Kjelli Startet 17.November.2020 Link til dette innlegget Startet 17.November.2020 Har fått ulyd og vibrasjoner i begge motor romsviftene i båten. Viftene er ganske kraftige, og lurer på om jeg kan montere noen mindre, som er en del rimeligere. Motoren er stemplet: Sneglehuset er stemplet 12v, men er 24v Er litt usikker på hvor mye de gir, men er ganske kraftige. Viftene er av sneglehus typen, og står montert rett på kassen til utlufting, så der er ikke motstand/tap i slanger. Har tatt en hjem for å se om jeg kan fikse de, men sliter med å demontere de, og da er det vanskelig å få gjort noe med de. Vurderer å kjøpe nye, men de er ganske dyre: https://www.maritim.no/avtrekksvifte-24v-godkjent#tabVariants Båten er en Beneteau Antares 13.8 med stort og luftig motorrom, hvor der er en vifte på hver side. Har 2 stk VP75P motorer. Kan jeg gå ned til 2 vifter på 550m3 så hjelper jo det, men hadde jeg klart meg med 280m3, så hadde det blitt billig.. Noen som har forslag til andre leverandører av vifter? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 17.November.2020 Link til dette innlegget Svart 17.November.2020 Hva er det som gjør at du må ha disse viftene? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Kallethekid Svart 17.November.2020 Link til dette innlegget Svart 17.November.2020 Er det ikke kun bensinmotorer som trenger avtreksvifte for å få ut eventuell bensindamp før start? Når pleier du å bruke viften? Hvis du setter inn en mindre må du vel bare kjøre den litt lenger. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 17.November.2020 Link til dette innlegget Svart 17.November.2020 (redigert) På min P40 har jag sedan länge kopplat motorrumsfläktarna via en strömbrytare på instrumentbrädan. Och jag använder dom aldrig. Dom väsnas, och det blir c:a 40 grader i motorrummet på sommaren oavsett. Så - prova utan.... Redigert 17.November.2020 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 17.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2020 Båten kommer fra Frankrike, kan være noe de bruker siden der er varmere der nede. De følger tenningen, starter med motoren, og stopper med motoren, sviver ikke etter motoren er stoppet. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 17.November.2020 Link til dette innlegget Svart 17.November.2020 (redigert) Suger de ut luft eller presset inn? Hvis de suger ut luft, vil de jo motarbeide motorenes tilgang på frisk luft. Redigert 17.November.2020 av Kallethekid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.November.2020 Link til dette innlegget Svart 18.November.2020 Jeg ville prøvd uten. Motorene suger så mye luft at du har en enorm luftutskiftning i motorrommet under gange. Høyest temperatur har du antagelig etter at motorene er stanset pga strålevarme, men da er ikke viftene i drift slik jeg forstår det. Om du monterer et termometer i motorrommet, gjerne et trådløst et, kan du danne deg et bilde av hvordan temperaturen varierer i ulike situasjoner. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hulda Svart 18.November.2020 Link til dette innlegget Svart 18.November.2020 Du har neppe bruk for de viftene i det hele tatt. Jeg har montert avtrekksvifte over bryter i Hulda for å trekke ut luft fra motorrommet etter stans. Glemmer stort sett å slå den på. Under drift er den bortkastet, gir undertrykk i motorrommet og struper motorens tilgang til luft. Jeg vet at en del installasjoner har slike vifter som går hele tiden. Har aldri skjønt hvorfor når det gjelder dieselinstallasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 18.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2020 Har store luftekanaler som går ned på hver side, så der er tilgang på mye luft. Bytting av luft et greit, så jeg setter inn de 2 minste da. Takk for alle svar og synspunkter. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 18.November.2020 Link til dette innlegget Svart 18.November.2020 Men viftene vil jo bare jobbe mot motorene? På 2000 omdreininger vil motorene sammen trekke inn over 850 m3 luft per time. Eneste grunnen til å ha slik vifte må være før eller etter motoren er igang. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 18.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2020 Sant nok, men har aldri hatt problemer med mangel på luft, og hvis jeg setter inn 2 vifter som er mye mindre, er ikke det så farlig. Er greit å få luftet litt også Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 18.November.2020 Link til dette innlegget Svart 18.November.2020 Viftene er nok med tanke på drift i varme strøk. Her hjemme kan du like godt bare droppe viftene og spare pengene. Du sparer også batteriene og dynamoen ved å droppe desse viftene. Viftene vil jo uansett bare bli et piss i havet i forhold til luften motorene tilfører motorrommet, så du vil ikke merke noe forskjel. Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 19.November.2020 Link til dette innlegget Svart 19.November.2020 (redigert) Jeg har lignende vifter i min båt med 63p motorer. Her står viftene plassert slik at de blåser mot dynamoene - usikker på om det er nødvendig. De er koblet via et tidsrele som gjør at de går ca. 30 sek etter at motorene er stoppet. Mine vifter blåser altså inn luft. Redigert 19.November.2020 av dacapo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.