Belia Startet 11.November.2020 Del på Facebook Startet 11.November.2020 Da er tiden inne for å bestille seil til min Beneteau First 305. Jeg tenker å bestille storseil og trolig også rullegenoa. Har et sluttkjørt storseil, det haster mest, har en aldrende men lite brukt 140% genoa (eller noe slikt) jeg synes er for stor. Båten brukes til turseiling på fjorden og langs kysten. Jeg har de siste 20 år bare seilt denne båten, så vet egentlig ikke så mye om hva som er lurt. Sålangt har jeg tenkt følgende om storseilet; - Dacron-duk (Overkill med noe annet?) - 2 rev - 4 spiler - Vogner og ikke sleider hvis mulig. Vedrørende rullegenoa har jeg egentlig ikke noe formening om hva jeg trenger (bortsett fra UV-beskyttelse). Finnes det noen "bestille seil for dummies"-tråd, eller er det noen som har innspill på dette? Sitér dette innlegget Hilsen Belia Link to post
.Olsen Svart 11.November.2020 Del på Facebook Svart 11.November.2020 Vet ikke hva som er lurt, men Resensails kan gi ett innblikk i priser... til tross for dårlig kronekurs. https://resensails.dk/sejl-priser-beneteau-305 Ville vurdert mer enn to rev i storseilet. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 12.November.2020 Del på Facebook Svart 12.November.2020 Hos boding seil får du også opp prisen på nettsiden. Høres ut som at du har gjort bra vurderinger. Gode glidere har vært en åpenbaring for meg og er verdt en hel del. Stack-pack og lazy Jacks, kombinert med fullspilet seil på gode glidere gjør seilhåndteringen til en lek. Sitér dette innlegget Link to post
Belia Svart 15.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2020 Takk for svar. Etter å ha lest litt rundt om er spec endret til; - Dacron-duk (Overkill med noe annet?) - 3 rev - 4 spiler - Vogner på spilene. Jeg har disse seilloftene på blokka nå: Gran seil Boding UK Sailmakers / Hovdan Seilloftet Maritimt kompani / Ullmann Elvstrøm Doyle Resen Seil. (Usikker her, leser litt om manglende oppfølging og forsinket levering) For en som aldri har kjøpt nytt seil synes jeg det er vanskelig. De ulike seilloft opererer med ulike kvaliteter og navn på duk. Jeg tror et ordinært Dacron-seil til turseiling holder for oss. Har man noe igjen for å kjøpe dyrere seil til dette formålet? Jeg sender forespørsel til alle, men hvordan velger man ut hva man går for? Jeg tenker at både pris, omtale, ev kontaktpunkt i Norge er viktig. Er det noe jeg har glemt å tenke på så langt? Sitér dette innlegget Hilsen Belia Link to post
Guest Thostr Svart 15.November.2020 Del på Facebook Svart 15.November.2020 Å kjøpe seil er vanskelig. Det er så lite objektiv informasjon tilgjengelig f.eks relatert til ulike duker. Man ender opp med kvalifisert gjetning. Og det går ofte veldig bra :-) Du har snevret inn til polyester-duk, det er greit om du ikke seiler regatta med båten. Jeg gjorde samme valget for min turbåt, selv om mange jeg spurte ville ha meg til å kjøpe laminat-seil som jo holder formen bedre over tid (men også dør hardt og brutalt etter noen år, der hvor Dacron enda kan brukes og enklere repareres). Men polyester/Dacron er jo ikke Dacron heller.... Jeg valgte å gå for en litt dyrere duk fra Dimension Polyant, AP ("All purpose") i "cruising"-tykkelse. Så duktype og tykkelse kan også være parametre å følge litt med på. Jeg tok omtrent samme runde som deg ift leverandører. Og det var UK Hovding som ble valget mitt, Norskproduserte seil og siden det var første seilet jeg kjøpte så verdsatte jeg også nærhet til å kunne få gjort justeringer uten eksport og også få hjelp til måling (over telefon). Har vært happy med valget mitt, har seilt to sesonger med seilet (en 130% genua). -- t Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 15.November.2020 Del på Facebook Svart 15.November.2020 Hei Eg frårår sterkt Boding. Dette er grunngjeve i ein annan tråd. Eg kjøpte nytt segl av Karl Otto Book, hjå Elvstrøm, for eit par år sidan. Godt nøgd med alt. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.