Jump to content

Tollepinne -rack i Furuholmen plattgatter !?


Time Traveler

Recommended Posts

Ohoy !

Er en landkrabbe som nylig er blitt den stolte eier av en Furuholmen plattgatter hvor det er en rack med  "tollepinner " i . Da jeg ikke aner hva disse skal brukes til i en slik type båt og finner heller ingen hull de kan eventuelt plasseres i håper jeg på hjelp til å løse dette "mysteriet"....

IMG_2864 (1).JPG

kalesje.jpg

Redigert av Time Traveler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for innspill ! Nei har ikke funnet hull verken i rekka eller andre steder der disse kan settes , men de må jo ha hatt en funksjon av et eller annet slag ettersom de er der. Tidligere eier(e) har gått bort så nytter ikke å spørre der heller. Skal starte med oppussing så må da vurdere om dette skal tas bort eller ikke. Liker at de er der men det er ingen vits dersom de bare vil bli veggdekor.... Nevnes kan at båten er bygget i 1938 men overbygget er nok av senere dato.

Link to post
Share on other sites

Det eneste jeg kan tenke meg er at de var beregnet sammen med en åre eller to. Til og med Collin Archer skøyter hadde opplegg for årer, før motorene ble montert. Da tok motoren plassen til årene. Vinden var fremdeles hovedfremdriften. En skipper som fikk pådytta motor i skøyta: "Jo, det er en flott innretning. Men ikke særlig brukbar i havn og under tillegging". Da var det fremdeles seilet man stolte på. 

 

Jeg hadde en spissgatter bygget på slutten av 1800-tallet. Der var det årer og seil.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 3 timer siden:

Det eneste jeg kan tenke meg er at de var beregnet sammen med en åre eller to.

Du får ha meg unnskyldt, men det tror jeg ikke. To av de er klart nagler, og resten er heller ikke tollepinner. Tollepinnen er konisk i den ene enden. Og ombord i en Furuholmen ville du ikke finne tolleganger. Det ville vært åregafler.

My five cents? Noe gubben har brukt til å henge tampene sine på.

 

 

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev for 22 timer siden:

...

My five cents? Noe gubben har brukt til å henge tampene sine på.


Enig, tipper naglebrettet kanskje er ettermontert med akkurat det formålet, å henge fortøyningstau kveitene på.

Formålstjenlig, sikkert. Men passende sånn rent stilmessig (seilbåtutstyr i motorbåt) - meget usikker ...

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...