Jump to content

kjøp av påhengsmotor 4 år overligger


dude

Recommended Posts

 

Jeg representerer en som har kjøpt en påhengsmotor i fjor sommer altså 2019. Dette ble opplyst om at var en såkalt overligger og jeg gikk da utfra at dette gjaldt fra året før. Det er ikke utarbeidet kontrakt, og det fremgår ikke fra faktura at dette er en gammel motor. Jeg var mellommann i kjøpet, og opplyste ikke min venn om dette med at den var overligger ettersom jeg altså trodde det var fra året før, og jeg jobbet/handlet der innimellom slik at jeg trodde ikke de ville lure meg. Trodde også at det var grunnen til at jeg fikk en "god pris" kanskje 10% avslag eller deromkring ble det vel nevnt. 

 

Så viser det seg altså nå at motoren er produsert i 2015. Det opplyses fra forhandler at dette er helt greit siden garanti løper fra dato kjøpet er registrert. annenhåndsverdi avfeier de at de ikke har noe med å gjøre, sier at det ikke er relevant siden han sikkert ikke skal selge den nå.

 

Forhandleren, og importøren velger jeg foreløbig være anonymt frem til man ser om det kommer til en fornuftig løysing i saken. Vil opplyse dem om dette innlegget om det ikke blir løysing slik at de evt kan komme med innspill her. Så tenker spørsmålet er av generell karakter på dette tidspunktet.  Skal oppdatere utfallet her her om det kommer  til minnelighet, som ei rettesnor til andre.

 

Hva mener folket her inne bør være måten og gå fram på i en slik sak? Advokaten? Tenker da på både dette med garanti, siden denne forhandleren ikke driver salg fra importør, men selv kjøper motor fra denne for videresalg. Er man her prisgitt at dette firmaet eksisterer 5 år etter kjøpet eller kan man risikere at denne faller bort siden det nå er fem år siden de kjøpte den fra importør?

Og et ikke uvesentlig annet poeng at annenhåndsverdien vil vel være utfra produksjonsår? nå 5 år. Selv tenker jeg at i forhold til f,eks bil, hjelper det ikke å si at det er en fem år gammel bil, med spesifikasjoner derfra, men at den ikke er brukt mer enn ett år, slik at den kan sammenlignes prismessig ,med en som er ett år gammel.

 

Hva tenker dere et evt prisavslag bør være her? prosentvis pr år slik verditap vil være? Skal man da gå ut fra 2015 priser evt? og er det greit å si at det allerede er gitt rabatt selv om dette ikke fremgår noe sted? Eller tenker dere at det beste er å kreve ny motor/omgjort hele salget?


 

Håper på gode og fornuftige innspill.

 

 

Redigert av dude (see edit history)
Link to post

Når er en båtmotor solgt som 2019 modell produsert? Hva er bransjestandard?

Jeg ville tro at produsent og distributør har måter å flytte slike varer rundt på. Og sluttselger har liten påvirkning.

 

Du bør vel ha den typen informasjon før du påstår eller føler deg lurt.

 

Om du kjøper en båtmotor i januar som akkurat har ankommet og har utseende og tekniske spec slik en "årets" modell har vil den være produsert i året før. Minst.

Ville du da forsøkt deg på samme argumentasjon om at du har kjøpt en gammel motor???

 

...hadde det vært gjærbakst er jeg mer med deg.

 

Kjøper du en propell, vil du da ha rabatt om denne har ligget på lager fra året før, eller oljefilter eller andre varer som ikke forringes av lagring. Det er noe med dette med forringelse som du bør kunne påvise og hva som er bransjestandard.

Link to post

Først til at jeg "føler meg lurt" det gjør jeg siden det ikke ble opplyst meg at det var en eldre modell før 

nå nylig. mistenker det var med overlegg, Men ikke mer debatt om det, det er ikke poenget egentlig.

Og som du sier, hva er bransjestandard, og vanlig måte å gjøre dette på? det er mitt enkle spørsmål her.

