Jump to content

koble sammen display og computer uten backbone


Knopfler

Recommended Posts

Hei

 

Har kjøpt autopilot separat siden jeg hadde noe deler fra min gammle pilot jeg kunne bruke sammen med det nye.

computeren er en raymarine x10 og p70rs display.

ser nå at jeg hadde glemt å bestille backbone kit til dette. har den ene kabelen som fulgte med displayet og den ene kabelen som fulgte med computeren som har grønn connector i ene enden. må jeg ha backbone kit eller kan dette kobles utenom ved å kappe kablene og koble sammen på noe vis? er kun displayet jeg trenger å ha koblet via det som var tenkt dær backbone skal være, ellers er alt koblet via sine porter som feks, rorføler og fluxgate.

Link to post
Share on other sites

SeaTalk ng (og NMEA2000) er basert på at all kommunikasjon går via et backbone. Det er du jo forsåvidt også avhengig av hvis du vil ha dette inn på en plotter eller annet utstyr. Mulig du kan få det til å funke ved å spleise ledninger, men da er du jo avskåret fra å koble på noe annet.

Jeg har et par sett med Raymarine backbone liggende så du kan få kjøpt rimelig fra meg hvis spleising evt ikke virker. Send IM.

 

Hva slags plotter har du? Det er jo kjekt å ha mulighet for å koble autopilot inn på den også.

Link to post
Share on other sites

HansH skrev 21 minutter siden:

SeaTalk ng (og NMEA2000) er basert på at all kommunikasjon går via et backbone. Det er du jo forsåvidt også avhengig av hvis du vil ha dette inn på en plotter eller annet utstyr. Mulig du kan få det til å funke ved å spleise ledninger, men da er du jo avskåret fra å koble på noe annet.

Jeg har et par sett med Raymarine backbone liggende så du kan få kjøpt rimelig fra meg hvis spleising evt ikke virker. Send IM.

 

Hva slags plotter har du? Det er jo kjekt å ha mulighet for å koble autopilot inn på den også.

Har pr nå en seiwa Explorer 23 og skal snart bygge en opencpn pc, blir å bygge den i neste uke. Dette er en sjark så blir nok ikke å bygge på med noe mere avansert plottere en disse 2. 

Takk for tilbudet! Kan fort bli aktuelt 😊

Link to post
Share on other sites

Seiwa Expl 23 har NMEA 2000 som er identisk med SEaTalk ng som din Ray X10 og P70. Med et SeaTalk ng (eller NMEA2000) backbone vil disse gå plug&play. 
 

Nb plugger for nmea2000 og STng er ulike men kablene kan spleises. 

Red: Trenger du overgang fra SeaTalk ng Backbone til NMEA2000 så jeg jammen den også liggende:)

Redigert av HansH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...