Time Traveler Startet 26.November.2020 Del på Facebook Startet 26.November.2020 (redigert) Ohoy ! Er en landkrabbe som nylig er blitt den stolte eier av en Furuholmen plattgatter hvor det er en rack med "tollepinner " i . Da jeg ikke aner hva disse skal brukes til i en slik type båt og finner heller ingen hull de kan eventuelt plasseres i håper jeg på hjelp til å løse dette "mysteriet".... Redigert 26.November.2020 av Time Traveler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 26.November.2020 Del på Facebook Svart 26.November.2020 (redigert) Jeg leste ikke spørsmålet godt nok Redigert 26.November.2020 av Allan E (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.November.2020 Del på Facebook Svart 26.November.2020 Nummer 2 og 3 fra aktern.....ser ut å vare kofilnagler ikke tollepinne Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 26.November.2020 Del på Facebook Svart 26.November.2020 (redigert) Ja, støtter Gunga Din, men jeg skjønner ikke hva de har å gjøre om bord i en plattgatter. Hører mer hjemme i rekka/riggen på en seilskøyte. Klikk på linken for nærmere forklaring. Redigert 26.November.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 26.November.2020 Del på Facebook Svart 26.November.2020 Har sett hull i rekka på motorskjøyter der tollpinner settes inn for feste til fendere, men du har neppe hull i dekk til dette? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.November.2020 Del på Facebook Svart 26.November.2020 Har sett tolleklamp/årefeste på eldre motorbåter fra begynnelsen av forrige seklet. man hadde årer med som reserve. men denne båten (Furuholmen) virker for ny for å ha det fra varvet. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Furu Svart 26.November.2020 Del på Facebook Svart 26.November.2020 Min Furuholmen har hull til toll pinner akter! Men mangler nok pinner! Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Time Traveler Svart 26.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2020 Takker for innspill ! Nei har ikke funnet hull verken i rekka eller andre steder der disse kan settes , men de må jo ha hatt en funksjon av et eller annet slag ettersom de er der. Tidligere eier(e) har gått bort så nytter ikke å spørre der heller. Skal starte med oppussing så må da vurdere om dette skal tas bort eller ikke. Liker at de er der men det er ingen vits dersom de bare vil bli veggdekor.... Nevnes kan at båten er bygget i 1938 men overbygget er nok av senere dato. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 26.November.2020 Del på Facebook Svart 26.November.2020 https://www.cmbweb.no/ Spør her. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.November.2020 Del på Facebook Svart 26.November.2020 Det heter en naglebenk. Men jeg forstår ikke helt hva den gjør ombord i den båten. Sitter vanligvis ved masta og brukes til å feste fall o.l. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.November.2020 Del på Facebook Svart 26.November.2020 Ja ved masten og ute ved relingskanten...... men vad de gjør ombord her får bli en vill gjetting.......fiske kanskje, slå torsken i hodet ?! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 26.November.2020 Del på Facebook Svart 26.November.2020 Det eneste jeg kan tenke meg er at de var beregnet sammen med en åre eller to. Til og med Collin Archer skøyter hadde opplegg for årer, før motorene ble montert. Da tok motoren plassen til årene. Vinden var fremdeles hovedfremdriften. En skipper som fikk pådytta motor i skøyta: "Jo, det er en flott innretning. Men ikke særlig brukbar i havn og under tillegging". Da var det fremdeles seilet man stolte på. Jeg hadde en spissgatter bygget på slutten av 1800-tallet. Der var det årer og seil. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.November.2020 Del på Facebook Svart 26.November.2020 Hulda skrev for 3 timer siden: Det eneste jeg kan tenke meg er at de var beregnet sammen med en åre eller to. Du får ha meg unnskyldt, men det tror jeg ikke. To av de er klart nagler, og resten er heller ikke tollepinner. Tollepinnen er konisk i den ene enden. Og ombord i en Furuholmen ville du ikke finne tolleganger. Det ville vært åregafler. My five cents? Noe gubben har brukt til å henge tampene sine på. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 27.November.2020 Del på Facebook Svart 27.November.2020 (redigert) Mulligan skrev for 22 timer siden: ... My five cents? Noe gubben har brukt til å henge tampene sine på. Enig, tipper naglebrettet kanskje er ettermontert med akkurat det formålet, å henge fortøyningstau kveitene på. Formålstjenlig, sikkert. Men passende sånn rent stilmessig (seilbåtutstyr i motorbåt) - meget usikker ... Redigert 27.November.2020 av Rolf (see edit history) Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.