Hedwig Startet 28.November.2020 Link til dette innlegget Startet 28.November.2020 (redigert) Havelle, som mange seilbåter av "kanotypen" ligger litt høyt med baugen og litt lavt akter. Ikke alvorlig og bunnstoffet er over vannlinjen, men hun ligger fortsatt ett par grader opp i baugen. Det har slått meg at den aller enkelste måten å korrigere dette på er å få mer vekt forran. (Vi har bare 50 m kjetting, så det er ikke mye vekt i baugen). Og som luksusdyrene vi er liker vi å ha godt med vann ombord. Disse to tingene burde kunne kombineres. Som man roper i skogen, får man svar og dette er kanskje en idiotisk tanke. Men hva tenker dere? Tenker f.eks. på noe slikt: https://seatronic.no/vvs/vann/vanntanker/vanntank-pa-200l-70x175cm Er det en god ide? Og har noen noe tanker om hvor mye vekt som vil trenges og hvor mye vi sikkert kan installere? Og hvordan er det egentlig å installere ekstra vanntanker i et system? Redigert 28.November.2020 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 28.November.2020 Link til dette innlegget Svart 28.November.2020 ...for å trimme om, se om du har noen kilo i hekken som kan flyttes forover... Som seiler vil jeg ha minst mulig vekt i baugen. Vår bavaria har vanntank under køya foran, den er alltid tom, om vi ikke skal til Koster en uke eller andre plasser det er dårlig vann. Det jeg har hørt om plastsekker til vann er at de beveger seg, og om de er permanent festet til røropplegg vil ting bli dratt i stykker. Som reservetank hadde jeg basert meg på en vannslange og pumpe, og fylt hovedtanken fra plastsekken ved behov. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 28.November.2020 Link til dette innlegget Svart 28.November.2020 Fleksible tanker lekker: Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
TideRace Svart 28.November.2020 Link til dette innlegget Svart 28.November.2020 (redigert) Vi har original ekstra tank på 150 liter i baugen i tillegg til vanntanken bak på 210 liter. Ekstra vanntank er en opsjon man kan velge ved kjøp av ny båt, og så vidt jeg vet var dette ekstra tilbehør også på tidligere modeller. Hva med å sende en henvendelse til Bavaria Norge og høre om hvor mye en ny original tank koster? Det meste er standardisert på Bavaria, så jeg antar denne baugtanken ikke har endret seg vesentlig på nyere modeller. Og så er den antagelig "plug&play" å montere. Bytte av tank foran/bak på min gjøres med en treveisventil i skapet på badet akter. Redigert 28.November.2020 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.November.2020 Link til dette innlegget Svart 28.November.2020 Hulda kjøpte 50 meter ekstra ankerkjetting på bruktmarkedet. Betalte 500 kroner for 100 kg kjetting. Det gjorde susen på 17 tonn båt. Det er ikke nødvendigvis så mye som skal til. Vi har lager av seil og diverse akter. Roterom. Vi har hatt lekkende vannsekker i tidligere båt. Vil ikke en gang til. Uansett hvor bra de måtte være i dag. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 28.November.2020 Link til dette innlegget Svart 28.November.2020 Batteri till bogpropeller alternativt batteri och bogpropeller? Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 29.November.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2020 Phoebe skrev for 10 timer siden: Vi har original ekstra tank på 150 liter i baugen i tillegg til vanntanken bak på 210 liter. Ekstra vanntank er en opsjon man kan velge ved kjøp av ny båt, og så vidt jeg vet var dette ekstra tilbehør også på tidligere modeller. Hva med å sende en henvendelse til Bavaria Norge og høre om hvor mye en ny original tank koster? Det meste er standardisert på Bavaria, så jeg antar denne baugtanken ikke har endret seg vesentlig på nyere modeller. Og så er den antagelig "plug&play" å montere. Bytte av tank foran/bak på min gjøres med en treveisventil i skapet på badet akter. Vi har allerede den 150 liters tanken i baugen med treveisventil. Dette ville ha vært i tillegg til den. Hulda skrev for 8 timer siden: Hulda kjøpte 50 meter ekstra ankerkjetting på bruktmarkedet. Betalte 500 kroner for 100 kg kjetting. Det gjorde susen på 17 tonn båt. Det er ikke nødvendigvis så mye som skal til. Vi har lager av seil og diverse akter. Roterom. Vi har hatt lekkende vannsekker i tidligere båt. Vil ikke en gang til. Uansett hvor bra de måtte være i dag. Det er en interessant tanke. Men vi ankrer aldri slik at vi har behov for mer enn de 50 meterene vi har. Og skulle vi hatt behov har vi 50m til i akter. (Som sjelden brukes, så en mulighet er å droppe kjetting og anker bak). Det er en bekymring med lekkasjer. Men vi har omtrent 400l i faste tanker (ca. 220 + 150 + 40), så dette ville være tanker som kun ble fylt for turer der det var lite bølger og bankekryss, men mye tid stille i uthavn. ebonita skrev for 3 timer siden: Batteri till bogpropeller alternativt batteri och bogpropeller? Har propell. Tror ikke et batteri ville hjulpet mye. (Opplever også at propellen har god trekkraft, så neppe mye å hente på å få et batteri der. Det får evt. komme når vi legger om til Lithium). Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 29.November.2020 Link til dette innlegget Svart 29.November.2020 Havelle skrev for 1 time siden: Det er en bekymring med lekkasjer. Men vi har omtrent 400l i faste tanker (ca. 220 + 150 + 40), så dette ville være tanker som kun ble fylt for turer der det var lite bølger og bankekryss, men mye tid stille i uthavn. I og med at du sier dette, og forsåvidt spesifiserer i trådtittel at det er mest for tyngden, så lurer jeg på hvorfor utsette seg for dette? (Vann kan man jo oppbevare på mange andre og mer fleksible måter hvis man er nødt..) Er det seilings-egenskapene som står på spill, eller er det kun kosmetisk? Eller er det vannmangel? det virker som dere har grei vanntilførsel om bord, så hvis det endelig skulle være, ville jeg nok personlig brukt vekten til noe annnet. Men det er selvfølgelig opp til hver. og enkelt. hva er viktigst her? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
ebonita Svart 29.November.2020 Link til dette innlegget Svart 29.November.2020 Asso tanken med batteri till bogpropeller var ju primärt att ge mer vikt i fören. 1 eller 2 batterier kan ju ge 20-45 kg där och dom är konstanta till skillnad från tankar vars vikt varierar med fyllnadsgraden. Som en bieffekt får Du ju då mer ström till bog-snurran... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.November.2020 Link til dette innlegget Svart 29.November.2020 Havelle skrev for 20 timer siden: Det har slått meg at den aller enkelste måten å korrigere dette på er å få mer vekt forran. (Vi har bare 50 m kjetting, så det er ikke mye vekt i baugen). Og som luksusdyrene vi er liker vi å ha godt med vann ombord. Disse to tingene burde kunne kombineres. Jeg synes det er en smart ide`. Men jeg ville ikke gått for den fleksible plastsekken, jeg ville skreddersydd en tank et egnet sted. Hvis du er interessert kan jeg formidle kontakt til en som kan lage en syrefast tank til deg for en svært gunstig pris. Utførelsen er proff. Det du må gjøre er i tilfelle å lage en god målsatt tegning, evt. lage maler av papp, kryssfiner e.l. som er tilpasset rommet den skal være. Da får du maksimal utnyttelse av volumet, og du får en kvalitetsløsning som ikke trekker ned standarden i båten. Med skikkelige stusser, slanger og slangeklemmer er også potensialet for lekkasjer nærmest fraværende. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.