Hulda Svart 22.November.2020 Del på Facebook Svart 22.November.2020 Samme for meg, jeg har ikke 190 D. Den sekseren over er vel også nokså antik. Men det var altså slik det var. Har sett det på Volvo også. De gamle dieselene hadde ikke så mye returdiesel. Jeg var om bord i en båt der de lot dieselen gå rett i bunnvannet. Det var ikke mange dryppene i timen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.November.2020 Del på Facebook Svart 22.November.2020 Mix skrev 1 time siden: Artig ? Horribelt er mer dekkende. Da tar altså Robert Bosch feil? Flere tegninger sier det samme. Mener at Baatplassen også er splittet i det synet. Hvorfor er det feil? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mix Svart 22.November.2020 Del på Facebook Svart 22.November.2020 Det er et illustrasjonsbilde av flow fra Bosch Ikke noen illustrasjon av bygging av tank. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.November.2020 Del på Facebook Svart 22.November.2020 Mix skrev 55 minutter siden: Ikke noen illustrasjon av bygging av tank. Hvorfor er det feil? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Karlsenkystfiske Svart 23.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2020 Hulda skrev for 20 timer siden: Jeg sverger til fødepumpe. For mye ball å heise ei kanne oppunder nedre saling. Kan man bruke hvilken som helst liten pumpe koblet på tenningen? F.eks en slik liten inline pumpe fra biltema? Skal prøve å koble opp en, og håpe at det gir resultat :) Roger jo skrev for 19 timer siden: Skulle likt å hatt større bilde så en så mer hvor slangene går. her fra en Bosch tegning Akkurat sånn ser det ut! Kan virke som at det jeg trodde var retur til pumpe fra dyser, heller er overskuddsdiesel fra pumpe, som skal gå til tank. Mix skrev for 20 timer siden: For å være helt ærlig vet jeg ikke hva du holder på med. Du sier du ikke har fødepumpe men den er på bildet ditt. Har du tatt den vekk ? Fødepumpa de står her. Det er ei stempelpumpe. Du bør også tenke litt mer på dieselhygiene, det skal ikke mye dritt til i høytrykkspumpa før "shit hits the fan". Kanskje litt begrepsforvirring her. Det der kaller jeg vel heller en manuell luftepumpe Noe man tar i bruk når man byttet filter eller ellers drenert systemet. Brukte den i begynnelsen for å få diesel rundt, men den lekker veldig, så er ikke noe jeg har lyst å pumpe så mye på. Men for all del, den kan vel gå også gå som en manuell primepumpe... Hva er det jeg ikke tenker på mtp. dieselhygiene? Åpne rør? Må vel nesten åpne for å få luftet skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 23.November.2020 Del på Facebook Svart 23.November.2020 Karlsenkystfiske skrev 40 minutter siden: Kanskje litt begrepsforvirring her. Det der kaller jeg vel heller en manuell luftepumpe Noe man tar i bruk når man byttet filter eller ellers drenert systemet. Brukte den i begynnelsen for å få diesel rundt, men den lekker veldig, så er ikke noe jeg har lyst å pumpe så mye på. Men for all del, den kan vel gå også gå som en manuell primepumpe... Hva er det jeg ikke tenker på mtp. dieselhygiene? Åpne rør? Må vel nesten åpne for å få luftet skikkelig. Det er en kombinert "luftepumpe" og fødepumpe. Det er denne som føder høytrykkspumpen med diesel når motoren går. Lekker den, så er det ikke rart motoren ikke går. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 23.November.2020 Del på Facebook Svart 23.November.2020 Karlsenkystfiske skrev 37 minutter siden: Det der kaller jeg vel heller en manuell luftepumpe Det er fødepumpe/matepumpe kall det hva du vil. Ja du kan lufte med også. På samme måte som en membran fødepumpe. Men hovedoppgaven er å føde høytrykkspumpa med diesel. Du kan erstatte den med en elektrisk fødepumpe fra f. eks Biltema. Det finnes mange tråder på forumet om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.November.2020 Del på Facebook Svart 23.November.2020 Du kan bruke en pumpe fra Biltema. Primepumpen din er en genial kombinert prime- og fødepumpe. Hvis den lekker, trenger den omsorg. Og hvis den lekker, får du luft i dieselen. Da vil ikke motoren gå. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 23.November.2020 Del på Facebook Svart 23.November.2020 Karlsenkystfiske skrev 1 time siden: Hva er det jeg ikke tenker på mtp. dieselhygiene? Åpne rør? Må vel nesten åpne for å få luftet skikkelig. Nå trenger du igrunn ikke åpne noe som helst med den pumpa du har. Skal du åpne noe kan du åpne på diesel finfilteret og lufte der. Resten lufter seg ved noen pump på stempelpumpa og går i returen. Men dette forutsetter selvfølgelig at fødepumpa er inntakt og ikke lekker. Å skru av rør på selve høytrykkspumpa er helt unødvendig og bare en risiko for feil, litt dritt inn der og du har lagt egget. Mange eldre motorer må luftes både på høytrykkspumpa (egen luftenippel) og ved dysene. CAV/Lukas pumper f.eks. Da løsner man kun oppe ved dysene, og