Jump to content

Hva propell bør eg velge? A7 eller A6


Bømlafjord

Recommended Posts

Eg har ein Nimbus 29 med to VP 280 DP drev. Volvo opplyser at denne båten med VP 30 motorer skal ha A7 propeller.

Propellene som står på i dag er A7 men problemet er at eg mangler litt turtall, desse motorene skal ha 3800 o/min, tideligt i sesongen får eg max 3500 o/min når agregata er litt grodde på etter sommeren får eg ca 3200o/min. Den eine propellen er no løs i vulkaniseringa i senter, mens ein har noen små sår som må sveises og sikkert da avbalangseres.

Det eg da lurer på for at dette ikkje skal bli alt for kostbart og for at resultat skal bli bra: Bør eg kanskje prøve å kjøpe meg noen brukte A6 propeller for å få opp turtallet litt eller er det ok å gå med 300-400 omdreininger forlite og da sende dei A7 propellene eg har inn til reperasjon? Det koster vel snart noen tusen det og. :fishing:

Link to post
Share on other sites

Venitilklaringene er ok. Har skjekket det meste på motorene og tror nok dei er ok. Får nok turtall utkopla.

Tidligere eier sier at det har manglet 300-400 omdreininger i lengre tider.

Temperaturene på motorene er også litt høye, ca 85-88 grader det kan vel også tyde på litt tunge propeller.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...