Jump to content

Baugpropell. Mer effekt med batteri foran?

Haakonol

Recommended Posts

Har en P45 med original baugpropell. Det er lite futt i den og vil gjerne oppgradere den.

målte spenning til 26,7 volt på baugpropell med hovedmotor i gang. Etter 2 sekund bruk av Bp datt spenning til 17 volt. Last testet startbatterier og dem var omtrent defekt.

har nå montert nye startbatterier (2x 110A)

seriekoblet til 24 volt. Kaldstartstrøm 950ah.

måler nå 20,5 volt over Bp ved last, så det hjalp. Baugpropell er en SP 75. Er 4 blader nå, skal bytte til 5 blader til våren. Er det verdt pengene i forhold til hva jeg vil oppnå med og montere 2 x 50a Optima batterier(seriekoble til 24 volt) en meter fra baugpropell? Vil det gi mye mer effekt? Kan jeg da beholde de opprinnelige kablene fra startbatteri til lading? Må vel ha ett skillerele? Hva anbefales i så fall?

Redigert av Haakonol (see edit history)

Om kabel frem er stor behøver du vel ikke  å skille dette men sammenkoble startbatteriet og baugpropell batteri. Du har 24 volt så da er jo kabelstørrelsen halvert. Har selv samme opplegget med to bly syre til baugpropell og to til start. Har 50 kvaderat kabel i mellom på ca 10 meter totalt (5x2) fungerer utmerket på femte året.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Du får utvilsomt bedre effekt ved å ha batterier framme, men siden du har 24V utgaven av SP75 har du ikke så mye å hente. Dersom du ikke klarer å holde spenningen høyere enn 20,5V har du en del å hente på andre punkter enn å legge opp batterier framme. Disse punktene er:

• Batterienes evne til å levere strøm
  • Spenningsfall i ledninger fram og tilbake
  • Spenningsfall i termineringer og kabelsko

Jeg har SE80 (samme motor som du) og batteriene bak. Kabling hos meg er 95 kvardrat. Dette er en kabeldimensjon ingeniørene på Sleipner anbefalte meg den gangen jeg monterte trustren, men det gir et spenninsfall som er noe høyere enn det jeg liker. Dette tilsvarer jo et tverrsnitt på 50mm2 ved 24V forutsatt samme lengde på ledningene (du har garantert lengre ledninger!). Mitt råd er derfor at du bør ha minst 70mm2 dersom du har batteriene bak. I tillegg må du sikre deg at alle kabelsko er godt krympet, og at du har meget god kontakt i alle termineringer. 

Om du skal ha batterier framme så er jo 2xOptima en kruttpakke, men det finnes jo mange andre batterier som gir vel så mange CCA, som også er billigere. Vær også obs på at selv om evnen til å levere strøm er det viktigste, så er heller ikke kapasiteten irrelevant. Dersom du havner i en situasjon hvor du må kjøre trusteren mye, så tapper du fort batteriene for krutt når du trekker ut så mye strøm. Mye av årsaken til det er Peukerts effekt, som gjør at du tapper batteriene i en mye raskere takt enn det det rene amperetime trekket tilsier. 

Takker for alle råd. Har i dag testet med 2 exide em1000 Agm batterier. Seriekoblet 24 volt og 1/2 mtr. Kabel rett på BP. Synes ikke det ga mer effekt enn det jeg har. Gikk over kabler. Fant en løs kobling. I og med at startbatteriene er nye nå, så har effekten gått bra opp. Kablene frem til BP er meget kraftige(målte 160mm på utsiden). Måler nå 21 volt ved last på BP. Det er jo det som Sleipner oppgir. Så jeg blir og beholde det slik som det er. Skifter til 5 blader propell til våren. Eventuelt hvis det kommer ett greit vintertilbud, oppgradere til SE100.

Haakonol skrev for 2 timer siden:

Kablene frem til BP er meget kraftige(målte 160mm på utsiden).

Ehh, 16mm kanskje?

Haakonol skrev for 2 timer siden:

Måler nå 21 volt ved last på BP. Det er jo det som Sleipner oppgir. Så jeg blir og beholde det slik som det er. Skifter til 5 blader propell til våren. Eventuelt hvis det kommer ett greit vintertilbud, oppgradere til SE100.

21V er det Sleipner opererer med fordi det for mange er vanskelig å opprettholde høyere spenning. Klarer du høyere spenning vil det gi deg mer effekt. Skifte til 5-bladers vil gi deg litt mer, men marginalt. Den største forbedringen er mindre støy. Det du antagelig kan hente en del på er å lage større radier i inngangen på tunellen. Der syndes det mye mot Sleipners anbefaling, Princess er intet unntak. På en så stor båt som du har så ville du nok hatt nytte av en SE100. Men for å flytte mer vann blir du også enda mer prisgitt å redusere turbulens i tunnellinnløpet, og dermed radiene. Ellers vil du jo også være enda mer avhengig av å kunne levere mye strøm hvis du går opp til en større motor. Klarer du kun 21V på den du har nå blir det for dårlig på en SE100.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...