Jump to content

Feil på Dysepumpe til Volvo penta MD2030-D. virker kun på 2 av 3 cylindere. Hva er feil?


Chrisa

Recommended Posts

Har en Volvo penta MD2030 som er totaloverhalt, men Har ikke gjort noe med høytrykkspumpen til dysene.

 

Før overhalingen svev motoren på alle tre cylindere.

 

ved oppstart av motor etter overhaling sviver motoren kun på cyl 2 og 3.

 

ved feilsøking ser jeg at pumpen kun pumper diesel til cyl 2 og 3. Det kommer ikke diesel til cyl 1. Pumpen er en mekanisk pumpe som drives av kamakslingen.

 

det kan se ut som det er noe galt med selve dysepumpen. Alt er luftet, og diesel kommer helt frem.


Noen som har vært borti dette før?
 

EB43A0B7-84A3-43ED-A349-ED4289251115.jpeg.b34d7479a3f9afb9c50055bdc57a5834.jpeg

Redigert av Chrisa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis plungeren (pumpestempelet pos nr8) henger seg fast i øvre posisjon, vil du få et slikt symptom. Samme hvis støteren (pos nr14) blir hengende i øvre  posisjon. 

Hvis fjær( pos nr8) til plunger eller til trykkventil(pøs nr 5)  er brukket, kan det også gi meget dårlig sprut i dieselen....

Link to post
Share on other sites

Jeg har plukket av toppen av pumpestempelet slik som figur under viser. Denne figuren er helt lik min pumpe:

 

8E24BF74-4FB8-4D68-BF5D-F1684764E227.jpeg.c9f5fc32e8515e118cab67a8ec3afa13.jpeg
ingen av delene på dette bildet sitter fast, og fjæren her er ikke knekt. 

 

Da kan det være at støteren (pos14) sitter fast slik som du nevner. Er det noe man kan fikse selv?

Link to post
Share on other sites

Det finnes dieselverksteder over hele landet som  driver med den slags.  Arbeid med høytrykkspumper og dyser krever veldig rene arbeidsforhold og pinlig nøyaktighet. Ikke noe man fikler med på dørken i båten selv.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Maritim Diesel i Bergen, Vestfold ElektroDiesel i Stokke, Minges Universaldiesl i østfold, bla.

Det var også et verksted i Kristiansand som utførte slikt tidligere, men husker ikke navnet....

 

Når du har tatt pumpen ut av motoren, kan du trykke på støterene, og kjenner da om det er knekt fjær til støter, eller om støter eller plunger har skjært seg/rustet fast. Hvis  plunger eller støter sitter fast, så henger de i øvre posisjon.

Problemet kan muligens også ligge i rullene til støterene,  montert delvis inne i støter, de er ikke avbildet på tegningen din, alternativt kamakslingen som driver pumpen kan ha slitt kam.

 

Har du startet motoren på de 2 som får diesel, og kunne du da evt regulere turtallet?

Link to post
Share on other sites

Mort1 skrev for 3 timer siden:

Maritim Diesel i Bergen, Vestfold ElektroDiesel i Stokke, Minges Universaldiesl i østfold, bla.

Det var også et verksted i Kristiansand som utførte slikt tidligere, men husker ikke navnet....

 

Når du har tatt pumpen ut av motoren, kan du trykke på støterene, og kjenner da om det er knekt fjær til støter, eller om støter eller plunger har skjært seg/rustet fast. Hvis  plunger eller støter sitter fast, så henger de i øvre posisjon.

Problemet kan muligens også ligge i rullene til støterene,  montert delvis inne i støter, de er ikke avbildet på tegningen din, alternativt kamakslingen som driver pumpen kan ha slitt kam.

 

Har du startet motoren på de 2 som får diesel, og kunne du da evt regulere turtallet?


okai. ja, har startet. Gikk grovt, men kunne regulere turtallet. motoren var vanskelig å stoppe. Stopphendelen som er koblet til pumpa fungerte ikke som den skulle. Så stoppet motoren ved å kvele dieseltilførselen.

 

tatt ut pumpa. Kammen er helt fin. Pumpa ser også fin ut. Alt fjærer som det skal sett utenifra. Fra utsiden ser det ikke ut som noe sitter fast. Syl 2 og 3 spruter pent som de skal. Så er vel ett eller annet tett eller noe i pumpa til syl 1 da.

Redigert av Chrisa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I sommer byttet jeg kobberpakning på dysene. Da jeg monterte alt sammen igjen, så begynte motoren å fuske på samme måte. Tok da ut pumpa og dysene. Fikk dysene testet, og de var fine. Monterte alt sammen igjen, og da fungerte motoren selv om jeg Egentlig ikke hadde fikset noe... så det er noe muffins her..

Link to post
Share on other sites

Chrisa skrev for 6 timer siden:

Stopphendelen som er koblet til pumpa fungerte ikke som den skulle. Så stoppet motoren ved å kvele dieseltilførselen

Prøvde du å stoppe motor ved å betjene regulatorarmen direkte på motoren? Regulatorarmen skal normalt sett gå mykt og fint frem og tilbake...

