Jump to content

Tilkobling, Volvo Penta D4 startmotor


sjøpølse

Recommended Posts

Hei,

 

skrudde ut startmotoren her om dagen for å inspisere inn mot svinghjul.

 

Alt vel inntil jeg skulle skru det sammen igjen. Satt igjen med en gul leding til overs!

De sorte og røde er greie å plassere, men denne gule ble jeg veldig usikker på. Glemte selvfølgelig å ta bilde før jeg startet.

 

Kan noen hjelpe meg her? Gjerne med et bilde fra deres egen startmotor, så er det ingen tvil om hva som er korrekt :)

Plasserte den på rød, men det er jo 50% sjangs, så kanskje greit å få noe mer trygghet i plasseringen her.

 

Det er den helt gule ledningen (med litt grønn maling) jeg lurer på. Ikke den som er rød/gul.

 

2020-11-27_19_13_30.jpg.338c9746ec57cf8dd25200a6951ad6fc.jpg

2020-11-27_19_13_42.jpg.4c4f39eb1185eede9f75637ef15f72a3.jpg

Redigert av sjøpølse (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gul kan være dynamoens senseledning. I tilfelle skal denne på pluss fra batteriet. Jeg kan ikke huske at det er en gul ledning på startmotoren på vår D6. Men kan sjekke nærmere i morgen. 

 

Hvordan er ladeopplegget på båten, er det en skillediode montert?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket her ombord. Problemet er at alle ledningene på startmotor er lakkert grønn, så det er umulig å se hvilken farge ledningene egentlig har. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar og for at dere sjekket. Ja jeg har skillediode, men ser på batterimonitor at jeg lader med over 14V (husker ikke hva som var etter komma) på forbruk, så føler spenninga ut til batteriet er godt nok.

 

Fant elektrisk manual for motoren, der er det koblet en 0.75mm2 gul ledning fra generator til starter, så da er det nok den. Ble bare veldig usikker da jeg tapet over alle de andre ledningene på rød side når jeg tok det fra hverandre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...