Jump to content

Hvordan lufter man Nippondenso pumpe fra 80tallet?


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Har tenkt litt... Det går to returer fra dysene. En som går ned til banjopluggen til venstre på pumpa. Den andre går tilbake til tanken. Returen er jo nå mer eller mindre tom siden det kommer inn diesel på bare en av injektorene. Vil da kanskje pumpa suge luft derifra, og ikke klare å suge noe særlig diesel fra filter? Må forsøke å fylle returen med diesel!

Link to post

Nei, det er nok ikke retur fra dysene som går til pumpa, men retur fra pumpa tilbake til tank som også lekkoljen fra dysene er tilkoblet. Det hjelper nok ikke en døyt å fylle returen med diesel. Hva mener du med høyt trykk i dieselfilteret? Pumper fødepumpen diesel tilbake til forrfilteret? Det skal ikke være mulig at det blir trykk i forrfilteret, da er det i såfall tett en plass mellom tank og forrfilteret. 

Link to post

Er du helt sikker? På motoren i båten har jeg blokkert utløpet, slik at all returen går mot pumpa. Har fungert fint det.

Det blir høyt trykk i forfilteret når man tørner. Vet ikke om jeg greier å se logikken bak at trykk i filteret er pga tett slange mellom tank og filter? Mener det da burde vært vakuum.

Link to post
Mix skrev On 19.11.2020 at 21.46:

Nippon Denso var tidlig ute med selvluftende pumper og det ser slik ut også på denne.

Få returen tilbake til tank.

Pump på stempelfødepumpa og lufta går i returen til tank, kinn og fyr opp motoren.

Har du returen tilbake til pumpa vil eventuell luft bare gå i en evig runddans.

 


nå er det satt opp med to returer. Ene enden av rerurlina går til pumpa(banjo til venstre), den andre går tilbake til tank. Som i dette tilfellet er ei literskanne med diesel. Glemte kanskje å nevne at motoren står på en pall hos et verksted. Fødepumpe har jeg ikke koblet opp. Har heller ikke det i båten. Det lille fallet fra dieseltanken har vært nok. Men får prøve å sette opp en fødepumpe nå. Dieselkanna står i ca samme høyde som pumpa, så kanskje den ikke greier å suge til seg nok.

 

bellen skrev On 19.11.2020 at 19.50:

Så du har ingen retur fra pumpa og tilbake til tank? 

Hvordan skal du klare å få trykk i forfilteret om ikke noe er tett da? Har du en tilbakeslagsventil før filteret da? 

 

joda. Det er en annen slange fra pumpa som gir retur. Ingen tilbakeslagsventil noe sted.

Link to post
bellen skrev On 21.11.2020 at 12.20:

Blir dessverre vanskelig for oss å svare når det er så sparsomt med opplysninger. Høytrykkspumpen er ikke selvsugende, så om du ikke har fødepumpe så er du avhengig av å ha dieselnivået en god del over pumpen. 

For så vidt riktig. GM'en til Hulda krever at dieselkanna henger minst 5 meter over dieselpumpa for å få start. Oppe i turtall, er høytrykkspumpen til Hulda selvsugende. 

Link to post
Karlsenkystfiske skrev On 21.11.2020 at 11.54:

Fødepumpe har jeg ikke koblet opp. Har heller ikke det i båten. Det lille fallet fra dieseltanken har vært nok. Men får prøve å sette opp en fødepumpe nå.

For å være helt ærlig vet jeg ikke hva du holder på med.

Du sier du ikke har fødepumpe men den er på bildet ditt. Har du tatt den vekk ?

Fødepumpa de står her. Det er ei stempelpumpe.

Du bør også tenke litt mer på dieselhygiene, det skal ikke mye dritt til i høytrykkspumpa før "shit hits the fan".

feedpump.jpg.5a9aa2cbec7da5c4e44ad141313095ea.jpg

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...