Jump to content

Raymarine ST6001


Tomkald

Recommended Posts

Hei, 

 

lurer på om noen her har erfaringer med denne og problemet eg har? Den virker ikke som den skal, får opp etter ca 15 sekund «drivestopp», så får eg «no data» og av og til...har byttet pumpe, da tidligere eier mente den var problemet. Nå vurderer eg å bare kjøpe EV150. 
 

Finner heller ikke hjernen til Autopilot, pleier denne å vær nærme displayet? Altså inni dashbord...? 

Link to post
Share on other sites

Dette virker besynderlig. Hos meg er ST6001 en styringsenhet for autopilothjernen som heter XP30. Som i sin tur gir signaler til Robertson/Simrad linjerhydraulikk. Tror du bør ta for deg instruksjonsboken. Hos meg er det altså tre (3) enheter. Der de to første gir totalt blaffen i om Robertson følger med eller ikke. 

 

Hvis du endrer tittelen til noe mer beskrivende, kan det hende at engasjementet øker tilsvarende.

Link to post
Share on other sites

 

det er som Hulda skriver. St 6001 er kontrollboksen. Så har du en autopilotcomputer, et kompass og en drivenhet som påvirker roret og en rorposisjonsgiver

 

computeren pleier å stå et tørt og trygt sted. Rorposisjonsgiver sitter på rorstammen/kvadrants 

 

https://seatronic.no/raymarine-roterende-rorgiver?gclid=Cj0KCQiAh4j-BRCsARIsAGeV12Axvw52evnkJftkBtnjvTR1JW0pzoCaHnRx7v_uT9WLTns7JEsldEAaAmELEALw_wcB

 

drivestop og no data feilen kan være relatert til rorgiveren. Gitt at computeren faktisk gjør at pumpa flytter roret rett vei

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har relativt god kontroll på hva settet inneholder, finner bare ikke ut hvor i båten det er, har gått igjennom hele båten, tror eg...Finner ikke kompasset og hjerne. 

 

lokalisert rorgiver, å byttet pumpe...

 

kan display fungere uten hjernen? Kan det være en sikring i hjernen som går om den gamle pumpa var dårlig? 

Link to post
Share on other sites

Nei, det blir som en gubbe uten hjerne :-) Et eller annet sted er det en boks. Inn i den boksen går det to tykke ledninger fra hydraulikkpumpen. Hjernen ligger sannsynligvis mellom batteriene og hyd.pumpen. Følg ledningene fra pumpen. Det er trolig feil på kompass eller rorføler. Som Bitteliten beskriver.

Link to post
Share on other sites

Ja, han hadde ikke peiling. Han satt propellene på feil vei, så tenker det er lite håp for nyttig info fra den kanten....

 

så hjernen må vær i mellom hydraulikkpumpe å batteri? Altså, to tykke ledninger - du tenker på pluss å minus til pumpe? Den skal gå via hjerne til batteri?

Link to post
Share on other sites

Tomkald skrev for 14 timer siden:

..Finner ikke kompasset og hjerne. 

 

lokalisert rorgiver, å byttet pumpe...

 

kan display fungere uten hjernen? Kan det være en sikring i hjernen som går om den gamle pumpa var dårlig? 

 

Kompasset -Fluxgate - ligger mest sansynlig langt fremme i båten, og under dørken, og i senterlinjen til båten din.

 

Display trenger hjerne for å fungere - den er"dum" ellers

 

Meldingen du får har nok ikke med kompass og gjøre, men forbindelse mellom ACU (hjerne) og rorgiver/pumpe.

 

Dette finner du med 90 % sikkerhet i aktre del av båten, ikke langt fra pumpen.

 

Har du søkt gjennom hele båten som du skriver - få med deg en annen - ett par nye øyne kan fort oppdage det ikke har sett.