ikke på selve høytrykkspumpa. Eldre Perkins motorer f.eks kan være vrange å lufte. Har du ikke noen i nærheten med erfaring som kan hjelpe deg litt på vei ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.November.2020 Del på Facebook Svart 23.November.2020 Karlsenkystfiske skrev for 10 timer siden: Akkurat sånn ser det ut! Kan virke som at det jeg trodde var retur til pumpe fra dyser, heller er overskuddsdiesel fra pumpe, som skal gå til tank. Ikke helt lik her er det en retur ventil som åpner på 1,3 bar og en "ORIFICE" som senker trykket til det "mottrykket " som blir ved at returrøret går ned i under veske nivået i tanken. Eldre systemer har bare røret ned i tanken, for å få litt mottrykk.. Selv om noen ikke er enig i at det returrøret skal ned i tanken, så er det flere gode grunner for å ha det. Fått luftet H-tr pumpen? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 23.November.2020 Del på Facebook Svart 23.November.2020 Veldig bra @Roger jo. Bare for å forklare, orofice er en skive med hull i. Kun for kontrollert gjennomstrømming. De forskjellige systemer og fabrikanter fikser dette med trykk i kammeret på høytrykkspumpen og sikkerhet mot luft inn 'bakveien' på forskjellige måter. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 23.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2020 Mix skrev for 11 timer siden: Nå trenger du igrunn ikke åpne noe som helst med den pumpa du har. Skal du åpne noe kan du åpne på diesel finfilteret og lufte der. Resten lufter seg ved noen pump på stempelpumpa og går i returen. Men dette forutsetter selvfølgelig at fødepumpa er inntakt og ikke lekker. Å skru av rør på selve høytrykkspumpa er helt unødvendig og bare en risiko for feil, litt dritt inn der og du har lagt egget. Mange eldre motorer må luftes både på høytrykkspumpa (egen luftenippel) og ved dysene. CAV/Lukas pumper f.eks. Da løsner man kun oppe ved dysene, og ikke på selve høytrykkspumpa. Eldre Perkins motorer f.eks kan være vrange å lufte. Har du ikke noen i nærheten med erfaring som kan hjelpe deg litt på vei ? jo den står på gulvet hos regionens beste verksted :) mange som har sett på og klødd seg i skjegget. Tok av rørene for å ha kontroll med hvert utløp. Blir satt tilbake så snart man ser noe aktivitet der. Hulda skrev for 11 timer siden: Du kan bruke en pumpe fra Biltema. Primepumpen din er en genial kombinert prime- og fødepumpe. Hvis den lekker, trenger den omsorg. Og hvis den lekker, får du luft i dieselen. Da vil ikke motoren gå. den lekker som bare det når man skrur ut håndstempelet. Ellers ingenting! Bestilt en liten transferpumpe jeg tenkte å sette i forkant. Blir spennende å se om den lekker hele tiden da. Isåfall er det vel der all luften kommer inn. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.November.2020 Del på Facebook Svart 24.November.2020 Karlsenkystfiske skrev for 7 timer siden: jo den står på gulvet hos regionens beste verksted :) mange som har sett på og klødd seg i skjegget. Tok av rørene for å ha kontroll med hvert utløp. Blir satt tilbake så snart man ser noe aktivitet der. Regner med at de har tatt av frontplata og sett at alt er ok med stemplene. Sprayet en gang med en rustløserboks m/snabel vesken ned i H-tr pumpen og movert de av stempla som var av kammen til jeg fikk pumpet fram fram diesel. Tørne litt og samme prosedyre på resten av stempla. Samtidig som en pumpet med handpumpa Karlsenkystfiske skrev for 8 timer siden: Bestilt en liten transferpumpe jeg tenkte å sette i forkant. Blir spennende å se om den lekker hele tiden da. Isåfall er det vel der all luften kommer inn Ville fjernet hele pumpa og satt på et lokk. eller fjernet nr 8 og plugget diesel inn og ut. Med elektrisk fødepumpe foran den mekaniske risikerer du og få Diesel inn i smøroljen. Eller overhale den mekaniske. Mulig med den elektriske i drift at du får luftet bedre og H-tr pumpa greier seg selv forsøk det først. Under drift kan luft komme til hvis ikke returen går tilbake til tanken. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mort1 Svart 24.November.2020 Del på Facebook Svart 24.November.2020 Det enkleste må jo være å bytte håndpumpen? Hvis håndpumpen lekker når du skrur løs håndpumpestempelet, så er det stor fare for at det suges luft inn i systemet ved pumping på håndpumpe. Et verksted som reparerer dieselpumper kan mest sannsynlig skaffe deg ny ganske kjapt, antar at pris vil være 200-500 kr. Overlingssett til fødepumpe er da en fordel å kjøpe i samme slenge, slik at mykdeler og ventiler blir nye, og fødepumpen og håndpume er klar for mange nye år..... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.November.2020 Del på Facebook Svart 24.November.2020 Spør Øknomideler mulig håndpumpa passer. Traktordeler du sparer penger på Fødepumpe (BOSCH TYPE) | Økonomi-deler, alt til din traktor (okonomi-deler.no) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.