Okkaby Startet 19.November.2020 Del på Facebook Startet 19.November.2020 Ser at det kommer muggsopp på innsiden av kalesjen i båten nu i høst. Dette har ikke vært noe problem tidligere. Kalesjen er ikke mer goe 2 år gammel, så den er i god stand, å holder fint tett. Så lure på om det går å behandle kalesjen med noe for å hindre dette? Må være noe som evt kan sprøytes på. Er tørt å fint(så tørt det nu går å få i dette været) Å det er flere fuktsluker i salongen, å det er ikke så veldig mye vann det kommer i dise over et par uker. Salongen nede er ikke problem, pr nå, men der er det også varme på, noe det ikke er i salongen oppe, å ikke kommer heller. Det sitter meste på glidelåser, men også ellers på kalesjen. Er ikke aktuelt å sende kalesje inn for vask/imprenering nu. Gamle kalesjen som fulgte med båten, er i alt for dårlig stand til å kunne brukes med det vær vi har nu. Så den blir ikke impregnert på nytt før til våren, når været blir bedre. Båten ligger på sjøen, å det skal gjøres en del jobb ombord i vinter, så å pakke alt inn i presenning er ikke noe løsning heller. Så finnes det noe lurium å spraye på? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
index Svart 19.November.2020 Del på Facebook Svart 19.November.2020 Har sett sitronsaft anbefalt til formålet. Sånn som man bruker i teen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Andora Svart 19.November.2020 Del på Facebook Svart 19.November.2020 Kanskje sette inn en avfukter hvis du har 220v tilgjengelig? Det fjerner jo self ikke muggsopp,men tørker kanskje opp så det ikke blir mugg.? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 19.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2020 Andora skrev for 17 timer siden: Kanskje sette inn en avfukter hvis du har 220v tilgjengelig? Det fjerner jo self ikke muggsopp,men tørker kanskje opp så det ikke blir mugg.? Vet ikke helt om jeg har troa på en sådan i en salong hvor hele taket er kalesje. Er jo stor kalesje på en inlander 27(samme som scan Nordic) så ser for meg denne avfukter vil kjøre noe veldig, å bli en gedigent strøm sluker. Fremme å akter holder det seg fint tørt med kun fuktsluker/tørball. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Andora Svart 20.November.2020 Del på Facebook Svart 20.November.2020 Den vil nok gå ganske mye ja,jeg har min på alltid i min master når ikke båten er i bruk,kalesjebåt det også.setter den i vasken så renner det greit ut.tror den er på 5-600w (maeco). Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 20.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2020 Får se litt på det når jeg kommer hjem fra jobb om et par uker. Håper arbeids lysten har komt tilbake da, så jeg kan få unna litt av jobben som må gjøres da. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
index Svart 20.November.2020 Del på Facebook Svart 20.November.2020 Det beste tipset er nok å flytte østover, her på vestlandet er det vått og muggent det meste av året uansett Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Okkaby Svart 20.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2020 index skrev 27 minutter siden: Det beste tipset er nok å flytte østover, her på vestlandet er det vått og muggent det meste av året uansett Ikke faen jeg skal bort der nei. Skal jeg flytte(noe jeg nok skal om 6 år når gutten er gammel nok) så blir det hjem til DK eller til Asia med sol/varme året rundt, å ikke et snøbefengt østlandet hehe Men har ikke hatt dette problem tidligere, så derfor jeg lure. Men skal prøve å vaske med med en klud vridd i sitron saft. Kan nok ikke skade noe det Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
btt Svart 20.November.2020 Del på Facebook Svart 20.November.2020 Vaske med eddik , det fjerner sopp Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.