 

Grunnen til at dette ble oppdaget var at det er kommet minst en, (kanskje to) modellvarianten av denne motortypen

i dette femårsperspektivet. Utfra serienummer, er der så egen kode for hvert årstall, ikke hver enkel modell. 

Det er firetakter, den nyeste/siste modellen er videreutviklet, og 11kg lettere blant annet. Den nyeste kom i 2018.

Som jeg hadde grunn til å tro at denne var fra også. Det er annenhåndsverdi og garanti jeg fokuserer spørsmål på, 

selv om type/modell også er et tema. Her hadde vi imidlertid også kunnet sjekka om vi hadde inngående kjennskap 

til når de enkelte modeller kom ut fra produksjon.

 

Sammenligning med propell er ikke særlig relevant, med mindre der er kommet ny og videreutviklet type.

og når det gjelder gjærbakst? er du edru nå?? :-)

 

Du nevner forringelse, nå sies det at man ikke bør bruke dekk som er mer enn fem år gamle fordi gummien

blir hard. Det er vel også tilfellet her i tillegg til alle andre relevante punkt. ganske mye simmeringer og 

tetninger i en slik motor som ikke blir best av å bli lagret lengst.

 

 

Redigert av dude (see edit history)
Link to post

Det er oppgitt av selger og erkjent av kjøper at det er en overligger hvilket betyr at det ikke er årets modell, men fra et tidligere år uten nærmere angivelse. Ingen kontrakt skrevet. Man har fått en rabatt. Spørsmålet er vel heller om man mener at rabatten er god/stor nok. Ti prosent høres lite ut, men en avtale er en avtale og her mener jeg at kjøper har gjort en dårlig jobb og ikke har en særlig god sak, dessverre kan man kanskje si. Ja, pris ved et senere salg vil bli negativt påvirket av at motoren allerede var fire år gammel ved kjøp, men hvor mye er vanskelig å si noe veldig konkret om. 

 

Jeg ville ha lagt ut saken på underforumet Båtadvokaten svarer og hørt med ham.

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Trond C skrev for 4 timer siden:

Hvor stor påhenger er dette da?

Det er en motor til pris på pluss minus 25000,-  i 2018

Mouche skrev for 4 timer siden:

Det er oppgitt av selger og erkjent av kjøper at det er en overligger hvilket betyr at det ikke er årets modell, men fra et tidligere år uten nærmere angivelse. Ingen kontrakt skrevet. Man har fått en rabatt. Spørsmålet er vel heller om man mener at rabatten er god/stor nok. Ti prosent høres lite ut, men en avtale er en avtale og her mener jeg at kjøper har gjort en dårlig jobb og ikke har en særlig god sak,

Jeg ville ha lagt ut saken på underforumet Båtadvokaten svarer og hørt med ham.

Det er riktig som det skrives (litt klippet i sitatet for plassens skyld.) at det er opplyst at det er en overligger, men ikke at det er fra en annen modellserie, heller tvert i mot, det ble sagt at de var helt like selv om den skulle være solgt i fjor. Ei heller opplyst at den er flere år overligget. Importøren opplyser nå i ettertid at denne aktuelle modellen gikk ut av salg i 2017, og at den nye modellen kom for salg i januar 2018. Jeg vet ikke prosentsatsen det er gitt rabatt utifra, men det var sagt at "det er alt vi har og gå på, der er ikke mer å hente" Kjøper har sikkert gjort en dårlig jobb ved å stole på meg ja, men som jeg sa tidligere, jeg trodde ikke jeg ble holdt for narr siden det var et tillitsforhold fra før. Om der var mer å hente vil jo kanskje komme  frem.

Hulda skrev for 3 timer siden:

Dette er sak for Skipper Worse. Jeg ville vel forlangt minst 40 % avslag på produksjonårets pris

Skippern er informert om tråden, og spurt om råd evt flytting dit, men her er det interessant med såvel den vanlige manns oppfatning som den rent juridiske.   

