Jump to content

Prosjekt blir kanskje alltid større enn man tror?

tom Cognac

Recommended Posts

I august i fjor kjøpte jeg en 1986 modell Flipper 640 HT. Sammen med svoger dro jeg for å se på båten hos selger. Båten så egentlig hel og grei ut. Kun litt kosmetisk arbeid tenkte jeg. Skrogreparasjoner har jeg gjort på båter jeg har eid før. Salget ble gjennomført og selger var så hyggelig og grei at han fraktet båten hjem til min eiendom. 001.jpg.427a867ef0990986a9b036549f91aa22.jpg002.jpg.7762412e596b8f9e65c3975e9a662cbd.jpg

Våren 2020 ble brukt til å slipe, sparkle og pusse skroget under fenderlist for lakkering. Jeg greide å oppspore RAL-koden til den røde stripen. Det var vanskeligere å finne RAL-koden til det hvite skroget. Det ble å kompromisse, men jeg ble ganske godt fornøyd. Jeg kjøpte lakk hos DE IJSSEL (dycas.no) og fikk en fantastisk god service og mange gode råd og tips av Maurice - takker! Båten kom seint på vannet (24. juli) og ble brukt ganske ofte. På brygga fikk jeg flere kommentarer for det fine skroget. Jeg fortalte at det var nylig lakkert, og lakk påført med rulle. Mange nektet å tro det. De mente at båten hadde blitt lakkert hos et firma som kun drev med lakkering av biler.

006.jpg.36061c89db3b543202aac74aa963e8d5.jpg

Utover sommeren fant jeg ut at skrogkledningen innunder hardtop'en ikke var god nok. Dette er nok ikke originalkledningen. Den er slurvete og stygt lagt på. Neste prosjekt blir å rive ut kledningen, skru ut vinduene, lime på ny kledning og lakkere skroget over fenderlist (gammel fenderlist var slarkete så den er revet av og skal kjøpes ny fra Parma Plast - i gråfarge) Videre skal putene i forpiggen byttes ut med nye siden de som er nå er delvis gått i oppløsning. 

003.jpg.d8e31465491eb48b76b6a56a2ab9532e.jpg004.jpg.e2bbe52322eb99c510d8f297c8478d97.jpg005.jpg.66fce6ba5157b5559aca950ce6222804.jpg

Nå er båten tatt på land og på et litt underlig vis gleder jeg meg til å ta fatt på resten av oppussingen. Jeg skal gjøre mest mulig klart nå i høst så det bare blir "kosejobbing" til våren. Foruten ny fenderlist kommer det nye kryssholdt og pullere i forkrommet (vil ikke ha aluminiumen som sitter på), det kommer en ny pulpit i rustfritt + håndrekke på HT-taket, og ny mast med horn, nav.lanterne og ankerlanterne (topplanterne). Ny kalesje kom i våres.  Jeg håper å få henne på vannet i slutten av mai - begynnelsen av juni. Det er vel med båt som med hus - det er alltid noe å holde på med. Min kone sier jeg har fått den andre kvinnen i mitt liv :wink:

007.jpg

008.jpg

009.jpg

010.jpg

Redigert av ai ai sir (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Barbaria skrev 4 minutter siden:

Det ser jo veldig bra ut! Båtprosjekter har en tendens til å ta av.
Jeg liker godt linjene som Flipper båtene har, fin båt.

:thumbsup: Takker :thumbsup: Båten er veldig god, går godt i sjøen bare bølgene ikke blir for høye (planer uten nevneverdig terskel). Båten har bare 1. feil :wink: - den skulle vært norsk (Fjord???) og ikke finsk (konstruert av svensk konstruktør - Sigurd Isacson)  :lol: - må være litt norgespatriot :wink:

NilsPils skrev 3 minutter siden:

Hvordan fikk du det så fint med rulle . ? Vannslipepepir . . ?

Etter sparkling og pussing (og sparkling og pussing - og sparkling og pussing.............) avsluttet med 1000k papir fulgte jeg "oppskriften" til Maurice hos DE IJSSEL (dycas.no), skroget ble først primet og deretter lakkert 3. strøk med DE IJSSEL's 2-komponent lakk. Etter første strøk syntes jeg overflaten så ut som appelsinhud, tenkte at nå har jeg skikkelig driti på draget, tok kvelden og var veldig skuffet. Forberedt på full slipejobb dagen etter. Da jeg dagen etter inspiserte "skadene" var skroget slett og fint :smiley: og det ble bare bedre og bedre for hvert strøk. Med rulle, Maurice har ruller til jobben. 

NilsPils skrev 10 minutter siden:

Sånne prosjekter SKAL ta av. Er ikke det noe av vitsen. . . ? 

Jo - det er vel det :wink: men av og til gaper man kanskje over litt mer enn det man hadde trengt! Jeg er pensjonist, har artroser i begge håndledd og har et høyrekne som legen ville bytte for et par år siden. Man kommer langt med innbitt trass :smiley: selv føler jeg at det er bare kos og nyter jobbingen, vel vitende om at jeg har en burk full av Paraset 1g. + at jeg tar pauser når jeg vil. Jeg vil ikke stresse :wink:

Interessant . . ! Jeg har en båt som snart skal shines opp fra grunnen av. Tenker på lakkering, men har ikke lyst til å sprøtelakkere.

Jeg har selv vært pensjonist i mange år. Snekkerboden og prosjektene (som tar av alle sammen), ikke minst de båtrelaterte, er for meg et godt driv til å komme meg opp og ut om morgenern og ta fatt. Heldigvis har jeg helsa i god behold og en fantastisk kone som er med på laget . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 19 minutter siden:

Jeg har selv vært pensjonist i mange år. Snekkerboden og prosjektene (som tar av alle sammen), ikke minst de båtrelaterte, er for meg et godt driv til å komme meg opp og ut om morgenern og ta fatt. Heldigvis har jeg helsa i god behold og en fantastisk kone som er med på laget . . .

Så BRA :smiley: da er vi i samme båt :thumbsup:

NilsPils skrev 20 minutter siden:

Jeg har en båt som snart skal shines opp fra grunnen av. Tenker på lakkering, men har ikke lyst til å sprøtelakkere.

Ta kontakt med Maurice på DE IJSSEL, han er veldig hyggelig, hjelpsom og det han ikke vet er ikke verd å vite. Du blir garantert fornøyd med resultatet. Du kommer til å bli overrasket over resultatet, jeg har "kranglet" med mange mennesker i marinaen hvor de fleste er skråsikre på at båten min er sprøytelakkert :wink:

ai ai sir skrev for 10 timer siden:

(konstruert av svensk konstruktør - Sigurd Isacson)  :lol: 

mener att Sigurd Isacson designet skroget under vannlinjen, og att Håkan Södergren designet det over, og de fine linjene.........(vem som gjort vad på 640, vet jeg ikke)

de tidigste Flipperbåtene stod Sigurd  I for hele konstruksjonen

men fin restaurering har du fått til :thumbsup:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Fin jobb!! Personlig har jeg aldri vært borti et prosjekt som ble mindre enn det jeg hadde regnet med. Som en arkitekt som holdt på å drive meg til vannvidd på et industribyggprosjekt sa:"Jeg priser alltid for lavt og regner for kort tid. Gjør jeg ikke det, vil nesten ingen prosjekter bli igangsatt".

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...