Jump to content

Hva som er den beste løsningen ang permanent fortøyning til berg og bøye i akterenden


cheetah

Recommended Posts

Hei allesammen. Har en båtplass hvor jeg skal få ordnet en moring med bøye i akterenden og feste til berget med baugen. Har en nidelv 24 på 1.8 tonn. Hadde også vært greit å kunne føre båten inn og ut med tau. Legger med noen bilder av plassen. Skal stå plassert imellom der. Har dere noe gode forslag på beste løsning og hva slags utstyr jeg trenger, hvor stor bøye osv?

A65B7E14-4F5C-423D-9638-B86543FDC06E.jpeg

134A5456-8FE1-4BB7-9303-DB6811AB4A6F.jpeg

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis vi starter med ilen/loddet: Jeg har en støpt ile på ca. 400 kg til en 20-fots daycruiser på rundt 1 tonn. Jeg ligger litt utsatt for vind/bølger og føler jeg må ha såpass. Jeg tror du kan klare deg med litt mindre lodd selv om båten er større og tyngre. Dog ville jeg hatt et lodd på minst 200kg. Mye av vekten "forsvinner" når ilen ligger i vann.

 

Dernest tenker jeg ilen bør ha en god fasong. Jeg ville kopiert en løsning som dette:

moring.jpg.b55725f92872313dd4f02343a1e061a1.jpg

 

Deretter ville jeg brukt blytau opp til blåsen. Tauet dras da gjennom det innstøpte røde plastrøret og sikres med en knute utenfor ene røråpningen. Som du ser vil fasongen på moringen sørge for at fronten graver seg ned og fast etterhvert som det rykkes litt i den mot land.

 

Blåsen trenger ikke være veldig stor. En oppdrift på 30-ish kg burde holde. Tauet fra land og ut til blåse og båthekk bør gå gjennom trinse for å unngå filing. Normalt anbefales det ikke å tre tau gjennom øyet i toppen av blåsen eller å bruke det til festepunkt, men siden det er rolig båtplass kan det muligens gå? Jeg ville uansett forsøkt med en trinse i bøylen under vann og sett om gikk greit.

 

Ellers kan det være en idé å ha en liten blåse/oppdrift på blytauet ett par meter over bunn for å hindre at tauet blir liggende nede i bunn ved lavvann.

 

Sikkert flere som kan bidra med flere tips og råd - men det var nå noe slikt jeg ville prøvd meg på. :)

 

Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd😊 når det gjelder fortøyning til land. Synke eller flytetau? Er å ha et langt tau som går gjennom trinse i bauen og i akterenden, den andre enden gjennom øyet på land og i baugen? Eller trenger jeg en slags trinse på land og? Og så bare holde sammen endene med en karabinkrok eller noe?

Link to post
Share on other sites

Du har ett langt tau. Ene enden går fra festet i land, ut til trinsen, tilbake i båten. Den andre fra land til båten.

 

Bruk flytetau.

Har sett folk som føler seg litt usikre på manøvrering har hatt en ekstra blåse i taet nær båt akter, i et forsøk på å gi større margin før man får tau i propellen. Usikker på om dette er en god løsning, jeg hadde ikke gjort det. (Men bruk det under vann på blytauet).

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...