40% hørest ut som et greit forslag? Ellers er det kommet forslag om 20% første år, så 15% det andre, og 10% de påfølgende, ut fra produksjonsår som en rettesnor.  er dette innafor? kom gjerne med ditt innlegg.

 

Vil også gå ut med en forespørsel til noen andre Forhandlere for å høre på generell basis hvordan de ville gått fram i en slik stilling.

 

Redigert av dude (see edit history)
Link to post

Så dere mener faktisk at prisen burde ha vært halvparten av pris på en ny motor i 2019 siden prisen i 2015 var si 15% lavere enn i 2019 og man burde få 40% rabatt på prisen i 2015 (forutsatt prisstigning som Hulda skriver)?

 

Ja takk, kjøper også gjerne en helt ny/ubrukt motor med fulle garantier/reklamasjonsrettigheter produsert i 2016 til halv pris av dagens pris!

 

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Det er vel forbrukerkjøpsloven som kommer inn her, gitt at kontrakten gjelder mellom selger og din venn. Da er det 2 paragrafer som kommer til anvendelse (deler av lovteksten er tatt vekk og markert med (...), hele loven finnes her - Lovdata.no):

 

§ 15.Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

(...)

b)svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

 

§ 16.Mangel

Tingen har en mangel dersom

a)den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

b)selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet

c)den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

d)nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.

Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd.

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.

 

§ 26.Forbrukerens krav ved mangler

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a)holde kjøpesummen tilbake etter § 28

b)velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30

c)kreve prisavslag etter § 31

d)kreve heving etter § 32

 

 

 

Basert på de opplysningene du har gitt, mener jeg at det her foreligger en mangel dersom kjøper ikke ville ha kjøpt motoren dersom ha/un hadde visst at den var produsert i 2015, for avtalt pris. Jeg ville her ha forlangt heving av kjøpet, og så hatt en klar formening om hvilket prisavslag som vil være akseptabelt dersom selger kommer med et "motbud". Dersom selger gir en passende rabatt, kan en vurdere å la saken ligge.
Motoren er ikke brukt, så den er jo helt ny. Det eneste jeg er betenkt på, er hvilke konsekvenser det har for komponenter i motoren å stå i 4 år fra produksjonen - "stå seg ihjel". Men jeg er ikke mekanisk kyndig, så dette ville jeg i såfall ha tatt opp med et par mekanikere. Jeg sier "et par" fordi det finnes nok av leksikon med fastnøkkel i baklomma. Kan være greit å få et nyansert syn på saken.

 

 Det avgjørende punkt her er hvorvidt det foreligger en mangel. Jfr. §16 ledd b. Dersom kjøper ikke ville kjøpt motoren med de opplysningene som er kommet, til den prisen som ble avtalt, foreligger det en mangel. Da kommer §26 ledd d inn i bildet, evt. ledd c.

 

Dersom selger kommer på banen med en bedre pris, kommer §31 inn i bildet:

 

§ 31.Prisavslag

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.

(...)

 

10% avslag på en ukurant vare er småkomisk. 20-30% mener jeg høres fornuftig ut. Hva potensiell konsekvens for motorens verdi ved et eventuelt framtidig salg er, er irrelevant. Om 20 år spiller det veldig liten rolle om motoren lå på lager i 4 år før den ble tatt i bruk, det er de 20 årene som vil ha innvirkning på salgssummen da. En båt fra 1983 som ble sjøsatt i 1988 kan jo være langt mer herja enn søsterskipet som gikk rett i sjøen fra produksjonslinja.

 

Jeg ville krevd heving av kjøp.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post

For øvrig gjelder 5 års reklamasjon fra salgstidspunktet. Krav kan rettes til tidligere salgsledd. Jeg er ikke 100% sikker, men tenker at importør skal slite med å komme seg unna den. Men det innebærer jo en masse ekstra arbeid for kjøper om en skal gå til forrige salgsledd med en sak, så et prisavslag bør gjenspeile en slik eventualitet.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post

Det juridiske perspektivet overlater jeg til de andre. 

