Jump to content

Må du betale for navionics app


Rookie_332

Recommended Posts

PiperBill skrev for 1 time siden:

Jeg har Navionics på nettbrett. Koster ca 450,- / år abonnement. Blir minnet om det hvert år rundt februar/mars. Det var rimligere (mulig gratis?) før Garmin tok over.

Ah ok så 450 for å ha det på mob og nettbrett og 1400 for kart på plotteren ergo trodde du kun betalte for kart på plotteren og fikk gratis på mob og nettbrettet 

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker Navionics på mobiltelefon og nettbrett på samme abonnementet. 

Noen som vet hvor mange enheter man kan laste ned på?

 

Edit:  Fant det selv.

 

One account, one subscription
You can use the same App subscription on all your Apple and Android devices. Simply log in with the same account in all you Boating Apps. 

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis jeg husker riktig så kunne jeg ikke bruke Navionics på nettbrett i "online" modus etter at abn. hadde gått ut. Men å bruke det offline (uten internett), med de kartene jeg hadde lasted, ned gikk fint.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Hulda, jeg kjører Ipad......Navionics boating.....fikk sjøkart til hele Europa (minus Danmark, England og Irland) mener det kostet 3-400 kr......

 

lastet ned alle kart til Ipadden så att det funker ‘off line’ når man er ute å seiler.

Enten kan jeg bruke den innbygget GPSn i padda

Men heller bruker jeg wifi-nettet ombord, som sender all navdata

så jeg får både GPS-signaler og AIS inn på padda

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

PostIT skrev for 14 timer siden:

Både 450kr på nettbrett og 1400kr på plotter er for oppdateringer. 
Hvis du slutter å betale så vil både app og plotter fungere akkurat som de gjør i dag, bare uten oppdateringer.


Ikke riktig helt. Du mister bla. den funksjonen som logger og lagrer dybder. Mener det var i alle fall en ting til, men husker ikke hva det var. 

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev 23 minutter siden:

 

Litt pussig at Navionics selger kartpakken "Europa" uten Danmark, England og Irland. Skulle nesten tro at en eller annen i markedsavdelingen droppet ut av geografitimene på skolen. 

 

image.png.f901f91cf47320d224ed68da6537bb11.png

 

Bonus skrev 6 minutter siden:

 

Jeg mener å huske at dette har noe med kartrettighetene å gjøre, men jeg husker ikke detaljene ...


kan det vare så att Danmark vill ha så mye mer for sine kartdata ?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 1 time siden:

 

Når det gjelder Danmark og England er de mer sære enn andre land når det gjelder prising av deres kartdata. 

 

Mener å huske at NV og  Navionics er på kant med Danmark og får ikke utgi Bare DK kart.   

Er det bare https://o-charts.org/shop/en/8-oesenc   som har bare DK?  og et par som tar nesten 4000 Dk .

 

Gunga Din skrev for 2 timer siden:

kan det vare så att Danmark vill ha så mye mer for sine kartdata ?

Det er  riktig, men  Sverige er heller ikke billig,  i  oesenc  familien  Men ca. 98 € for hele Scandinavia er BILLIG

Sverige 2020  47,20 €

Norge 2020  21,00 €
Danmark 2020  29,00 €  Grunnen til at de ser " rimlig  ut " er at DE ikke blir oppdatert.

 

Oppdateringer.

Ukentlig: DE, FR, SE, NO, FI, PL, Karibia.
Fortnightly: AU.
Kvartalsvis: UK, ES, BE, NL, HR, IS.
Årlig: DK, GL, FO.

 

Mener at Navionics_  er billigst  her.

https://www.tikinavigator.no/netshop/https://www.tikinavigator.no/netshop/Navionics_Gold.htm_Gold.htm

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Ser at Navionics strammer inn igjen. Om jeg forstår siste oppdatering rett, mister man tilgang til områder i app’en om man ikke abonnerer. Jeg har fortsatt tilgang på kart i Middelhavet eter en tidligere tur. Routing virket ikke uten abo. Nå ser det ut til at jeg ikke får sett kartene jeg har lastet ned på mobilen om jeg ikke har aktivt abo for området.

