Karlsenkystfiske Startet 15.November.2020 Del på Facebook Startet 15.November.2020 Den gir diesel på utløpet nærmest filteret. Nr.1 er bare luftbobler. Nr 2 og 3 ingenting. Håper at den ikke har blitt ødelagt, men bare har masse luft den ikke blir kvitt. Noen som har peiling? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 15.November.2020 Del på Facebook Svart 15.November.2020 Kjenner ikkje til den pumpen, men kan det være den skruen i senter av banjoskruen? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.November.2020 Del på Facebook Svart 15.November.2020 (redigert) Støttes På 6 syl er det normalt lufting i begge sider. https://mart.cummins.c`om/imagelibrary/data/assetfiles/0057274.pdf side 30/31 37/38 Redigert 15.November.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Karlsenkystfiske Svart 15.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2020 Njaaa. Kan sikkert løsne på skruen i banjoskruen. Men er jo der returen fra dysene kommer tilbake til pumpa, men det er kanskje bare en fordel, da det normalt sett alltid skal stå fullt i diesel? Må også nevne at det står høyt trykk i dieselfilteret! Så pumpa skyver også trykk galveien. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 15.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2020 Har tenkt litt... Det går to returer fra dysene. En som går ned til banjopluggen til venstre på pumpa. Den andre går tilbake til tanken. Returen er jo nå mer eller mindre tom siden det kommer inn diesel på bare en av injektorene. Vil da kanskje pumpa suge luft derifra, og ikke klare å suge noe særlig diesel fra filter? Må forsøke å fylle returen med diesel! Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 15.November.2020 Del på Facebook Svart 15.November.2020 Nei, det er nok ikke retur fra dysene som går til pumpa, men retur fra pumpa tilbake til tank som også lekkoljen fra dysene er tilkoblet. Det hjelper nok ikke en døyt å fylle returen med diesel. Hva mener du med høyt trykk i dieselfilteret? Pumper fødepumpen diesel tilbake til forrfilteret? Det skal ikke være mulig at det blir trykk i forrfilteret, da er det i såfall tett en plass mellom tank og forrfilteret. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 19.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2020 Er du helt sikker? På motoren i båten har jeg blokkert utløpet, slik at all returen går mot pumpa. Har fungert fint det. Det blir høyt trykk i forfilteret når man tørner. Vet ikke om jeg greier å se logikken bak at trykk i filteret er pga tett slange mellom tank og filter? Mener det da burde vært vakuum. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.November.2020 Del på Facebook Svart 19.November.2020 (redigert) Så du har ingen retur fra pumpa og tilbake til tank? Hvordan skal du klare å få trykk i forfilteret om ikke noe er tett da? Har du en tilbakeslagsventil før filteret da? Redigert 19.November.2020 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 19.November.2020 Del på Facebook Svart 19.November.2020 Forfilteret stå vel mellom fødepumpe og høytrykkspumpa, om retur til tank er tettet blir det nødvendigvis trykk i filteret når en tørner. Ta et bilde som viser filter, slanger og pumpene så det går å få litt oversikt. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.November.2020 Del på Facebook Svart 19.November.2020 Forrfilter står no som regel før fødepumpen. Men står den etter fødepumpen, så er det jo ikke så rart om det er trykk i forrfilteret. Finfilteret er det som bruker å stå mellom fødepumpe og høytrykkspumpe. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 19.November.2020 Del på Facebook Svart 19.November.2020 Jepp, begrepsforvirring ;) Her kalles forfilteret gjerne grovfilter, mens finfilter/forfilter gjerne litt om hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 19.November.2020 Del på Facebook Svart 19.November.2020 Går vel forsåvidt frem her og, sugesiden til fødepumpa er røret inn i midten mens slangen går til filteret og videre til ht-pumpa. Få returen til bake til tanken og luft ht-pumpa, så er den nok i gang igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 19.November.2020 Del på Facebook Svart 19.November.2020 Nippon Denso var tidlig ute med selvluftende pumper og det ser slik ut også på denne. Få returen tilbake til tank. Pump på stempelfødepumpa og lufta går i returen til tank, kinn og fyr opp motoren. Har du returen tilbake til pumpa vil eventuell luft bare gå i en evig runddans. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 21.