 

Når det gjelder prisavslaget, så syntes jeg 10% høres lite ut, og 40% altfor mye. Det samme gjelder forslaget med "20% første år" osv.

Antar at det er snakk om 9,9-20hk utifra prisen. 

Har fulgt med på bruktmarkedet for disse i noen år nå, og nevnte prisavslag passer bedre en brukt 2015 modell med manglende vedlikehold og utgått garanti.

 

Vidar sitt forslag om 20-30% er nok mer realistisk. Det er ikke all verdens, men sånn er nå markedet. 

 

 

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)
Link to post

Man kan vel flytte perspektivet litt. Noen kjøper en 'ny' 5 år gammel motor. Tingen er designet for å vare mer enn 5 år. Reklsmasjonsfrist på 5 år slår inn. Summen blir 10 år fra produksjon. I hht. gjeldende regler er importør/produsent pliktig til å holde deler i 10 år. Etter 5 år kan kjøper av en 'ny' motor sitte med et ikke reparerbart objekt. Den risikoen vurderer jeg til 40 % avslag. Som da vil tilsi at importør selger motoren til null avanse. 

 

At en ny motor 'står seg i hjel' under lagring er tøv. Så sant den lagres tørt og vibrasjonsfritt.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Hulda skrev 39 minutter siden:

Etter 5 år kan kjøper av en 'ny' motor sitte med et ikke reparerbart objekt. Den risikoen vurderer jeg til 40 % avslag.

Godt poeng

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Hulda skrev for 1 time siden:

Man kan vel flytte perspektivet litt. Noen kjøper en 'ny' 5 år gammel motor. Tingen er designet for å vare mer enn 5 år. Reklsmasjonsfrist på 5 år slår inn. Summen blir 10 år fra produksjon. I hht. gjeldende regler er importør/produsent pliktig til å holde deler i 10 år. Etter 5 år kan kjøper av en 'ny' motor sitte med et ikke reparerbart objekt. Den risikoen vurderer jeg til 40 % avslag. Som da vil tilsi at importør selger motoren til null avanse. 

 

At en ny motor 'står seg i hjel' under lagring er tøv. Så sant den lagres tørt og vibrasjonsfritt.

Jeg er ikke uenig, og dette kan nok Hulda bedre enn meg. Når det er sagt, blir dette faktisk tatt hensyn til ved salg av overliggere? Kom nettopp over en "ny" overligger fra 2015-2016 som selges til ca. 21,7% prisavslag av "veiledende pris for dagens modell". 

 

Bruktmarkedet gir også utrykk for at brukte påhengsmotorer holder seg meget godt i verdi. Selv syntes jeg ikke dette er rimelig, men det er realiteten. Eller...?

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)
Link to post

tar noen eksempler:

 

Tohatsu 9,8 2018 mod  https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=197695266  forlangende 12500  = ca 70% av

ny etter 2 år.  denne stemmer bra med  25-15

 

Mercury 20. 2012 modell  https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=197570420 forlangende 10000  = ca 33% etter 8 år .  denne stemmer bra  med 20-15-10-10 osv.

 

mercury 50. 2015 mod https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=197541455 forlangende 37000,-  = ca 55% av ny pris,   ca 12% årlig lineær reduksjon.

 

Er nok veldig stor forskjell i kvalitet og levetid på disse nye motorene kontra totaktsklossene fra f,eks yamaha, som koster like mye nå som da de var nye på nittitallet. dette skjer nok ikke med de nye.

 

satte kun inn disse eksemplene for å vise at bruktprisene kanskje ikke er så høye? man må også huske at disse har ikke den rette prisen siden de fortsatt ligger på finn uten å være solgt pr i dag. Så er det vinter, og markedet er nok labert, som trekker i andre retning mtp pris.

