Jump to content

Enes 25 snekke/ Bunnplugg i kjølen


Thornycroft108

Recommended Posts

M/S AIOLOS skrev for 2 timer siden:

Jeg laget det fordi det ikke var mulig å få ut vann under opplag selv med pumper. Dette var før jeg fikk ny motor og ryddet opp i masse gammel moro fra første eier

 Takk, Det er derfor, jeg skal ha det. Monterte du på siden av kjølen , så langt ned som mulig.?

Link to post
Share on other sites

index skrev On 20.11.2020 at 7.46:

Hvorfor lage unødvendige hull under vannlinjen på båten? Jo færre hull desto bedre vil jeg si. Bunnplugger hører hjemme på småbåter som må dras på land for å tømmes iblant. 

 

Jeg forstår ikke hvorfor et godt utført og forsvarlig plugget plugget hull skal bety noen ekstra usikkerhet. Bunnplugg er VELDIG praktisk når du tar båten på land og skal gjøre rent under dekk. Jeg har det på tresnekka og savner det på plastbåten. 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 6 timer siden:

 

Jeg forstår ikke hvorfor et godt utført og forsvarlig plugget plugget hull skal bety noen ekstra usikkerhet. Bunnplugg er VELDIG praktisk når du tar båten på land og skal gjøre rent under dekk. Jeg har det på tresnekka og savner det på plastbåten. 

Så enig med  deg , jeg  har googlet opp og ned alt på nettet.  Før jeg postet her , om det er forsvarlig å ha bunnplugg.  Eneste jeg er redd for er og borre på feil plass

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 6 timer siden:

 

Jeg forstår ikke hvorfor et godt utført og forsvarlig plugget plugget hull skal bety noen ekstra usikkerhet.

 

Det er jo en ekstra sak under vannlinjen som  kan svikte da. Samme som andre gjennomføringer. Noen dramatisk økning i risiko er det ikke, men litt mer enn  uten. Men som du sier, det er jo veldig praktisk når båten står på land.  Min er oppe må  to døgn annethvert år, så jeg har ikke behov for det.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 8 minutter siden:

Det er jo en ekstra sak under vannlinjen som  kan svikte da. Samme som andre gjennomføringer.

 

Den kan ikke svikte hvis den er riktig utført. Det kan ikke sammenlignes med andre gjennomføringe som er ustyrt med en stengekran.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 11 timer siden:

 

Den kan ikke svikte hvis den er riktig utført. Det kan ikke sammenlignes med andre gjennomføringe som er ustyrt med en stengekran.

 

Alt kan svikte. Materialet kan tæres i stykker,  festebolter kan tæres/knekke, pluggen kan skru seg ut,  hele greia kan slås løs ved grunnstøting etc. Poenget er at det er mindre trygt enn laminatet rundt. Men det er ikke snakk om en stor risiko likevel. Så man får veie det praktiske opp mot hva man føler er trygt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette med at ting kan svikte er jo jeg enig i, men i mitt tilfelle som har båten oppe hvert år så blir den sjekket. Og er jeg usikker så bytter jeg den ut med en ny av samme gode kvalitet som tidligere. Å tette hullet er ikke tema så lenge dette fungerer og jeg har gjort en grundig jobb med forarbeid og montering. Hvis jeg får tak i en annen båt som feks Tresfjord 29 så blir det ikke slikt, trur eg. :smiley::flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Thornycroft108 skrev for 12 timer siden:

Takk   , har du bilder? Jeg  har nettopp mekket på motoren , og det må jo være veldig praktisk å ha det. 

Skal se om jeg har bilder et eller annet sted, ellers må jeg bruke et undervannskamera når det en gang stilner i båthavnen. Hvis du skal lage hull så må du huske at der du borrer er det ganske tjukt som ellers på disse båtene. 

Link to post
Share on other sites

index skrev On 20.11.2020 at 7.46:

Hvorfor lage unødvendige hull under vannlinjen på båten? Jo færre hull desto bedre vil jeg si. Bunnplugger hører hjemme på småbåter som må dras på land for å tømmes iblant. 

Njæ.. Jeg har jobbet på skip som er 100 meter lange som har bunnplugger, så det er ikke bare småbåter som har det. 

Link to post
Share on other sites

Takk @bellen.

Men da blir vel ikke dette helt sammenlignbart, bunntankene er vel lukket inn mot skroget og en lekkasje i en slik bunnpropp vil vel ikke true skipet?

 

Forstår godt skepsisen mot bunnpropp. Murphys lov er misforstått (og sammenblandet med Sods lov), det er en god regel - både for ingeniører og alle andre - at alt som kan gå galt vil til slutt gå galt gitt nok tid og muligheter, og at man derfor bør fjerne mest mulig som kan gå galt.