ACU er en boks som er i størrelsesområdet 25/30cm bred x 15/20 cm høy og 3/5 cm tykk - oftest grå.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Boksen kan se noe slik ut, etter instruks montert på tvers av båtens lengderetning:

20190502_155410.jpg.6bbad6d0721540b20981f494b7add306.jpg

 

Kompasset skal stå montert nede i området nullspantet, på tvers av båtens lengderetning. Kompasset kan egentlig være montert hvor som helst i en plastbåt, bare et stykke unna jern/magnetiske elementer. Ser du på linken her, finner du en tysker med jernbåt der kompasset var montert på masten. Rorføleren sitter naturlig nok montert på rorkvadranten/rorkulten, eller hva båten din måtte være utstyrt med.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar! 
 

helt utrolig at det skal være så utfordrende å finne en så stor boks...har som nevnt leitet overalt, demontert skap, dashbord for å se bak osv...


får gjør ett forsøk på å følge + og - fra pumpen nå, men den går liksom inn bak stb maskin, å er utfordrende å følge, sykt trangt. 
 

er 2 x drev forresten...
 

noen som har erfaring med å legge opp Raymarine EV piloten? Like lett som de påstår? 

Link to post
Share on other sites

Tomkald skrev 18 minutter siden:

Takk for svar! 
 

helt utrolig at det skal være så utfordrende å finne en så stor boks...har som nevnt leitet overalt, demontert skap, dashbord for å se bak osv...


får gjør ett forsøk på å følge + og - fra pumpen nå, men den går liksom inn bak stb maskin, å er utfordrende å følge, sykt trangt. 
 

 

 

Det er kanskje en eier før denne du nevner...han med 10 tommeltotter...

Er kanskje lettere å spore opp tidligere eier som har montert det hele i sin tid,  i stedet for å rive båten fra hverandre...

Link to post
Share on other sites

Tomkald skrev 19 minutter siden:

Takk for svar! 
 

helt utrolig at det skal være så utfordrende å finne en så stor boks...har som nevnt leitet overalt, demontert skap, dashbord for å se bak osv...


får gjør 

 

noen som har erfaring med å legge opp Raymarine EV piloten? Like lett som de påstår? 

 

EV pilot er kurant å legge opp og sette i gang.

Jobben er å trekke kabler.

Så fort du har koblet den inn på plotter,  om du ikke vil kjøre den for seg selv da, så kjører du havneoppsett, og så en liten tur utpå.

 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Godt å se at flere må leke gjemsel😎.  På min P50 er denne også plassert bak ryggpute i salong på styrbord side, jfr @dacapo. Lette nokså lenge for å finne den selv.

 

Det gir jo faktisk mening fordi den da står i hovedgaten for kabelgater fra førerposisjon mot rorene akter.

 

Det er kanskje enklest å følge kablene fra din Raymarine hydraulikkpumpe som alltid går direkte fremover til kurscomputeren.

 

I forrige båt jeg hadde ( Bav 42 Sport) stod den i motorrommet.

Link to post
Share on other sites

Uansett rorindikator eller ikke, strømforsyningen fra kurscomputer til hydraulikkpumpe er i hvert fall en sikker vei å følge og den vil jo i hovedsak følge samme rute. Det er dessuten en litt kraftig kabel.

+

BFF737C3-7746-4834-BC9A-692D10B7B0A3.jpeg.b03ae8800022817b1c72e6f831ac12ee.jpeg
Øvrige koblinger/ledninger til kurcomputer er SeaTalk fra St 6001-instrumentet samt tynn ledning mellom kurscomp og fluxgatekompass. Ofte kan også en kartplotter el være koblet innpå via NMEA 0183.

Lykke til med søk @Tomkald

Link to post
Share on other sites

Tomkald skrev for 10 timer siden:

Takk for svar! 
 

helt utrolig at det skal være så utfordrende å finne en så stor boks...har som nevnt leitet overalt, demontert skap, dashbord for å se bak osv...


får gjør ett forsøk på å følge + og - fra pumpen nå, men den går liksom inn bak stb maskin, å er utfordrende å følge, sykt trangt. 
 

er 2 x drev forresten...
 

noen som har erfaring med å legge opp Raymarine EV piloten? Like lett som de påstår? 

NordWest la en del elektronikk bokser i taket over førerplassen. Om du har lett overalt, så kan de jo ligge noe her hos deg 😊

 

jeg har EV med rorgiver. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...