 

Hulda skriver at en motor ikke står seg i hel ved lagring, forutsatt ideelle forhold.. Det stemmer helt sikkert, men hva om en overligger har ligget i en fuktig sjøbod, gjerne nær sjøen? Man vet jo lite om livet til en overligger. Selv om, i mitt tilfelle er dette slett ikke en bekymring. vet at motoren har stått tørt og temperert hele liggeperioden. i original forpakning.

 

Men, jeg skal ikke mene noe om dette her. jeg ber om råd og innlegg, og skal respektere og ta det som kommer til etterretning.

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
dude skrev 16 minutter siden:

tar noen eksempler:

 

Tohatsu 9,8 2018 mod  https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=197695266  forlangende 12500  = ca 70% av

ny etter 2 år.  denne er 25-15

 

Mercury 20. 2012 modell  https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=197570420 forlangende 10000  = ca 33% etter 8 år .  denne stemmer bra  med 20-15-10-10 osv.

 

mercury 50. 2015 mod https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=197541455 forlangende 37000,-  = ca 55% av ny pris,   ca 12% årlig reduksjon.

Poenget med å nevne bruktmarkedet er at fornuft og realitet er to ulike ting.

 

Slik jeg forstår det har du kjøpt en ubrukt(?) overligger. Det kan derfor ikke sammenlignes med de tre eksemplene vedlagt, ettersom disse er brukt, og alt det medfører. Kan du derimot vise til at ubrukte overliggere vanligvis selges med en slik prisreduksjon? Mulig de burde gjort det, men er det faktisk tilfellet?

 

Om det har seg slik at du har kjøpt en brukt påhengsmotor, så beklager jeg misforståelsen, og du kan se bort i fra mine innlegg.

 

Håper forøvrig at ting ordner seg da jeg forstår frustrasjonen. Lykke til!

Link to post
Kjøttmeis skrev 14 minutter siden:

Poenget med å nevne bruktmarkedet er at fornuft og realitet er to ulike ting.

 

Motoren var som sagt helt "ny" i originalforpakning, ikke brukt, og levert uten oljer.

 

Vi tenker eksakt likt. den øverste Tohatsuen, er brukt få timer, i ferskvann. kun en sesong. 

 

tror nok at etter f,eks 6 år er det ingen som setter tillit til slikt. Man får kanskje samme verditapet 

på en nærmest ubrukt overligger som en motor som kan ha gått timevis daglig i oppdrett?

 

Nå tar jeg forbehold om at man ikke kan lese av timetall på disse direkte fra motorens styring/ecu.

Der er ikke noe display på denne man kan se det på.

 

Forstå det slett ikke som at jeg vet fasit her. Kanskje gjør ingen det? Men om man får manges

mening på forumet, og regner et slags gjennomsnitt har vi en pekepinn?

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
SveinHa skrev for 2 timer siden:

Godt poeng

Hulda har jobbet hos Yamaha i Norge. Solgt/reparert/servicert bøttevis av motorer.

 

Lagring: Har en Mariner 4 hk fra 1987. Den har kjørt kanskje fire tanker (5 liter) siden ny. Den har siden 2005 vært lagret i en utebod 5 meter fra sjøkanten. Den har ikke stått seg ihjel. Henger en 4 hk Yamaha i garasjen. Den har heller ikke stått seg ihjel.

Link to post

Som jeg sa i forrige innlegg: diise totaktsklumpene fra yamaha, var kvalitet tvers gjennom,

og kan nok ikke sammenlignes med dagens motorer desverre. 

 

jeg er sikker på at der har ikke vært verditap på disse på over 30 år heller. får kanskje mer nå enn den

kostet da den var ny?   Kan som en digresjon nevne at jeg solgte en minigraver 1,2 tonn fra volvo i

sommer velfungerende fra 87. for 50k. tror neppe den kosta  så mye da den var ny for 34 år siden. 

