Sjølsøkk Svart 13.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2020 Da er åakken fra boatparts kommet og godgjør seg i baggasjerommet. nå er det bare å rydde plass i garasjen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjølsøkk Svart 17.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2020 Garasjen er ryddet nok til å få inn et gammelt skrivebord og med litt resteplank ble det en fin stand og arbeidsbenk til service av lillemotoren. Satt den på å poppa av dekslet. Overraskende trangt inni der er mitt førsteinntrykk! Blir spennende å alliere seg med YouTube og forumet for videre fremdrift. ?? Litt bilder av motor før man tar i den med noe som helst. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 18.November.2020 Link til dette innlegget Svart 18.November.2020 Hei Ofte er årsaka til forgassartrøbbel, med totaktsmotorar som blir lite brukt, at bensin har fordampa, og olja blitt liggande att i forgassaren. Når det er lenge til eg skal bruka totaktsmotorane mine plar eg å stenga for bensinen, og la motorane gå til dei stoppar. Etter eg byrja med denne rutinen har eg ikkje hatt forgassarproblem på mine motorar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 18.November.2020 Link til dette innlegget Svart 18.November.2020 Ta av startapparatet og la det henge etter vaieren, da er det lettere å komme til forgasser.... Sitér dette innlegget Link to post
Sjølsøkk Svart 18.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2020 Tenker gangen i det her er å ta det som er standard punkter først, tappe ut gammel bensin og så gå løs på forgasser. Når forhåpentligvis det er gjort er den klar til å få en evt justering av rpm på tomgangen om den skulle fortsatt gå ujamnt. Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 18.November.2020 Link til dette innlegget Svart 18.November.2020 Dette er en morsom motor å skru på. Gjorde samme operasjon på en tilsvarende yamaha 4 hester i fjor. Når du bytter impeller så sett gjerne inn boltene med en liten dusj tjærespray så unngår du korrosjon og operasjonen blir en lek igjen om 5 år. Kjøpes på Biltema for noen 20-kroninger. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 18.November.2020 Link til dette innlegget Svart 18.November.2020 Har en lik motor, og det var stort sett greit å komme til forgasser. Ta av luftinntaket (svart rund boks), og frigjør gassvaieren. Forgasseren er festet med fire 10mm-bolter, som du sikkert har sett. En av dem var litt trang å komme til med fastnøkkel, mener jeg brukte skralle med universalledd mellom skrallen og pipen. Min motor hadde ikke vært i bruk på årevis da jeg overtok den, og forgasseren var full i brunsvart guffe i flottørhuset, og det som var av dyser var stort sett tett. Jeg hadde enda mindre peiling den gangen enn nå, men med litt hjelp av en kompis fikk jeg renset opp med bremserens og trykkluft. Da ble det liv i maskinen igjen, men fortsatt får den litt kvelningstendenser når man gir full gass, før den kommer over "kneiken". Må nok sikkert ta en ny rens. Sitér dette innlegget Link to post
Sjølsøkk Svart 18.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2020 Fått pakket ut og egentlig brukt tida i kveld på å få presenning oppå Cuttern. Lovd 20-30cm snø imorgen og på høy tid å få noe oppå kalesje. Forøvrig klarte boatparts.no å sende feil trekk til min F60. Fant ut etter 10 min at de hadde plukket den til maks 30hk...jaja. Slik ser det klappet og klart ut til neste gang jeg får kommet meg i garasjen : Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.November.2020 Link til dette innlegget Svart 19.November.2020 Ja, her ser du ut til å være forberedt til det aller meste! Så da er det bare å kjøre på. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ivar Svart 19.November.2020 Link til dette innlegget Svart 19.November.2020 jeg måtte av med motorblokka på min 4hk for å bytte girhendel. Tror jeg klarte meg med en 10mm fastnøkkel Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Skrotnisse Svart 19.November.2020 Link til dette innlegget Svart 19.November.2020 Korsfjord skrev for 12 timer siden: Har en lik motor, og det var stort sett greit å komme til forgasser. Ta av luftinntaket (svart rund boks), og frigjør gassvaieren. Forgasseren er festet med fire 10mm-bolter, som du sikkert har sett. En av dem var litt trang å komme til med fastnøkkel, mener jeg brukte skralle med universalledd mellom skrallen og pipen. Min motor hadde ikke vært i bruk på årevis da jeg overtok den, og forgasseren var full i brunsvart guffe i flottørhuset, og det som var av dyser var stort sett tett. Jeg hadde enda mindre peiling den gangen enn nå, men med litt hjelp av en kompis fikk jeg renset opp med bremserens og trykkluft. Da ble det liv i maskinen igjen, men fortsatt får den litt kvelningstendenser når man gir full gass, før den kommer over "kneiken". Må nok sikkert ta en ny rens. Forgasser på mine motorer er bare festet med to 10 mm muttere.... Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 19.November.2020 Link til dette innlegget Svart 19.November.2020 Skrotnisse skrev 1 time siden: Forgasser på mine motorer er bare festet med to 10 mm muttere.... Godt mulig jeg husker feil Det var i alle fall en som var trang å få løsnet med fastnøkkel eller skralle med fast forlenger. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 19.November.2020 Link til dette innlegget Svart 19.November.2020 Jepp, det er derfor jeg alltid fjerner startapparatet, da blir det LITT bedre. Den ene mutteren (babord) skal ikke av, bare skrus helt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Sjølsøkk Svart 20.