Jump to content

Noen som har et godt tips til et kraftig, fjernstyrt søkelys som ikke er rådyrt?

Comforthe

Recommended Posts

Hei!

Jeg har i dag dette (https://www.maritim.no/lyskaster-sl-135-jabsco-12-vdc) rimelige søkelyset i fra Jabsco montert på taket. Det fungerer greit, men nå som dagene er mer mørke enn lyse kunne jeg tenke meg noe med litt mer pondus. Problemet er bare at det blir fort kostbart.

Har noen nylig handlet et fjernstyrt søkelys de er fornøyde med? Jeg er åpen for å bestille i fra utlandet. For øyeblikket vurderer jeg å bygge om den jeg har med en kraftig LED lampe, men det hadde vært deilig å sluppet hjemmemekk.

Hilsen Simen

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Glem fjernstyrt hvis du skal bruke til å søke med. 
Ennskikkelig god håndholdt er langt billigere og bedre! Da treffer du der du sikter umiddelbart! Med fjernstyring kan du bare glemme det. Det har en sammenheng med at hjernen styrer øynene dit du peker med hånda. Har hatt fjernstyrt og det egner seg som lyskaster rett fram og ikke stort mer. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Solbris II skrev for 9 timer siden:

Glem fjernstyrt hvis du skal bruke til å søke med. 
Ennskikkelig god håndholdt er langt billigere og bedre! Da treffer du der du sikter umiddelbart! Med fjernstyring kan du bare glemme det. Det har en sammenheng med at hjernen styrer øynene dit du peker med hånda. Har hatt fjernstyrt og det egner seg som lyskaster rett fram og ikke stort mer. 

Er ikke så lett det når man sitter inne i en lukket båt uten flybridge. Det er jo en grunn til at så mange båter har fjernstyrt søkelys. Ved anledning er jeg enig i at en håndholdt er bedre.

Comforthe skrev for 3 timer siden:

Er ikke så lett det når man sitter inne i en lukket båt uten flybridge. Det er jo en grunn til at så mange båter har fjernstyrt søkelys. Ved anledning er jeg enig i at en håndholdt er bedre.

Jeg sitter ikke på fly når jeg har bruk for søkelyset. Da går jeg ut på akterdekk eller stikker armen så langt ut av sidevinduet jeg bare får den når lykta brukes. Vi demonstrerer dette på hvert eneste D5L kurs. 
Har du ikke flybrigde vil jeg anbefale denne:

https://www.marineshop.no/hella-marine/111642/hella-marine-søkelys-12v?gclid=CjwKCAiAtK79BRAIEiwA4OskBj2mYwmbbrAm5NLpcCocVY-VUz4ukeDEj0guUGGAcQ875kW2j-sIgxoCsGsQAvD_BwE

Selv bruker jeg denne: https://seatronic.no/lykt-osc-led-vanntett

Redigert av Solbris II
La til tekst. (see edit history)

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Sier meg enig med Solbris II ...

Jeg har selv flybridgebåt og fjernstyrt lyskaster i forkant på flybridge....

Nå bruker jeg den veldig sjelden, men syns også det tar for lang tid å få lyset der en ønsker...bruker heller en kraftig dykkerlykt jeg har ombord...

I utgangspunktet unngår jeg slikt lys så lenge som mulig...nattsynet er jo helt ødelagt etter slikt bruk...

Inter 9000 skrev for 20 timer siden:

@Inter 9000, hvor lenge har du hatt denne?

@Solbris II og @Ida Marie III, takker for innspill i fra begge to. Jeg er helt enig i kommentarene om bruk av lykt ved søk og nattsyn-disiplin og har opp til flere gode håndholdte lykter, men nå var det altså, av flere grunner, et fjernstyrt søkelys jeg lurte på.

Den du linket til @Solbris II så for øvrig ikke dum ut den heller.

Redigert av Comforthe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...