. Har akkurat samme motor, og i sommer stoppet den på full gass. Måtte bruke choke for å få den til å gå igjen, men var ikke veldig villig. Ikke noe problem på lavt turtall. Slik var den gjennom sommeren. Tenkte å demontere og rense forgasser, har ultralydvasker på jobben, så skal teste det. Men, hva trenger jeg av deler  ifbm med en slik demontering/montering. Antar det er er en pakning mellom forgasser og innsug som bør byttes, noe annet?

Link to post

spørs litt bruken,  putring på tomgang  timesvis, da trenger en totakter mindre enn 1% , og kan fort gå sur om den får 2-3% 

På fullfartkjøring så klarer den nok å svelge unna feitere oljeblanding 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

var et servicekit på boatparts, mener det var noe rensespray (siste linje) og greier inkludert i det. Her er det som kommer, så får jeg se hvor man skal trykke det inn i motoren når den tid kommer . :-D

 

1 x 9 - 225 HK Bensin drivstoff filterMercury, Mariner, Yamaha kr 123,20
   
1 x Impeller for Yamaha 4A / B, F4A, 5C kr 128,00
   
1 x Tennplugg NGK BR7HS kr 54,40
   
1 x Mineralsk Gir olje High-viscosity 80w/90 (290Gr kr 70,97
   
2 x Pakning til tappe/fylle olje undervannshus Yamaha/Mercury kr 28,80
   
1 x Impeller kit/Vannpumpe kit Yamaha 2T 4AC, AS 5C, CS Erstatter OEM nr: 6E0-W0078-A2 kr 280,00
   
1 x Tecnoseal anode Yamaha Malta 3,5 HP + 2B - 3A - 4A - 5C Erstatter OEM nr: 6L5-45251-02 kr 58,40
   
1 x Pumpe til olje undervannshus Erstatter OEM nr: 91-850730Q01 kr 107,60
   
1 x 4x85gr marine fettpatroner til fettpresse kr 126,00
   
1 x Gold Eagle forgasserrens på boks kr 64,80
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...