 

Kinagraveren jeg erstatta den med har sikkert allerede tapt seg 50% :-) og den har garantert gått

tilbake til elementene om 33 år.

Redigert av dude (see edit history)
Link to post

Jeg måtte bare sjekke litt fakta når det kommer påstander om alle o-ringer og annet av gummi som går til h... om en motor bare står lagret.

 

Yamaha fant jeg manualen på; og uavhengig av bruk så skal en utenbords fra yamaha ha følgdne vedlikehold etter 5 år/500 timer:

Replace engine oil, oil filter, gear oil, spark plugs, and fuel filter. Replace boat-mounted fuel filter. Inspect/grease propeller. Inspect/replace anodes and thermostats. Inspect/replace fuel pump and impeller/water pump housing. Inspect/adjust valve clearance. Replace oil control valve filter and VST filter. Replace internal anodes. Grease points. Visual inspection.

 

Av dette ville jeg skiftet olje/oljefilter og impeller. Og gjort den smøringen/fetting som inngår. Jeg tør påstå at anodene sikkert har klart seg.

 

Ingenting om gummi og o-ringer her gitt...

 

Så kanskje den forringelsen som er en del av mangelen man kan hevde juridisk, bør på noe annet enn at motoren blir skadet eller må gjennomgå mye vedlikehold for å bibeholde sine egenskaper. Ser det ut til.

 

For de som har utenbordsmotor er kanskje dette også til litt støtte om at det er egentlig kanske lite vedlikehold på en slik snurre?! Og at det er et produkt som ikke må dulles med i for stor grad for at det skal fungere.

 

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post

La oss legge "står seg i stykker" bort her. Det var vel jeg som dro det fram, men da med forbehold om at det bare er svada da jeg ikke er mekanisk kyndig. Jeg kan lage hva som helst i treverk, kan jobbe med glassfiber, klarer å skifte dekk på bilen selv og finner alltids ut av enklere vedlikeholdsoppgaver. Jeg fikk forresten skikk på hydraulikken til en MF135 jeg hadde. Men mekaniker, det er jeg altså ikke!

 

Konklusjon: ting står seg ikke ihjel, i alle fall ikke over- og underliggere som skal flytte båter uten årer.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post

Med "overligger" menes normalt en fjorårsmodell, altså fjorårets modell.

Når selger kaller det "oveligger" og det viser seg at det er en modell/utgave som kom for 4 år siden, og det attpå til i mellomtiden er kommet nye og forbedrede utgaver av samme motor, ja da er det etter mitt hode temmelig sleipt av selger å ikke opplyse kjøper om hvor gammel motoren er.

Det spiller ingen rolle at den er ubrukt og lagret i talkum på fløyelsputer. Motoren er 4 år gammel.

Forsikringsselskapene driter i kjøpsdato. De ser kun på årsmodell.

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post

Naturligvis skulle det ha vært presisert fra selger årsmodell/produksjonsår for motoren. Spesielt hvis det har kommet en "forbedret" utgave fra samme produsent i samme hk-klasse etter dette årstallet. Det kan utvilsomt ha litt å si for bruktverdien.

Uansett er nok også kjøpers ansvar å skaffe seg litt oversikt over dette, så lenge det ikke er snakk om å kjøpe en motor som er årets modell. Produksjonsåret står som regel på en label på motoren, enten utenpå eller under dekselet, eller begge deler.

Men uansett bør produksjonsår/modellår stå på faktura/kvittering slik at det ikke er noen tvil om dette. Iallefall når det ikke dreier seg om en motor av "årets" modell, dvs. produsert samme år eller siste halvår foregående år.

Å gi motoren betegnelsen "overligger" blir noe diffust når salget skal lukkes.

Men hvis dette gjelder en liten motor, dvs. under 20-25 hk så er det jo ikke de store summene det er snakk om uansett. Spesielt ikke hvis motoren skal beholdes i mange år.

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...