Jump to content

Valg av båttype

terron

Recommended Posts

Baatdilla lurte på hvilken type båt jeg har kjøpt - svaret er Yamarin 5940. Hvorfor - etter 20 år som båteier har jeg "gått gradene" fra Sjømann 22, via Nidelv 24 før jeg havnet på et beist av en bobåt fra Scand. Men etter en tids eier av bobåt/hytte på sjøen med tilhørende grønn innenbordsdieselmotor og en rekke med skroggjennomføringer og septiktank og septiklukt og baugpropell og trimflaps og elektriske dumpeditter og ledninger og el.opplegg og ankervinsj og dårlig samvittighet når båten ikke ble brukt og en masse kjas og mas (presenninger og tanker og vind og snø og....)under opplag hver vinter osv. osv. osv...... Jeg + fruen + barna fant faktisk ut at vi lengtet tilbake til et enklere båtliv - ønskes oss en "nøkkelferdig løsning" som trenger minimalt med tilsyn, samtidig fant vi det unødvendig å i over 95 prosent av tilfellene å kjøre rundt med en stor akterkabin og en masse med soveplasser som ikke skulle brukes.  Samtidig bør det nevnes at jeg bor + har båtplass omtrent midt i Tønsberg/Nøtterøyskjærgården - og dermed er det i de aller aller fleste tilfeller enklere å sove i sin egen seng - mens de andre drar i ankertau og dunker i hverandre og banner og sverter når nordavinden kommer på natten osv..... Videre er består vår båtbruk i kanskje 75% hobbyfiske / 24 % dagsturer og 1 % overnattingsturer. Sesongen starter gjerne i mars, men avsluttes i november. Dermed synes vi at Yamarin 5940 gir en løsning som er både enkel, praktisk, vedlikeholdsfri og bekymringsfri. Samtidig kan den nærmes "legges bak garasjen" om vinteren. Videre kan den forholdsvis enkelt dras med på henger for turer til f.eks. Dalslandskanal, Gøtakanal, Telemarkskanalen, uten bekymring for lastebiler/kraner/overfarter. Og ønsker vi å overnatte - en/ to netter går ok i Yamarinen, er behovet "større" ligger vi minst like bløtt og helt stille i fjelltelt på land.....Og ikke minst - når alle andre ergrer seg over måkedr.... og vann og regnvær osv. - da kan jeg nå sitte på hytta vel vitende om at jeg har en tett, lukket båt uten kalesje.

Enig/uenig????

Synes ikke du har gjort noe dumt valg her. Saken er vel den at ganske mange trekker rundt på altfor mye båt og av den grunn til slutt går lei hele båtlivet fordi det blir for mye styr. Dette gjelder vel særlig motorbåteiere som har et mer "transportmiddle" preget forhold til båtene sine enn eiere.

Grunnen til at ikke alle gjør som deg og har et pragmatisk forhold til hva slags båt de har er vel rett og slett følelser og valg av livsstil? For mange båtfolk er alt vedlikeholdet og styret en stor del av livsstilen med å eie båt. Å krype inn å båten om vinteren og kjærtegne henne, stelle henne, montere utstyr og godsnakke med henne er halve morroa!

Men for dem som ser på båtpuss som et nødvendig onde (noe min livssituasjon akkurat nå nesten tilsier) er det slettes ikke dumt å velge en mindre båt. Om du sparer penger er vel en annen sak: avskrivning, forsikring bensing osv...?

Du har jo også valgt deg en skikkelig, lukket båt og ikke noe kalesjegreier som kun kan brukes 1 uke i året i oslofjorden. skulle jeg hatt en mindre hengerbåt hadde jeg også valgt noe slik!

Lykke til, og få deg noen turer på fjorden om vinteren også!

Jeg har selv en 37 fot 2 kabinsbåt med to motorer.  Bor i Oslo. Vil ikke skille meg med båten, selv om jeg er enig med deg, det er mye å passe på, og koster endel penger. Men med 306 timer "motring" i sommer, brukes båten mye, blandt annet 4 ukers ferie i sommer, sammen med familie og gode venner, syns jeg det er greit med en båt med litt størrelse. I tillegg til at den er et must for å kunne tilbringe deler av sommeren der jeg helst vil være, nemlig der du bor, midt i smørøyet.

Mine foreldre bodde på Nøtterøy de siste årene av sitt liv, og jeg har tilbragt svært mye av barndommen i båt utenfor Nøtterøy sammen med min morfar. Sålenge de levde var jeg der så ofte jeg hadde mulighet, ute i båten. Ved enhver anledning legges også i dag kursen til denne skjærgården i sommerhalvåret.  

Hadde jeg bodd der, som du gjør, hadde jeg opplagt gjort det samme som deg.  Hva skulle jeg da med et "skip". Jeg ville jo bare besøkt en av de flotte havnene i området, og dem er det nok av.  

Jeg har ved endel anledninger, i et liv hvor jeg i 40 år har vært båteier, besøkt det meste av kysten mellom Oslo og Kristiansand, Jeg har gått Svenskekysten til Gøteborg, og ved et par anledninger over til Danmark.  Helt topp, men jeg kommer stadig tilbake til Vestfold, med sine blankskurte fjellknauser og nydelige uthavner.  Her kan man velge om man vil være alene, eller om man vil dele livet med noen flere eller riktig mange, det er bare å velge hvor man legger seg. Plasser er det alltid nok av. Ønsker man byliv og restaurantbesøk, er det bare å ta en tur til Sandefjord, Stavern eller Tønsberg. Tønsberg er fantastik, med sitt sydende bryggeliv og de mange koselige spise/drikkesteder.  Et besøk på La Barcha, for eksempel, husker man lenge.

Du har absolutt gjort et riktig valg.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

• 10 år senere...

Har faktisk kommet dit selv. I dag trives jeg godt med båten på henger og vinteropplag i carport. 3 netter ble det i den i sommer. Er samtidig åpen for at dette kan snu om noen år. Kjenner litt på at den kanskje burde vært "bitte-litte granne større", det går fort over når jeg tenker på de gangene man har vært avhengi av kran, eller jakta på deler til en større dieselmotor.

Veeelll... OK og OK... :saint:

Vi hadde en Rana 16HT på henger i 8-9 år, og deretter en Hansvik 18HT i 13-14 år. Begge disse ble benyttet som "campingbåter", og i Hansvik'en overnattet vi opptil tre personer på helgeturer i smule farvann på Dalsland-sjøene i Sverige.

Bomessig kunne det sammenlignes med å bo i telt, men gode rutiner og diverse lure løsninger ombord (porta potti, innebygd isboks osv) gjorde at det ble mange flotte 2-4 dagers turer ut av det. Imidlertid skal det kanskje ikke underslås at vi på den tiden også var en god del yngre enn vi er nå... :lol:

Så, JA!, det er godt mulig, men en viktig betingelse er godt vær og smult farvann.

Når det gjelder båttyper, så finnes det jo etter hvert større trailbare båter som er utstyrt med flere fasiliteter og muligheter enn de to ovenfornevnte.

Fundamentalt spørsmål: Er det mulig å bo ok over tid (flere netter) i en hengerbåt? Tar gjerne erfaringer fra dere som har.

Amerikanerne er store i dette segmentet. Det spørs jo hva man krever men trailbare båter finnes opp til 255cm bredde og ~3 tonn og komforten ombord går jo på bekostning av andre egenskaper. Ellers finns det norske båter med bomulighet og topp sjøegenskaper: http://www.cormate.com/cormate23_025.htm

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...