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2020 Ja da hadde jeg en tur i garasjen. Byttet først det enkleste, pluggen. Viktig å bygge selvtillit! Så var det å komme til forgasseren, hekte av litt av hvert og fikk løsnet den relativt enkelt. Var 1 bolt og 2 muttere. Grei skuring. Kom forøvrig en god del bensin ut av den når jeg flyttet den fra motor til arbeidsbenk. Så møysommelig demontering av alt som kunne skrus på. Notert omdreininger osv på messingskruer. La de forskjellige delene i bokser så jeg skal klare å huske hva som skal hvor. Dusjet med forgasser rens og lar det stå å tenke til neste garasje besøk. Da tenker jeg å ta en runde med ultralyd vasker en og blåse de tørr. Bør jeg vaske i vann eller bruke biltema sin smådelrens? Tips? Litt bilder fra underveis: Sitér dette innlegget Link to post
Sjølsøkk Svart 20.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2020 Forresten, plugg var noe svart. Normalt? Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 20.November.2020 Link til dette innlegget Svart 20.November.2020 Den bolten du har skrudd ut holder reedventilen og ikke forgasser. Dysen du har skrevet 5 på har en ny dyse under seg. Legg godt med press på skrujernet hvis du skal ha disse ut, messing er ganske sprø greier. Sitér dette innlegget Link to post
Sjølsøkk Svart 20.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2020 (redigert) Ja fikk den under ut også ?bra YouTube video som viste den rett før jeg gikk ut ? Her er alt som er i bløtt Redigert 20.November.2020 av Sjølsøkk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 20.November.2020 Link til dette innlegget Svart 20.November.2020 Både forgasser og flotørkammer ser veldig bra ut, så her er det grunn til optimisme Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 20.November.2020 Link til dette innlegget Svart 20.November.2020 Pakningen mot motorblokk begynte å lekke veldig på min motor etter første lagring etter at jeg hadde forgasseren ute. Kanskje like greit å bytte denne også? Kostet 18 kroner hos den lokale Yamaha-forhandleren. Sitér dette innlegget Link to post
Sjølsøkk Svart 20.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2020 Prøver å montere sammen å kjøre den ei stund å ser kor det ser ut. Går kjapt å demontere om det sku være dårlig pakning. "nåla" til flottør så spiss og fin ut. Litt usikker på hvor mange runder jeg skrudde på den messing ventilen som var under den jeg har notert 5 runder på.. Bare å skru til den er passe fast? Tenker dere en runde i ultralyd vask med delerens fra Biltema og så en runde i vann er tilstrekkelig? Blåses tørr etter det med kompressor og setter sammen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.November.2020 Link til dette innlegget Svart 20.November.2020 Sjølsøkk skrev 6 minutter siden: Tenker dere en runde i ultralyd vask med delerens fra Biltema og så en runde i vann er tilstrekkelig? Blåses tørr etter det med kompressor og setter sammen. ville prøvd det ja. Står det hva som er i den biltema-rensen da? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sjølsøkk Svart 20.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2020 Smådelrens Sitér dette innlegget Link to post
Sjølsøkk Svart 22.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2020 Da har alt vært innom smådelrens og en runde i vann. Blåst tørr. Montert tilbake. Ødela ei pakning under demontering ved der bensinslange kobles på. La i hylomar der (godt med et lite lager utgåtte produkter fra flyvedlilehold). Det får bære eller briste. Skal tåle fuel. Det som TOK tid var å få på gasswire. Vet ikke hvor mange ganger jeg var å pilka frem den s***** skruen. Så når alt skulle være på plass åpna æ lokket på bensintank som er fastmontert. Da fløt det ut bensin! Wtf.. Men hadde selvsagt klart å ikke sette på den fuelslangen som sku inn mot forgasser ? Fikk nu gjort det æ sku på neste punkt, draine tanken, så det ordnet seg selv på en måte. Da er det tre punkt igjen på lista, bytte impeller, bytte gear olje og grease opp nippel pkt. Burde være grei skuring? Spent på delen med impeller da alt skal av. Kanskje det ser vanskeligere ut på YouTube enn det er. Spent om den starte etter mine herjinger. ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjølsøkk Svart 22.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2021 (redigert) Hjelp. Endelig knødd en stamp til garasjen me vatn og full av håp gikk æ te verks me å jage i snora... Brukte innbord tank m bensin, som vanlig. Anm. Den har stått draina i vinter og fikk bensin nu. Bensin fra i sommer. Kondens en mulighet? Lengste æ fikk liv i den her pasienten va ca 1 sek sekvenser ved litt lystgass i innsuge på den sorte saken i front. Virke som den dør ut straks den fis sæ gjennom lystgassen. Har hatt forgasser åpen og i små biter også. Mulighetene for f*** ups e enorm me andre ord. Råd mottas med takk! Våren e kun 7 mnd unna her i nord. Redigert 22.Mars.2021 av Sjølsøkk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 23.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 (redigert) Høres jo ut som den ikke får bensin. SJekket du flottør at den slipper inn bensin og stenger på topp? Når du renset forgasser staket du opp kanaler for dysene med gøtt? Er plugg våt eller tørr? Redigert 23.Mars.2021 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.