Jump to content

Tips til renovering av bord i Ibiza 26

Noflow

Recommended Posts

Hei,

har et bord i båten som er veldig falma gjennom årene og har lyst å få det pent igjen.

Er det muligens mahogny? Bordet er blytungt og treverket virker til å være av en hard sort.

Hvilken fremgangsmåte og hvilken lakk anbefales her? Har lyst på en blank finish på dette uten alt for mye rødskjær i fargen.

C09BF1BF-0368-41CF-A472-8EB62FD4B6DE.jpeg.b24175e280c895f49197b0b46b12fe68.jpeg

Hvis du ønsker blank overflate må bordet lakkeres (ser ut som det bare er oljet kan det stemme?) Mange forskjellige typer å velge og alle har vel sin favoritt. Men gjør som Havarita skriver. Tror nok ikke du slipper unna litt pussing. Når du er ferdig med pussingen gå over med en fille rødsprit, da oppdager du fort fargeforskjeller i treverket, evt om du trenger å pusse mer.

Fordelen med oljet bord er at det er litt enklere å vedlikeholde, bare påfør litt olje en eller to ganger i året så holder det seg fint. Får du et hakk gjennom lakken i et lakkert bord kan du «fort» få fuktskade, fordi vannet kryper under lakken og «slipper ikke ut». Men lakkerte bord er nå penest synes nå jeg:)

Kos det med det lille prosjektet ditt, blir nok veldig bra:)

Vær litt forsiktig med den pussingen. Det ser for meg ut som om det er finert, altså ikke heltre. Da blåser du fort igjennom fineren! Jeg sverger til ei vanlig sikling til slikt. Det går også LANGT kjappere enn med sandpapir, om en lærer seg å sette opp siklingen. Veritas har en "variable burnisher" som kommer med 1 stk sikling. Det er et verktøy du drar fram og tilbake over siklingen, så blir den skarp. Først på 0 grader, deretter på 5-10 grader. Et par drag, så drar du av lakk og maling som bare det!

Lesestoff: https://www.fine-tools.com/G10004.html

Sponplater og MDF er ikke så lette de heller. :) Så vekt behøver ikke bety så mye.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

For meg ser det ut som om bordet er kantet, altså at det er montert en plastremse - eventuelt finérremse - rundt baut. Det funker ikke på heltre ettersom en heltre-plate vil forandre bredde gjennom året. Opp til 10% faktisk. Så da ville kant-remser bli ødelagt temmelig kjapt.

En annen ting er at limte bordplater av heltre ikke er spesielt happy i et ustabilt klima. De vil slå seg og bøye seg. Kanskje ikke mye, men det skjer. Derfor tviler jeg sterkt på at det bordet er heltre. Sannsynligvis finert på en kjerne av vannfast kryssfiner eller spon. MDF håper jeg ikke blir brukt i båt, for det blir jo rene byggskummet om man nyser på det.

Nå kan det jo hende at finéren er tjukk. Ta av en hengsel, så får du nok svaret. Jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å gå laus på et finert bord med sandpapir, MEN: jeg hadde gjort det for hånd og starta på K180. Beveget meg direkte til 240 så snart jeg så antydning til trestøv. Tjukke (og tynne, for den del) lakk-lag hadde siklinga tatt seg av like effektivt som veghøvelen tar isen i vårløsninga i Juli i Finnmark. Deretter 240 på et pussebrett / en pussekloss og et forventningsavklaringsmøte på SATS hjemmekontor. Klart for en runde vedlikehold!:thumbsup:

Det tragiske oppi det hele er at dette går kjappere enn om man drar fram Mirka'en, Boschen, Makitaen eller fæstuul'en. Det tar nemlig mye tid å erstatte finér man blåser igjennom med sandpapiret. Med håndverktøy stopper man som regel å sage i god tid før man treffer bein...:pray:

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Dette ser ut som hel ved, eller i alle fall veldig tjukk finér. Muligens heltre langs hengselkanten. Her kan du trygt slipe, men ikke overdriv. Se spesielt på kantene - det er lagt på noen mm treverk. Antar at det ikke er synlige årringer på kortsidene av bordet, men at det er lagt en list på utsiden?
Her ville jeg brukt siklingen og fjerna lakken, pussa ned og så brukt remediene folk som kan mer enn meg, anbefaler for å freshe opp treverket.

Siklingen drar du forresten lett over bordet når første strøk er påført, så fjerner du nupper og evt. støvkorn. Trenger ikke bruke makt - samme press som hvis du drar siklinga over underarmshuden uten at det gjør vondt (faktisk!).

Vidar F.H. skrev for 14 timer siden:

Dette ser ut som hel ved, eller i alle fall veldig tjukk finér. Muligens heltre langs hengselkanten. Her kan du trygt slipe, men ikke overdriv. Se spesielt på kantene - det er lagt på noen mm treverk. Antar at det ikke er synlige årringer på kortsidene av bordet, men at det er lagt en list på utsiden?
Her ville jeg brukt siklingen og fjerna lakken, pussa ned og så brukt remediene folk som kan mer enn meg, anbefaler for å freshe opp treverket.

Siklingen drar du forresten lett over bordet når første strøk er påført, så fjerner du nupper og evt. støvkorn. Trenger ikke bruke makt - samme press som hvis du drar siklinga over underarmshuden uten at det gjør vondt (faktisk!).