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2020 Mix skrev On 19.11.2020 at 21.46: Nippon Denso var tidlig ute med selvluftende pumper og det ser slik ut også på denne. Få returen tilbake til tank. Pump på stempelfødepumpa og lufta går i returen til tank, kinn og fyr opp motoren. Har du returen tilbake til pumpa vil eventuell luft bare gå i en evig runddans. nå er det satt opp med to returer. Ene enden av rerurlina går til pumpa(banjo til venstre), den andre går tilbake til tank. Som i dette tilfellet er ei literskanne med diesel. Glemte kanskje å nevne at motoren står på en pall hos et verksted. Fødepumpe har jeg ikke koblet opp. Har heller ikke det i båten. Det lille fallet fra dieseltanken har vært nok. Men får prøve å sette opp en fødepumpe nå. Dieselkanna står i ca samme høyde som pumpa, så kanskje den ikke greier å suge til seg nok. bellen skrev On 19.11.2020 at 19.50: Så du har ingen retur fra pumpa og tilbake til tank? Hvordan skal du klare å få trykk i forfilteret om ikke noe er tett da? Har du en tilbakeslagsventil før filteret da? joda. Det er en annen slange fra pumpa som gir retur. Ingen tilbakeslagsventil noe sted. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 21.November.2020 Del på Facebook Svart 21.November.2020 Blir dessverre vanskelig for oss å svare når det er så sparsomt med opplysninger. Høytrykkspumpen er ikke selvsugende, så om du ikke har fødepumpe så er du avhengig av å ha dieselnivået en god del over pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.November.2020 Del på Facebook Svart 22.November.2020 bellen skrev On 21.11.2020 at 12.20: Blir dessverre vanskelig for oss å svare når det er så sparsomt med opplysninger. Høytrykkspumpen er ikke selvsugende, så om du ikke har fødepumpe så er du avhengig av å ha dieselnivået en god del over pumpen. For så vidt riktig. GM'en til Hulda krever at dieselkanna henger minst 5 meter over dieselpumpa for å få start. Oppe i turtall, er høytrykkspumpen til Hulda selvsugende. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.November.2020 Del på Facebook Svart 22.November.2020 Hulda skrev 30 minutter siden: GM'en til Hulda krever at dieselkanna henger minst 5 meter over dieselpumpa for å få start. Er det ikke letter å ha en fødepumpe? måtte bare alt for mange tråder uten at løsningen kommer på bordet. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 22.November.2020 Del på Facebook Svart 22.November.2020 Jeg sverger til fødepumpe. For mye ball å heise ei kanne oppunder nedre saling. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 22.November.2020 Del på Facebook Svart 22.November.2020 Karlsenkystfiske skrev On 21.11.2020 at 11.54: Fødepumpe har jeg ikke koblet opp. Har heller ikke det i båten. Det lille fallet fra dieseltanken har vært nok. Men får prøve å sette opp en fødepumpe nå. For å være helt ærlig vet jeg ikke hva du holder på med. Du sier du ikke har fødepumpe men den er på bildet ditt. Har du tatt den vekk ? Fødepumpa de står her. Det er ei stempelpumpe. Du bør også tenke litt mer på dieselhygiene, det skal ikke mye dritt til i høytrykkspumpa før "shit hits the fan". Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.November.2020 Del på Facebook Svart 22.November.2020 Jeg hadde en Merchedes 190 D som båtmotor en gang i tiden, 40 år siden, Bosch pumpe. Til forveksling lik den over. Skru på plastikkhåndtaket, pumpe og lufte. Skru fast håndtaket og fyre opp. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 22.November.2020 Del på Facebook Svart 22.November.2020 Hulda skrev 1 minutt siden: Skru på plastikkhåndtaket, pumpe og lufte. Skru fast håndtaket og fyre opp. Stemmer det. Men det forutsetter som jeg tidligere sa at en har kontroll på returen. Kjører man returen tilbake til pumpa er runddansen igang mhp. luft. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.November.2020 Del på Facebook Svart 22.November.2020 Det er klart, retur til tank. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.November.2020 Del på Facebook Svart 22.November.2020 Skulle likt å hatt større bilde så en så mer hvor slangene går. her fra en Bosch tegning Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 22.November.2020 Del på Facebook Svart 22.November.2020 Har ikke det. Hva som er artig er at returen er tegnet ned i tanken på samme høyde som sugeledningen. Jeg mener at jeg en gang i tiden måtte forholde meg til at returen skulle ned i bunnen av tanken, hvis ikke kunne det komme inn luft bakveien. Ser ut til at her er den. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 22.November.2020 Del på Facebook Svart 22.November.2020 Hulda skrev 1 time siden: Hva som er artig er at returen er tegnet ned i tanken på samme høyde som sugeledningen. Artig ? Horribelt er mer dekkende. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.