Jump to content

Hvor store motor romsvifter trenger jeg? Bytte til mindre?

Kjelli

Recommended Posts

Har fått ulyd og vibrasjoner i begge motor romsviftene i båten. Viftene er ganske kraftige, og lurer på om jeg kan montere noen mindre, som er en del rimeligere.

Motoren er stemplet:

20201110_171201.jpg.d472bdf846db4bfc374b6bb196f4187b.jpg

Sneglehuset er stemplet 12v, men er 24v

20201110_171143.jpg.7207a9a9eb1783d6acb7130c9ef70462.jpg

Er litt usikker på hvor mye de gir, men er ganske kraftige. Viftene er av sneglehus typen, og står montert rett på kassen til utlufting, så der er ikke motstand/tap i slanger.

Har tatt en hjem for å se om jeg kan fikse de, men sliter med å demontere de, og da er det vanskelig å få gjort noe med de. 

Vurderer å kjøpe nye, men de er ganske dyre:

https://www.maritim.no/avtrekksvifte-24v-godkjent#tabVariants 

Båten er en Beneteau Antares 13.8 med stort og luftig motorrom, hvor der er en vifte på hver side.

Har 2 stk VP75P motorer.

Kan jeg gå ned til 2 vifter på 550m3 så hjelper jo det, men hadde jeg klart meg med 280m3, så hadde det blitt billig..

Noen som har forslag til andre leverandører av vifter?

Jeg ville prøvd uten. Motorene suger så mye luft at du har en enorm luftutskiftning i motorrommet under gange. Høyest temperatur har du antagelig etter at motorene er stanset pga strålevarme, men da er ikke viftene i drift slik jeg forstår det. 

Om du monterer et termometer i motorrommet, gjerne et trådløst et, kan du danne deg et bilde av hvordan temperaturen varierer i ulike situasjoner. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Du har neppe bruk for de viftene i det hele tatt. Jeg har montert avtrekksvifte over bryter i Hulda for å trekke ut luft fra motorrommet etter stans. Glemmer stort sett å slå den på. Under drift er den bortkastet, gir undertrykk i motorrommet og struper motorens tilgang til luft. Jeg vet at en del installasjoner har slike vifter som går hele tiden. Har aldri skjønt hvorfor når det gjelder dieselinstallasjon.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...