Jump to content

Hva er en god relativ luftfuktighet å ha i båten for oppbevaring av puter etc?


Grand Banks jr

Recommended Posts

Båten står på land, på Sørlandet. I akterkabinen, som både er stor og den som er mest hermetisk lukket så har jeg plassert alle puter og ting som ikke bør ligge fuktig. Målet er å unngå mugg, svertesopp, jordslag. Samt lukt. 

 

I og med at båten ligger i hagen har jeg tilgang til strøm. Har en billig elektrisk luftavfukter som går i akterkabinen. Før den ble startet var vel fuktigheten på 90-95% på to ulike målere. En mekanisk, og en digital. 

 

Nå ligger den på ca 60%.

 

Hvilken verdi er "absolutt max" for å unngå mugg/ jordslag? 

 

Har i høst opplevd at bordet ute i cockpit hadde mugg på seg. (Og det var ingen synlige matrester på det etc. Men vært veldig høy luftfuktighet i høst. ) 

 

Båten ligger under presenning. I akter er det 2-3 m2 åpning rett ut, og foran litt. Så det burde være bra lufting. 

 

Så hva er en god relativ luftfuktighet å ha i båten for oppbevaring av puter etc?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Tatt fra http://www.klimakommune.no/kulturarv/Muggsopp.shtml:

 

«For at muggsopp skal kunne vokse trenger de enten en høy relativ luftfuktighet (RF) eller fritt vann. De mest tørketålende artene som vi finner i hus kan vokse hvis den relative luftfuktigheten er over 75-80% RF, men de fleste andre artene gjerne må ha 90-95% RF for å oppnå en god vekst. Jo høyere luftfuktighet, desto raskere skjer veksten. Generelt ser man at det oppstår muggsoppskader i gamle bygninger 1-2 uker etter en vannskade og etter 3-4 uker med en konstant høy relativ luftfuktighet. Dette forutsetter også en gunstig temperatur, gjerne 15-25ºC, ved kjøligere temperatur er det langsommere vekst.»

 

Muggsoppen vet ikke om den er i et hus eller en båt, så dette burde være greie verdier å forholde seg til også for en båteier.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Min EL avfukter står på 60 %...

Alt av dyner og sengetøy er ombord.. aldri noe problem...men fruen er nøye med å vaske ned alt, samt vaske alle håndkler , sengetøy etc...

Alle skapdører, skuffer, dører osv står åpen... 2 vifteovner står å blåser på kald luft kontinuerlige i hver ende av båten...litt varme på badet og noen frostvakter som ligger løst...

Aldri noe problem....

Link to post
Share on other sites

Om du har avfukter gående i båten så ville jeg tettet mest mulig igjen - dvs ikke hatt lufting. Ellers oppnår en jo bare å fore avfukteren med mest mulig fuktighet. Jeg har bare frostvakter på 2 x 200W. De gir såpass mye høyere temp inni båten enn utenpå at det aldri er problemer med dugg/mugg.

Link to post
Share on other sites

Svar til trådstarter: Jeg har i 15 år hatt 50% RH som innstilling på avfukteren, og den har stått på 365 dager i året med unntak av når vi er på seilturer og ligger utaskjærs.  Tok utgangspunkt i at parkett tåler 30-60% RH og at korrosjon oppstår i større grad ved fuktighet på noe over 50%RH. Dermed valgte jeg ca. 50%, og når man studerer båten innvendig 15 år etter det valget, så vil jeg kalle det en suksess investering. Avfukteren av typen Munters MG50 ble i sin tid fastmontert, og jeg hadde den faktisk ute i går for å inspisere den. Etter 15 år er konklusjonen at den fint klarer 15 år til, men at jeg bør bytte de to  filterene ca. hvert 5 år.  Tanken bak monteringen av fast avfukter var å slippe å tømme en relativt stor båt og bruke plass i huset på å lagre dette. Men sett i ettertid 15 år etter montering og ca. 17 år etter at båten ble bygget så er båtens innredning like tørr og fin som om den var lagret på ett museum. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 4 timer siden:

2 vifteovner står å blåser på kald luft kontinuerlige i hver ende av båten...

Godt tips! Jeg har jo en slik bordvifte (som de selger mye av sommeren) stående ubrukt hele vinterhalvåret. En slik kan nok komme til bruk i forpiggen :thumbsup:

 

Fantino skrev for 3 timer siden:

Om du har avfukter gående i båten så ville jeg tettet mest mulig igjen - dvs ikke hatt lufting.


Forpiggen og cockpit er åpen, med lufting ut. Men det er jo ikke helt topp når vi i ganske lang tid har hatt veldig høy luftfuktighet i luften på utsiden også.

Det er kun akterkabinen som er lukket og med avfukter, og den er da ganske så tett. Kun en liten glipe over døren, og da ikke ut i rommet men under et "overheng". Der er fuktigheten nå rett under 60%.

@Seilars, godt tips! Jeg antar at du har en seilbåt som i seg selv er ganske lukket? Jeg har kalesjebåt, så avfukter under kalesjen blir nok litt som å fyre for kråkene. Men inne i kabinen som jeg kan "hermetisk lukke" så kommer avfukteren til sin rett. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...