Jump to content

Motortrøbbel Yamaha 5hk (5cmh 6e3k)

Sjølsøkk

Recommended Posts

Garasjen er ryddet nok til å få inn et gammelt skrivebord og med litt resteplank ble det en fin stand og arbeidsbenk til service av lillemotoren. 

Satt den på å poppa av dekslet. Overraskende trangt inni der er mitt førsteinntrykk! Blir spennende å alliere seg med YouTube og forumet for videre fremdrift. ??

Litt bilder av motor før man tar i den med noe som helst. 

IMG_20201117_231202.jpg

IMG_20201117_231151.jpg

IMG_20201117_231138.jpg

IMG_20201117_231130.jpg

IMG_20201117_231124.jpg

IMG_20201117_231120.jpg

IMG_20201117_231114.jpg

Har en lik motor, og det var stort sett greit å komme til forgasser. Ta av luftinntaket (svart rund boks), og frigjør gassvaieren. Forgasseren er festet med fire 10mm-bolter, som du sikkert har sett. En av dem var litt trang å komme til med fastnøkkel, mener jeg brukte skralle med universalledd mellom skrallen og pipen. 

Min motor hadde ikke vært i bruk på årevis da jeg overtok den, og forgasseren var full i brunsvart guffe i flottørhuset, og det som var av dyser var stort sett tett. Jeg hadde enda mindre peiling den gangen enn nå, men med litt hjelp av en kompis fikk jeg renset opp med bremserens og trykkluft. Da ble det liv i maskinen igjen, men fortsatt får den litt kvelningstendenser når man gir full gass, før den kommer over "kneiken". Må nok sikkert ta en ny rens. 

Fått pakket ut og egentlig brukt tida i kveld på å få presenning oppå Cuttern. Lovd 20-30cm snø imorgen og på høy tid å få noe oppå kalesje. Forøvrig klarte boatparts.no å sende feil trekk til min F60. Fant ut etter 10 min at de hadde plukket den til maks 30hk...jaja.

Slik ser det klappet og klart ut til neste gang jeg får kommet meg i garasjen :

IMG_20201118_230729.jpg

Korsfjord skrev for 12 timer siden:

Har en lik motor, og det var stort sett greit å komme til forgasser. Ta av luftinntaket (svart rund boks), og frigjør gassvaieren. Forgasseren er festet med fire 10mm-bolter, som du sikkert har sett. En av dem var litt trang å komme til med fastnøkkel, mener jeg brukte skralle med universalledd mellom skrallen og pipen. 

Min motor hadde ikke vært i bruk på årevis da jeg overtok den, og forgasseren var full i brunsvart guffe i flottørhuset, og det som var av dyser var stort sett tett. Jeg hadde enda mindre peiling den gangen enn nå, men med litt hjelp av en kompis fikk jeg renset opp med bremserens og trykkluft. Da ble det liv i maskinen igjen, men fortsatt får den litt kvelningstendenser når man gir full gass, før den kommer over "kneiken". Må nok sikkert ta en ny rens. 

Forgasser på mine motorer er bare festet med to 10 mm muttere....

Ja da hadde jeg en tur i garasjen. 

Byttet først det enkleste, pluggen. Viktig å bygge selvtillit! 

Så var det å komme til forgasseren, hekte av litt av hvert og fikk løsnet den relativt enkelt. Var 1 bolt og 2 muttere. Grei skuring. 

Kom forøvrig en god del bensin ut av den når jeg flyttet den fra motor til arbeidsbenk. 

Så møysommelig demontering av alt som kunne skrus på. Notert omdreininger osv på messingskruer. La de forskjellige delene i bokser så jeg skal klare å huske hva som skal hvor. 

Dusjet med forgasser rens og lar det stå å tenke til neste garasje besøk. Da tenker jeg å ta en runde med ultralyd vasker en og blåse de tørr. Bør jeg vaske i vann eller bruke biltema sin smådelrens? Tips? 

Litt bilder fra underveis:

IMG_20201120_132705.jpg

IMG_20201120_133843.jpg

IMG_20201120_133839.jpg

IMG_20201120_134655.jpg

IMG_20201120_135201.jpg

IMG_20201120_135444.jpg

IMG_20201120_135456.jpg

IMG_20201120_135956.jpg

IMG_20201120_140800.jpg

IMG_20201120_141219.jpg

IMG_20201120_141429.jpg

IMG_20201120_142042.jpg

Prøver å montere sammen å kjøre den ei stund å ser kor det ser ut. Går kjapt å demontere om det sku være dårlig pakning. 

"nåla" til flottør så spiss og fin ut. 

Litt usikker på hvor mange runder jeg skrudde på den messing ventilen som var under den jeg har notert 5 runder på.. Bare å skru til den er passe fast? 

Tenker dere en runde i ultralyd vask med delerens fra Biltema og så en runde i vann er tilstrekkelig? 

Blåses tørr etter det med kompressor og setter sammen. 

Sjølsøkk skrev 6 minutter siden:

Tenker dere en runde i ultralyd vask med delerens fra Biltema og så en runde i vann er tilstrekkelig? 

Blåses tørr etter det med kompressor og setter sammen. 

ville prøvd det ja.

Står det hva som er i den biltema-rensen da? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Da har alt vært innom smådelrens og en runde i vann. Blåst tørr. Montert tilbake. Ødela ei pakning under demontering ved der bensinslange kobles på. La i hylomar der (godt med et lite lager utgåtte produkter fra flyvedlilehold). Det får bære eller briste. Skal tåle fuel. 

Det som TOK tid var å få på gasswire. Vet ikke hvor mange ganger jeg var å pilka frem den s***** skruen. Så når alt skulle være på plass åpna æ lokket på bensintank som er fastmontert. Da fløt det ut bensin! Wtf.. Men hadde selvsagt klart å ikke sette på den fuelslangen som sku inn mot forgasser ? Fikk nu gjort det æ sku på neste punkt, draine tanken, så det ordnet seg selv på en måte. 

Da er det tre punkt igjen på lista, bytte impeller, bytte gear olje og grease opp nippel pkt. Burde være grei skuring? Spent på delen med impeller da alt skal av. Kanskje det ser vanskeligere ut på YouTube enn det er. 

Spent om den starte etter mine herjinger. ?

• 3 måneder senere...

Hjelp. Endelig knødd en stamp til garasjen me vatn og full av håp gikk æ te verks me å jage i snora... 

Brukte innbord tank m bensin, som vanlig. Anm. Den har stått draina i vinter og fikk bensin nu. Bensin fra i sommer. Kondens en mulighet? 

Lengste æ fikk liv i den her pasienten va ca 1 sek sekvenser ved litt lystgass i innsuge på den sorte saken i front. Virke som den dør ut straks den fis sæ gjennom lystgassen. 

Har hatt forgasser åpen og i små biter også. Mulighetene for f*** ups e enorm me andre ord. 

Råd mottas med takk! Våren e kun 7 mnd unna her i nord. 

Redigert av Sjølsøkk (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...