Goddis77 Startet 7.November.2020 Del på Facebook Startet 7.November.2020 Tenkte å inspisere og rengjøre dieseltanken denne vinteren. Er en 400L tank som har en utbuling til siden. Er dermed litt spent på hvordan jeg skal komme til der for rengjøring. Toppen av tanken på bardbord side av båten: Tank sett fra siden ca midt på båten akter: Bunn av tank (tror jeg) på bardbord side. Er ryddet der etter bildet er tatt: Stoppekranen her er nok bra slitt også tenker jeg. Får se om jeg tør å åpne denne når tanken er tom. Tok i dag opp målepinnen og så at det her var det drit. Så tanken er nok moden for en god rengjøring ja. Tenker vi dieseldyr her? Har kjøpt inn dunker fra Felleskjøpet for å lagre dieselen midlertidig. 3 stk av denne typen her - https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fritid/huset/oppheng-og-oppbevaring/oppbevaringsboks/oppbevaringstoenne-mlokk-30-li-50280855/?gclid=CjwKCAiAqJn9BRB0EiwAJ1SztXs8m6UpoxnQAhTS3aJRqCXTdqIKs-eOXzDS1ju5coVu9uC9RU1oJBoC3-MQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Står at den ikke tåler bensin, men regner diesel går greit for en kortere periode? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 7.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2020 Har forresten dieseldyr en spesiell lukt? Kom nettopp hjem fra båten og madammen klagde over at jeg luktet "båtlukten" som vi prøver å bli kvitt. Hadde garantert diesel fra jobben som er gjort på hendene nå. Fant denne teksten her på nett: https://nolab.no/analyser/dieseldyr.html HVORDAN VET JEG AT JEG HAR DIESELDYR? - Typiske kjennetegn på mikrobiell vekst kan være - Tette filter - Tap av motorkraft på grunn av nedsatt drivstofftilførsel - Gråaktig slimete masse på tankbunner, tankvegger eller i filtre. - Drivstoff med en svovelaktig lukt (råtne egg) - Grønt eller brunt belegg evt. korrosjon i tanker, rør eller i innsprøytningssystemet Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 7.November.2020 Del på Facebook Svart 7.November.2020 Maritime Consultants as på Ågotnes selger Bioprotect II. De pleier å slenge med et par testkit for dieseldyr når jeg bestiller. Kan kjøpes separat også (se Dipstick i nettbutikken). Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 7.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2020 Bor i Bergen så får muligens ta meg en tur ut til de da Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 9.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2020 Da er tanken tømt, og her er bunnen. Dieseldyr? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.November.2020 Del på Facebook Svart 10.November.2020 Det der er dieseldyr ja. Eller rettere sagt etterlapenskaper etter microorganismer og bakterier populært kallt dieseldyr. Skikkelig tankrengjøring og BioProtect behandling påkrevd. Sjekk om du har fått gørra i filtrene også, skifte/rengjøring av slanger/tilførsel kan da være lurt. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 10.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2020 Tenker dieseldyr jeg og. Ser at folk har vasket tanken med diesel på filler, eller varmt vann og zalo. Usikker på hvordan jeg bør angripe dette her. Kan være at jeg kommer til med fille og slik på en kost på side åpningen, men kommer ikke til bak skvalpeskott og slikt. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 10.November.2020 Del på Facebook Svart 10.November.2020 Jeg delte en seilpinne jeg hadde liggende i to, og bandt den sammen igjen med en slangestump og slangeklemmer. Fille satt på med slangeklemme på enden. På den måten fikk jeg en lang pinne med et ledd på så jeg kunne rote litt rundt inni der i hjørner og div.. kommer an på tankens utforming så klart, men funka for meg. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Goddis77 Svart 10.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2020 Blir nok noe lignende som skjer hos meg, men tenkte bare på om det er nok eller om det er noen lure triks til å rengjøre bak skvalpeskott. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 10.November.2020 Del på Facebook Svart 10.November.2020 (redigert) Ellers ser det jo ut til at du har grei adgang til tanken på første bilde. Ville isåfall vurdert å skjære ut et skikkelig mannhull på toppen. Vinterprosjekt! Redigert 10.November.2020 av seilfred (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Goddis77 Svart 10.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2020 Vet ikke om jeg får delt, men her er en dårlig video av tanken inni - https://photos.app.goo.gl/tPYdiXsxX4TDgSaG6 Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 10.November.2020 Del på Facebook Svart 10.November.2020 Du kommer jo ganske langt inn der med kamera. Mulighet for å sjekke baksiden av skottet med kamera eller speil? Kanskje det ikke er så ille.. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Goddis77 Svart 10.