sjøpølse Startet 27.November.2020 Link til dette innlegget Startet 27.November.2020 (redigert) Hei, skrudde ut startmotoren her om dagen for å inspisere inn mot svinghjul. Alt vel inntil jeg skulle skru det sammen igjen. Satt igjen med en gul leding til overs! De sorte og røde er greie å plassere, men denne gule ble jeg veldig usikker på. Glemte selvfølgelig å ta bilde før jeg startet. Kan noen hjelpe meg her? Gjerne med et bilde fra deres egen startmotor, så er det ingen tvil om hva som er korrekt :) Plasserte den på rød, men det er jo 50% sjangs, så kanskje greit å få noe mer trygghet i plasseringen her. Det er den helt gule ledningen (med litt grønn maling) jeg lurer på. Ikke den som er rød/gul. Redigert 27.November.2020 av sjøpølse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.November.2020 Link til dette innlegget Svart 27.November.2020 Gul kan være dynamoens senseledning. I tilfelle skal denne på pluss fra batteriet. Jeg kan ikke huske at det er en gul ledning på startmotoren på vår D6. Men kan sjekke nærmere i morgen. Hvordan er ladeopplegget på båten, er det en skillediode montert? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
bellen Svart 28.November.2020 Link til dette innlegget Svart 28.November.2020 Gul ledning er nok senseledningen. Den skal på pluss, men kan med fordel trekkes helt til pluss på batteriet. Da kompenserer dynamoen for eventuelt spenningstap fra dynamo til batteri. Mest viktig å montere den på batteriet om du har skillediode mellom start og forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 28.November.2020 Link til dette innlegget Svart 28.November.2020 Jeg sjekket her ombord. Problemet er at alle ledningene på startmotor er lakkert grønn, så det er umulig å se hvilken farge ledningene egentlig har. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
sjøpølse Svart 29.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2020 Tusen takk for svar og for at dere sjekket. Ja jeg har skillediode, men ser på batterimonitor at jeg lader med over 14V (husker ikke hva som var etter komma) på forbruk, så føler spenninga ut til batteriet er godt nok. Fant elektrisk manual for motoren, der er det koblet en 0.75mm2 gul ledning fra generator til starter, så da er det nok den. Ble bare veldig usikker da jeg tapet over alle de andre ledningene på rød side når jeg tok det fra hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
Henrich Svart 30.November.2020 Link til dette innlegget Svart 30.November.2020 jeg har flyttet den til batteriet på min D4 etter anvisning fra verksted. nettopp som det ble sagt at den skal veie opp for spenningsfall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.