Jump to content

Lyddemper(e) - erfaring

Svein H

Recommended Posts

Hei,

Er det noen av dere som har God erfaring med lyddempere? Har i år montert inn en TMD 40 motor i min Skarpnes 28 og har montert flg. Lyddemper: (se link)

http://www.maritim.no/ontime_product.asp?d...param=006003021

Jeg synes imidlertid at båten fremdeles brummer for mye (men jeg vet jo ikke) og lurer på om det er / kan være bedre å montere inn en lyddemper som nedenfor: (se link)

http://www.maritim.no/ontime_product.asp?d...param=006003021

Fint om noen har erfaringer med dette, eller evt. har tilsvarende motor.

Svein

Svein H

Jeg hadde tidligere en Skarpnes 30 med MD40 motor.  Lyddemperen i denne var en gummidemper som så svært lik den dyreste du viser til.  Dette var bra, og jeg tenkte aldrig på at det var mye lyd i den.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Jeg har hatt begge demperene. Den i plast er i steden for ingenting. Den i gummi er noe av det bedre. Den er det klasse over. De lages i Danmark. Volvo har akkurat maken, men de koster selvsagt mye mer med et volvo-stempel.

De gir lavt mottrykk, og gummibelgen i kombinasjon med vannlåsen inni demper veldig bra. Bytt ut den du har. Det er mulig den gjør vondt verre. Plasten er tynn og på meg virket det som om den fungerte som en en tromme som elegant ledet all støyen inni rett ut på utsiden.

Gummidemperene har en innende og en utende, du kan få dem med forskjellig vinkel på flensene. Min fikk best effekt ved å montere den nær utløpet og ørlite grann lavere enn utløpet. De monteres vannrett. Ikke bruk svanehals hvis du kan unngå det.

http://www.palby.dk/pdf/Silencer1.pdf

Lotus

Hei,

Bare til info kan jeg fortelle at lyddemper er byttet, og det var som å komme til en ny verden.

MAO ingen tvil om hvilken demper som er best...!!

Er ellers generellt enig i at VP forhandlere tar seg godt betalt, men denne gang kostet demperen for 89 mm slange 2200,- hos Volvo og 3850,- hos Maritim.

Og helt riktig, det stod Volvo på den....!!  Så for de som skal ha dempere, sjekk priser først !

Svein

Svein H

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...