 

Misforstå meg rett, med rett utstyr og kontroll bør risikoen med bunnpropp være neglisjerbar. Men dersom det er like greit uten bør man la være.

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 54 minutter siden:

Takk @bellen.

Men da blir vel ikke dette helt sammenlignbart, bunntankene er vel lukket inn mot skroget og en lekkasje i en slik bunnpropp vil vel ikke true skipet?

Nei, kansje ikke skipet, men det kan true miljøet. Tviler på at det hadde vært lovlig med bunnpropper på dieseltanker hvis IMO mente at det var en reell fare for lekkasje. En bunntank for diesel på et større skip kan godt inneholde 100.000 liter. 

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 2 timer siden:

Takk @bellen.

Men da blir vel ikke dette helt sammenlignbart, bunntankene er vel lukket inn mot skroget og en lekkasje i en slik bunnpropp vil vel ikke true skipet?

 

Forstår godt skepsisen mot bunnpropp. Murphys lov er misforstått (og sammenblandet med Sods lov), det er en god regel - både for ingeniører og alle andre - at alt som kan gå galt vil til slutt gå galt gitt nok tid og muligheter, og at man derfor bør fjerne mest mulig som kan gå galt.

 

Misforstå meg rett, med rett utstyr og kontroll bør risikoen med bunnpropp være neglisjerbar. Men dersom det er like greit uten bør man la være.

 

Helt enig i den filosofien til Havella...

Færrest mulige gjennomføringer under vannlinjen...

 

Jeg fikk selv fjernet og støpt igjen sjøvanninntakene til aircond når jeg fjernet dem fra båten...

Flere mente det var overkill...

 

Vi har hatt mer en et tilfelle der båter har sunket i båthavnen vår pga gjennomføringer som ryker...

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 2 minutter siden:

Vi har hatt mer en et tilfelle der båter har sunket i båthavnen vår pga gjennomføringer som ryker...

 

Det er stor forskjell på bunnplugg og skroggjennomføringer. En bunnplugg er ikke en skroggjennomføring.

 

Da jeg hadde båten på land og lagde hull for gjennomgående svinger passet jeg på å spyle og gjøre rent i bunnen av båten. Det var så utrolig praktisk med det hullet og så lettvint at jeg leker med tanken  . . . . .

 

Og så praktisk hvis du skal senke båten . . . :saint:

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 3 timer siden:

Nei, kansje ikke skipet, men det kan true miljøet. Tviler på at det hadde vært lovlig med bunnpropper på dieseltanker hvis IMO mente at det var en reell fare for lekkasje. En bunntank for diesel på et større skip kan godt inneholde 100.000 liter. 

Njo, men med mindre det skjer rett ved en havn, inne i en fjord eller ved en strand er egentlig ikke 100.000 liter mye. Spesielt ikke om det er type lettere oljer som diesel.  Stor forskjell på en bunnpropp som i verst tenkelige scenario slipper ut det dobbelte av hva Sporveiene dumpet på Sørenga og noe som får en båt til å gå ned og liv kan gå tapt. 
Bunnpropp er fint og praktisk på mindre båter og båter som holder seg godt inne i fjordene, men hadde ikke installert slikt i en båt som skulle krysse Atlanteren.

 

Høres ut som vi er enig @Ida Marie III. Har da også sett flere mindre båter som har gått ned etter tull med bunnproppen.

Men som sagt, kan sikkert gjøres helt greit. Bare ser ikke poenget.

 

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 2 timer siden:

Og så praktisk hvis du skal senke båten . . . :saint:

 

Helt klart en nyttig bieffekt:lol:

 

Havelle skrev 32 minutter siden:

Njo, men med mindre det skjer rett ved en havn, inne i en fjord eller ved en strand er egentlig ikke 100.000 liter mye. Spesielt ikke om det er type lettere oljer som diesel.  

 

Det avhenger vel litt av dyptgående hvor mye en slik tank vil tømme seg, gitt at diesel er lettere enn vann? Eller er jeg på dypt vann her nå?:crazy:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 50 minutter siden:

 

Det avhenger vel litt av dyptgående hvor mye en slik tank vil tømme seg, gitt at diesel er lettere enn vann? Eller er jeg på dypt vann her nå?:crazy:

Forstår heller ikke hvordan en slik tank skal tømme seg for diesel om kun bunnproppen forsvinner. Men kanskje noe kan bli presset opp gjennom lufting? (Litt usikker hvordan) Eller kanskje dratt ut fordi båten beveger seg?

 

Uansett godt poeng, og viser igjen at faren ved denne type brunnpropper nok neppe er fryktelig stor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...