IMG_3436.jpeg

Link to post
Share on other sites

Irriterende når de, uten forvarsel, forandrer premissene for appen. Står prisen de tenker ta for dette abonnementet noen sted? Betalte jo egentlig godt nok for kartene til både iPad og iPhone for noen år tilbake, da var appen to separate apper og gikk ikke overens med hverandre, i alle fall ikke fra iPad til iPhone.
 

Så da blir det å blokkere 4G-tilgangen til Navionics for min del, så får appen bli et «offline-kart» fra nå av, som på en vanlig plotter. Gidder ikke maset hver gang om man ønsker abonnere eller ikke. Har lastet ned kart fra Trondheim til Oslo, lengre skal jeg ikke med det første. Med den globale oppvarmingen som er lovet blir uoppdagede skjær i sjøen forhåpentligvis liggende dypt nok🫣😅

Link to post
Share on other sites

Takk for meget nyttig info @Code0 :thumbsup:

Navionics har alltid vært noen sniker til å endre betingelser og vilkår med tilbakevirkende kraft.

 

Jeg gikk akkurat inn og skrudde av auto-updates på iPad og iPhone. 

For iPhone var det for sent, der var appen allerede oppdatert til siste versjon, men det var heldigvis ikke iPad hvor jeg bruker navionics ofte.

Når man åpner appen må man godkjenne (de nye) vilkårene. Nekter man får man ikke åpnet appen.

Så for all del IKKE oppdater til siste versjon av appen om du vil fortsette å bruke navionics kartene du har betalt for.

 

Jeg har mye kart kjøpt hos navionics. Hele norge, østersjøen, baltikum og hele veien ned til middelhavet inkl UK. 

 

Jeg synes det er frekt at disse kartene man har kjøpt og betalt for tidligere plutselig blir tatt fra oss. Greit nok at de ikke blir oppdatert, men dette blir jo som om noen skulle kreve tilbake papirkartet man kjøpte tidligere pga at de nå går over til en abonnementsløsning.

 

Skulle jeg holdt alle kartene jeg har aktive ville det kostet mange tusen hvert år. helt uaktuelt.

 

Hadde kart i alle områdene på bildet under lastet ned på telefonen. helt frem til i dag...:headbang:

 

Er det navionics nå gjør jurudusk innafor ?

0E1864FD-3B43-4C7E-97AD-A56722E296CB.png

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke. Det som står er at du ikke får oppdateringer (og det som linker til oppdateringer) om du ikke betaler. For mitt vedkommende betaler jeg for Navionics. Jeg kommer til å kutte oppdateringer fra Garmin, i og med at kartene er belemret med for mange feil. Kartbrikka fra Garmin har jeg, og den får de ikke gjort noe med.

Link to post
Share on other sites

31 minutes ago, Hulda said:

Det som står er at du ikke får oppdateringer (og det som linker til oppdateringer) om du ikke betaler.

 

Det står også at "charts, overlays .... are not accessible after the subscription expires"

 

31 minutes ago, Hulda said:

For mitt vedkommende betaler jeg for Navionics. Jeg kommer til å kutte oppdateringer fra Garmin, i og med at kartene er belemret med for mange feil.

 

Da vil alt være som før. Jeg kuttet navionics oppdateringene for lenge siden. For lite og for så relevante endringer der jeg ferdes. Hadde jeg fartet rundt i holland eller andre steder med mye tidevann og sandbanker som flytter seg hadde det vært noe annet.

 

Navionics og andre skilter jo med xxx endringer i ditt område. Det de utelater å si er 99% av dem dreier seg om ting som at et loddskudd går fra 223 til 222 meter, ny grunne på 60 meter osv. Resten er ofte endringer på mer relevante ting som fyrsektorer, rørledninger osv.

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...