adundas Startet 26.November.2020 Del på Facebook Startet 26.November.2020 Hei! I morgen tar jeg båten på land for vedlikehold. Blant annet tenkte jeg å spyle under vannlinjen for å bli kvitt det lille av slim og groe som har satt seg der. Men da jeg spylte med høyttrykkspyler sist, føk det av masse blått bunnstoff alle veier. Hva trenger jeg egentlig å gjøre for å holde stoffet fint? Holder det med vanlig vannslange? Bør jeg skrape? Spyle? Tenker bare å ta på nytt bunnstoff flekkvis der det trengs. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.November.2020 Del på Facebook Svart 26.November.2020 Som man spør får man svar. Du må legge presenning under og samle opp, spesialavfall leveres på deponi. Når båtene spyles, vil mikroplast og giftige biocider i bunnstoffet også renne av. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
adundas Svart 26.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2020 Skjønner. Det er jo lett hvis bunnstoffet faller rett ned, vanskeligere når det flyr veggimellom. Tror spørsmålet mitt egentlig er: hvor hardt trenger man å spyle for å gjøre rent under båten (utenom det synlige skittet). Sitér dette innlegget Link to post
Pettersenmotor Svart 26.November.2020 Del på Facebook Svart 26.November.2020 Bytt til sort bunnstoff og spyl der det er asfalt😂 Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 27.November.2020 Del på Facebook Svart 27.November.2020 Jeg bruker en presenning under krybben og kaster det i spesialsøppel når båten skal sjøsettes igjen, når jeg husker på det da. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 27.November.2020 Del på Facebook Svart 27.November.2020 adundas skrev for 15 timer siden: Tror spørsmålet mitt egentlig er: hvor hardt trenger man å spyle for å gjøre rent under båten (utenom det synlige skittet). Min erfaring er at man må bruke høytrykkspyler med rotordyse for å få det rent. Mulig du kan bruke en stiv børste og skrubbe det vekk manuelt for så å vaske vekk med hageslangen. Så da er det bare å legge seg ned å sette igang😉 Presenning vil jo ta det aller meste, du kan jo evt. supplere med en som du henger ned langs sidene også. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Erik Svart 27.November.2020 Del på Facebook Svart 27.November.2020 Det enkleste er vel å spyle den på en egnet plass med oppsamling i en marina. Før du kjører den hjem.... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
LM 605 Svart 27.November.2020 Del på Facebook Svart 27.November.2020 Enig med "nomen" her. Før høytrykkspylerens tid brukte båteierne å vaske/skrubbe med en stiv kost under båten. Noe mer arbeid naturligvis, men veldig effektivt. Da var det bare å spyle av med hageslangen etterpå. Er vel lettere å samle opp avskrapet bunnstoff etterpå , kontra det å bruke høytrykkspyler. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 27.November.2020 Del på Facebook Svart 27.November.2020 Når vi rengjør platekjølere ombord på skip så henger vi gammle laken under kjølerne for å hindre at blåskjell og annet knask havner på tanktoppen. Lakenet fungerer jo som et filter da vannet renner ut. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 27.November.2020 Del på Facebook Svart 27.November.2020 Dersom bunnstoffet «fyker i alle retninger» når man spyler med høytrykk så tenker jeg at den sitter litt dårlig i utgangspunkt. Kanskje mange lag etter mange år? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.