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2020 Får se hva jeg klarer neste gang jeg er i båten. Fordelen er at jeg er en lett forkjølelse og dermed så lukter det ikke så mye for meg akkurat nå. Før jeg dukker opp hjemme igjen og madammen klager Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 10.November.2020 Del på Facebook Svart 10.November.2020 Gjorde samme jobben i sommer, tre skvalpeskott i min. Kjøpte inspeksjonsluker fra maritim og skar ut med stikksag. Byttet alle filter, alle dieselslanger og rengjorde filterholdere og rørene som går ned i tanken. Prøvde litt forskjellig, varmt vann og zalo synes jeg ikke var kjempeeffektivt så kjøpte alurens og så rengjorde jeg med bremserens til slutt (fordamper lett, må være helt tørt når den fylles på ny). Kjørte så en tank med drepende dose bio protect, så en vedlikeholdsdose. Fant ut det var bedre å ta det ordentlig med en gang, enn at de blomstrer opp igjen og lager trøbbel bår det passer som dårligst 🙃 Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 10.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2020 Se der ja. Ble jo bra det der. Kan se om jeg bruker alurens og bremserens jeg og. Tenker at må begynne med å rengjøre grovt med filler først. Lokket på min er i alt med en gummipakning mellom. Synes det er en del diesel lukt i båten bak der, så lurer på om dette ikke er 100% tett. Finnes det noe bedre å bruke for å hindre lukt? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.November.2020 Del på Facebook Svart 10.November.2020 (redigert) Goddis77 skrev for 3 timer siden: Lokket på min er i alt med en gummipakning mellom. Synes det er en del diesel lukt i båten bak der, så lurer på om dette ikke er 100% tett. Legg på litt Hylomar på flatene så blir det tett. Blir ikke dieseldyr uten vann tilstede. Så en drenering eller suge ut over topp fra laveste plassen er lurt. Gå over alle koplinger/ slangeklemmer - fylling -lufting mulig en slange "svetter" igjennom , skal ikke mye til før det lukter. Redigert 10.November.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Goddis77 Svart 10.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2020 Da har jeg fått rengjort tanken etter beste evne. https://photos.app.goo.gl/bvbf5jJg3qD1PXSB6 Brukte filler og diesel på en dokost som jeg tredde fillen på og festet med strikk. Måtte gå nøye over etterpå og fjerne nupper etter fillen. De flekkene en ser på videoen er hakk i tanken og ikke skit. Samme gjelder noen av hjørnene hvor det er sveisepunkter og ikke skit der heller. Kommer ikke mer til enn det som er nå, men midten av tanken er laveste punkt, så håper og regner med at jeg har fått vekk det verste. Er uansett mye bedre enn det var fra før. Rengjøring av mannlokk og rør for diesel og retur. Spylte med vann og blåste tørt med trykkluft. Tankmåleren glemte jeg helt, så jeg satte den nedi med det resultat at tanken ble skitten igjen. Måtte rengjøre tanken igjen Tankmåler demontert og rengjort Ting montert igjen utenom slangene. Skal blåse disse ren, men da trenger jeg bistand. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 11.November.2020 Del på Facebook Svart 11.November.2020 Blir sikkert bra det der Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Goddis77 Svart 11.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2020 Har fått blåst gjennom slangene i dag, og tok en demontering av grovfilteret. Monterte lokket og slangene igjen. Ser at jeg nå har montert slangen for diesel på det laveste punktet, noe som er logisk syntes jeg. Mens retur er på et litt høyere punkt. Før var det motsatt. Kan det ha vært slik for å hindre dieseldyr siden det er mest på det laveste punktet? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.November.2020 Del på Facebook Svart 11.November.2020 Retur dieselen er vanlig å ha i toppen av tanken uten noe rør ned i tanken. Grunnen til det er at returdieselen er varm. Man vil ha lavest mulig temp på dieseltilførsel. Stigerøret for dieseltilførsel skal stå litt over bunn av tanken for å unngå skitt i eventuellt bunnfall. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 11.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2020 Da tror jeg at jeg lar det være slik det er nå. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 16.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2020 Da er alt rengjort og montert igjen. Skaffet meg en slik som dette her og pumpet mye av dieselen tilbake igjen. Skulle valgt "large" på denne her, siden det tok lang tid å føre 150L diesel tilbake. Fylte på Bio protect 2 på tanken nå, og har en flaske til i reserve for forebygging til senere. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 16.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2020 Og da var skapet på plass igjen også Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 16.November.2020 Del på Facebook Svart 16.November.2020 Mix skrev On 11.11.2020 at 21.18: Retur dieselen er vanlig å ha i toppen av tanken uten noe rør ned i tanken. Det er kanskje rett, men vil ikkje det kunne føra til meir luft i dieselen? Godt jobba Goddis. Eg tok ein liknande sjau i påsken i år. Tanken har ikkje mannhol, men den store føremonen at det berre er å ta av fem slangar, løysa to spennband og ta ut tanken 15 år, og ein langtur sidan sist gong tanken var ute, men det var lite skit i tanken. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 16.November.2020 Del på Facebook Svart 16.November.2020 Ask skrev 4 minutter siden: Det er kanskje rett, men vil ikkje det kunne føra til meir luft i dieselen? Nei. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.