Jump to content

Buster XL på lavbudsjett NOT


Profondo

Recommended Posts

For fem år siden kjøpte jeg en Buster XL 2000 mod. Som hadde gått noen sesonger med lite/uten zink. Jeg fikk den billig 30.000,- inklusive 70 hk Suzuki og masse tæringer på vinkelprofilene under. Båten ble spylt under med UHP og syregrunnet før vi sparklet opp med epoxy og la to lag epoxyprimer før bunnstoff ble smurt på. Dette gikk veldig greit men farten var bare 31-32 knop med 70 hk. Så jeg kjøpte en 115 hk  med  Raker stålpropell og da fikk vi opp farta til 43 knop. En lokal Guttejævel lånte båten og vrengte propellen, så da kjøpte vi ny propell men denne gangen en Michigan Ballistic XL som ga 47 knop. Men det gikk bare kort tid så begynte båten å ta inn vann, hele akterspeilet var sprekt i sveiseskjøter ned mot brønnen. Båten ble løftet opp og sprekker sveiset, mens vi sveiset siger gafflene på trucken og knuser begge vindskjermene. Når båten ble sjøsatt hoppet jeg fra brygga og ned på dørken som knakk, den var råtten og jeg litt for feit.

Så båten ble fraktet til verkstedet på nyinnkjøpt henger. Demontert og satt sammen igjen. Men siden jeg har en bror som har Enytech med kul midtkonsoll måtte jeg lage en ny midtkonsoll til Busteren. Men med midtkonsoll passer ikke styring eller kontrollbokser fra Busteren så det måtte jeg kjøpe nytt. Ved nærmere inspeksjon av akterspeilet måtte dette arrangementet bygges på nytt om det ikke skulle sprekke igjen. Men nå har jeg flyttet all vekt lenger bak i båten og måtte kjøpe trimflaps for å få den lett i plan. Nå er den ferdig og skal på vannet i neste uke. Hva den har kostet i arbeidet og penger vet jeg ikke, men det har vært gøy og lærerikt! Men noen billig båt ble Busteren aldri. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Koster alltid litt med båt. Og oppussing, da skal en være litt forsiktig med pengene. Men en går stadig i oppussings feller, ellers forfaller jo båten. Må kjøre ett prosjekt i året med gammel båt. 

 

Har likevel vært heldig, av 3 prosjekter ble bare ett mislykket (det første på 80 tallet en gang). Håper jeg ikke starter på flere store prosjekter. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...