Gode tips fra Vidar her. Driver med litt lakkering selv om dagen og bruker skumfordriver etter pensel og sikling mellom strøkene. Spørsmålet er : hva gjør man når siste strøk er lagt for å bli kvitt støv og nupper? Sikling, vannsliping, rubbing og polering? Eller finnes det en litt mindre tidkrevende måte?

Redigert av nbjelland (see edit history)

Mange takk for gode svar!

legger ved et par bilder til. I dag blir det videre på søken etter en sikling. Både Jula og Jernia var tomme... er nok en heltre plate, ref vedlagte bilder. 
Klør i fingrene etter å komme i gang nå... men det å stå i en åpen carport å pusse bord i sludd og stiv kuling frister heller lite:rolleyes:

EC920A7E-F5E3-4374-A445-D2A1BD954F6B.jpeg

F0252AB6-6F1B-4249-AD81-C65905F35F9D.jpeg

DB77844D-F8D4-4243-8DAD-B4E538998534.jpeg

Det der er heltre ut fra hva jeg kan se, så da kan du pusse til du spyr! :D

Sikling: Kjøp deg denne. Den er helt genial for å sette opp eggen på siklingen! Det følger med 1 sikling i pakka. Sikling har de vel på Biltema, Clasern og liknende. Tools. Det er jo bare ei stålplate. Kan bruke ei gammal sag til å lage sikling av.

Cluet er å lage "burr", altså en slags egg, på kanten. Dette kan jeg gjøre i blinde, men jeg gjør det LANGT enklere og raskere med den dingsemalingsen fra Veritas.

Her er en god artikkel om temaet. Den forteller også hvordan du skal gå fram for å file kanten når det ikke lengre går å lage en god egg. For min del drar jeg fila på frihånd etter beste evne, og så legger jeg siklinga inntil en kloss oppå diamantslipesteinene mine. Da blir det gull.

nbjelland skrev for 12 timer siden:

Spørsmålet er : hva gjør man når siste strøk er lagt for å bli kvitt støv og nupper?

På yrkesskolen (maskinsnekker) brukte vi stålull uten såpe for å polere opp glans i lakken etter siste strøk. Sikling mellom strøkene. Og vannbeising før første strøk. Dette vil si å fukte treverket slik at den myke delen av årringene reiser seg, da unngår man at dette skjer ved påføring av lakk. Finsliping etter vannbeising før første lakkstrøk. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Disse er på lager ser det ut for. Aner ikke noe om kvaliteten, men det kan kanskje andre kommentere på https://www.gustavsenas.no/håndhøvel/351300/sikling--50x150-og-60x150--sett-4-stk

axminster.co.uk har også, kanskje større utvalg her

https://www.axminstertools.com/eu/veritas-super-hard-milled-scrapers-476257

Redigert av HiWard (see edit history)

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Som sagt: sikling kan du lage av ei gammal handsag. Alt en trenger er ei stålplate og en "burnisher". Altså en rundt stålbit som er hardere enn plata du skal lage sikling av. Buede siklinger har veldig begrenset bruksnytte. Det er kjekt å ha 2-3 siklinger liggende. En setter opp eggen på begge sider av begge "langsidekantene". Siklingen blir fort grisevarm når man bruker den, så da er det greit å bytte innimellom sånn at man ikke svir tomlene.

Det settet til Gustavsen AS er helt fint. Men jeg hadde kjøpt Veritas variable burnisher og siklingssettet fra Verktøy AS:

https://www.verktoyas.no/search.php?keyword=sikling

Da sparer du på frakten og har alt du trenger. PS: Sikling er bedre enn sandpapir! Lærer man seg å bruke og vedlikeholde ei sikling, er mye galskap gjort. :)

Brigg skrev On 19.11.2020 at 12.22:

På yrkesskolen (maskinsnekker) brukte vi stålull uten såpe for å polere opp glans i lakken etter siste strøk. Sikling mellom strøkene. Og vannbeising før første strøk. Dette vil si å fukte treverket slik at den myke delen av årringene reiser seg, da unngår man at dette skjer ved påføring av lakk. Finsliping etter vannbeising før første lakkstrøk. 

Jeg prøvde med den fineste stålullen fra biltema på en list. Den ble helt matt (men nupper og støv forsvant). Er det slik at man skal rubbe og polere opp etter dette? Eller finnes det finere stålull man skal bruke?

Lenge siden yrkesskolen, så jeg husker ikke hvordan denne stålullen var. Det var en type som ble kjøpt inn til dette bruket. Lakken ble i alle fall speilblank til slutt. 

Kanskje de som er aktive med slikt arbeid i dag har met info. Feks @Hakkannen

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Fikk fatt i ei sikling i helga, så satte i gang med skraping i går. I dag satt jeg i gang med slipinga, og så langt har det gått ganske så smertefritt:smiley:

Nå er oljing neste steg, og som tidligere nevnt, så har jeg en boks med Jotun Benar (blank) som jeg tenker å bruke. Blir å bruke en fin pensel og siklinga mellom strøkene. Spørs om ikke jeg må se om jeg finner tak i noe fin stålull også, til siste strøk...

Kjekt med gode tips:clap:

46B7F7E2-2C4A-43EA-BB2E-FF61678B8BED.jpeg

• 3 måneder senere...

Ble jo ferdig til slutt også...

sliping, rengjøring, metta treverket med olje tynna ut med White sprit, tørka av overflødig olje, lett sliping mellom lagene, 4-5 lag utynna, polering i etterkant med maskin. 
Hengslene fikk selvsagt ei runde med Autosol før montering?

EFDD6980-8F60-488E-BE03-A7CB924C0FBC.jpeg

• 1 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...