 

Ved montering av dyser er det veldig viktig å trekke til med riktig moment. Hvis det blir trekt til med for høyt moment kan dysenålen bli hengende fast, som oftest i åpen/delvis åpen stilling....det kan tyde på at det var dette du opplevde i sommer, og ved 2. gangs montering ble momentet tilfeldigvis mer passelig? 

 

Link to post
Share on other sites

Mort1 skrev 2 minutter siden:

Prøvde du å stoppe motor ved å betjene regulatorarmen direkte på motoren? Regulatorarmen skal normalt sett gå mykt og fint frem og tilbake...


ja, alt Det mekaniske er korrekt koblet inni timingdekselet. Regulatorarmen føles fin. Prøvde å stoppe ved å betjene regulatoroarm direkte på motor.

 

dysene er trukket til med momentnøkkel, så er ikke noen problemer der nå.

 

jeg sender nok pumpen inn til en overhaling. Er nok der feilen ligger

Link to post
Share on other sites

Chrisa skrev On 27.11.2020 at 21.48:

 

Før overhalingen svev motoren på alle tre cylindere.

 

ved oppstart av motor etter overhaling sviver motoren kun på cyl 2 og 3.

Dieselpumpen fungerte altså normalt før overhaling, og feilen oppsto etter overhaling? Da tenker jeg at dieselpumpen egentlig er ok.

Alle 3 støterene beveger seg fint, regulatorarmen går fint, det er vanligvis gode tegn på den typen dieselpumpe som du har. 

Og du ser tydelig at det ikke kommer  diesel ut fra syl.nr.1?

Leverer fødepumpe godt?

Link to post
Share on other sites

Mort1 skrev for 1 time siden:

Dieselpumpen fungerte altså normalt før overhaling, og feilen oppsto etter overhaling? 


ja, det er korrekt.

 

Mort1 skrev for 1 time siden:

g du ser tydelig at det ikke kommer  diesel ut fra syl.nr.1?

Leverer fødepumpe godt?


ja, syl 2 og 3 gir god sprut. Syl 1 spruter ikke. Men Det rant noe diesel ut da jeg snudde pumpen på hodet.

 

Mort1 skrev for 1 time siden:

everer fødepumpe godt?


jeg hadde litt problemer med å få frem diesel først. Var en del luft i systemet. Motoren står i garasjen, så førte dieselslangen nedi en tank. Måtte mette slangen fra tank til fødepumpe for å få den til å suge. Når jeg pumper manuelt, rant da diesel helt frem til dysepumpa. Var ikke veldig effektiv da jeg pumpet for hånd, men det kom.

 

vet ikke om den Pumper bra nok når den drives av kammen

Link to post
Share on other sites

Jeg ville verifisert at fødepumpe er ok før innlevering av høytrykkspumpe, pga at det er den billige enden å starte i. Sjekke at kam til fødepumpe i motor er ok, sjekke armen til fødepumpen som går mot kam, sjekke membran og tilbakeslagsventil inne i fødepumpe.  (Jeg går ut fra at det er fødepumpe av membrantype på denne?)

 

Link to post
Share on other sites

Mort1 skrev for 3 timer siden:

Jeg ville verifisert at fødepumpe er ok før innlevering av høytrykkspumpe, pga at det er den billige enden å starte i. Sjekke at kam til fødepumpe i motor er ok, sjekke armen til fødepumpen som går mot kam, sjekke membran og tilbakeslagsventil inne i fødepumpe.  (Jeg går ut fra at det er fødepumpe av membrantype på denne?)

 


kammen kjennes fin. Ingen slitemerker. Åpnet pumpa. Mulig membran er noe stiv. Bestiller en ny fødepumpe. Var billig. Koster 24 pund fra england. Så får vi se.

Link to post
Share on other sites

Chrisa skrev for 3 timer siden:

kammen kjennes fin. Ingen slitemerker. Åpnet pumpa. Mulig membran er noe stiv. Bestiller en ny fødepumpe. Var billig. Koster 24 pund fra england. Så får vi se

Jeg tenker det var smart. Man snakker fort flere båtlapper ved innlevering av en dieselpumpe, dumt hvis den da er ok.....

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Løst!

 

Feilen var i dieselpumpa, ikke fødepumpa. Elementet inne i pumpa hadde snudd seg ut av posisjon. Det resulterte i at syl 1 ikke fikk diesel under vanlig gange. Da jeg forsøkte å stoppe motoren fikk syl 1 diesel, men ikke de andre. Kostet 2500,- hos Minges Universal. Rask fiks.
 

var også bra med ny fødepumpe. Merket stor forskjell på den manuelle pumpa.

 

 

Link to post
Share on other sites

Mort1 skrev On 11.12.2020 at 23.55:

Da må jo noen ha snudd plungeren, eller?


 

Den var ikke snudd på hodet, men den var ifølge verkstedet Snudd ut av posisjon Slik at Den ikke pumpet diesel når den skulle. Dette hadde formentlig skjedd da jeg skulle bytte oring på det toppstykket som lukker enheten. Han sa at han hadde sett denne feilen flere ganger på disse pumpene

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...