Jump to content

VP110S seilbåtdrev - vannintak tett av groing


Cobolt

Recommended Posts

Vår Fenix med VP 110S seilbåtdrev gikk tørr i sommer, kanalen i vannintaket igjengrod med små blåskjell.

Snorkeldykk med skraping og oppstikking, forsøk på å stake innenifra ( i vinkel !) og blåse ut med trykkvann både innenfra og utenfra over inntaksgrillene, hjalp ikke.

 

Båten lå i sjøen, og i august var det lite fristende å ta den opp bare for dette, så nytt reserveinntakt ble lagt opp fra inntaket foran med kraner og tykkvegget slange bakover til motoren hvor toveis-kran gjør det mulig å velge hvilket inntak som skal brukes. I vinter setter jeg også inn skikkelig sjøvannsfilter med klart lokk.

Seilingen kunne fortsette i trygg forvisning om at vi kunne bruke jernhesten ved behov, og for fremtidige sesonger har vi et ekstra inntak om det gjennom drevet går tett igjen..

 

Nå er båten på land og den tette kanalen skal stakes.

 

Er det noen som kan si omtrent hvordan denne kanalen går gjennom drevet ?

Går den rett gjennom, eller snor den seg ?

 

Andre tips for oppstakingen?

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som den går rett ned i følge tegningen et stykke ned her : http://www.forsmarin.se/vp/md11c_md17c_ins_sve.pdf

 

Hvis gitteret nede på drevet er rent, vil jeg tro det sitter drit i krana, eller rundt denne. Skru ut krana, sett på en lampe som lyser inn i inntaket (gitteret) ute, og se ned i hullet innenfra. Kanskje du bokstavelig talt ser lyset etterhvert...? :crazy: Prøv også om du kan se noe ovenfra med lommelykt. Du kan jo evt. prøve å teipe igjen gitteret og helle deepclean e.l. ned i ovenfra, for å løse opp.

Redigert av Joda5700 (see edit history)

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en slik løsning med et (100% unødvendig) inntak i tillegg til inntaket i drevet.

Drevet er hult inni, men det er et kammer på toppen der krana er skrudd i. Det er det eneste stedet det kan gå tett. For å komme til der, må girkassa løftes opp fra drevet.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Andre tips for oppstakingen?

Jeg har et 120S drev og jeg tror det er ganske likt 110-drevet. De 2 gangene jeg har byttet belg har jeg funnet litt blåskjell og andre uhumskheter inne i drevet. Det er enkelt å rense opp når du først har delt drevet. Jeg tror ikke du har store muligheter til å få ut fanteriet uten å dele drevet. Når du likevel har ordnet deg med alternativt inntak, er del vel like godt å vente med rengjøring til du likevel skal bytte belgen.

 

Hilsen Eivind

Link to post
Share on other sites

Hei,

og takk for gode og raske råd.

 

Har i mellomtiden vert nede på båten og skrud ut 90-graders røret

fra kranen. Det satt en steinhard. hvit plate a kalk som en propp

i røret og ned i røret mot kuleventilen.

 

Det ble skrapet ut, og da hadde jeg åpning ut - det gikk fint å blåse,

så det er forhåpentlivis ikke så tett med blåskjell nedi der allikevel.

 

Jeg bruker ikke motoren mye, pleier å seile inn i båsen, men da jeg plutselig

trengte den for å stange meg mot sjøene fra A til B var det plutselig tett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...