Jump to content

ADVARSEL - mulig kontaminert diesel i Dolviken


larole

Recommended Posts

Hei, bedre føre var, så om dette viser seg å ikke stemme, så legger jeg meg flat.

 

På torsdag var Fuel Service og tok en kontroll av tanken min. Det var ikke vann i dieselen. I dag, uten at det har regnet (for å utelukke lekkasje av regnvann inn i tanken) fylte jeg 132 liter diesel fra flytebryggen i Dolviken sør for Bergen.

 

Etter litt sjø, kunne jeg til sammen tappe nærmere to liter fra vannutskilleren. Selvsagt i flere omganger. Jeg kan ikke se annen forklaring enn at dieselen der er kontaminert, og vil med dette advare mot å bruke den til situasjonen er  avklart. Jeg antar at denne brukes mest på sommeren, og at dette er slik som kan skje noen ganger?

 

Jeg vil kontakte utsalget om dette selvsagt.

 

Er det noen som har erfaringer med at det faktisk kan komme med vann når man fyller??

 

Oppdatert: Snakket med en hyggelig kar som skulle sjekke opp i dette i dag.

Redigert av larole (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke noe nytt fenomen.

Fikk mye vann på Hjellestad for et par år siden, det var tidlig på våren. Sikkert lite diesel på tankene.

I år har jeg fått vann også, om det var på Herdla eller eller lenger nord vet jeg ikke.

Tidligere ble Statoil stasjonen i Fyllingen stengt for avgiftsfri diesel pga vann.

Vann og diesel går hånd i hånd, i hvert fall avgiftsfri... 

Link to post
Share on other sites

Hei.oljeleverandøren driver marina i dolviken, som Mons skriver hvor i tanken tok dei prøve? Fule service skulle eg gjerne snakket med. Hvilken prøve tok dei? Hva var du på jakt etter med å hyre dei inn. det beste er om du er med å ser når vi sjekker dette. Vi kontollerer tankene jevnlig for vann.tankanlegg med stor genomstrømning er ikke dette eit problen. i Dolviken er det 2 tanker på 9000 liter det er 1000 liter vi ikke får tak i på hver tank.Viss du var ute etter å peile for vann har eg peile pasta koster 50kr det er mange som eg sender det til.

Link to post
Share on other sites

On 11/28/2020 at 6:04 PM, Traale said:

I år har jeg fått vann også, om det var på Herdla eller eller lenger nord vet jeg ikke.

Jeg har fylt regelmessig på bunkringsanlegget på Herdla i hele år frem til midten av oktober. Har både sentrifuge og Racor forfilter/vannutskiller ombord i båten, men aldri fått så mye som en dråpe vann i dieselen derfra.

Redigert av Trond123 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev så fylte jeg på Herdla og lenger nord, Florø, hvem av de som serverte vann vet jeg ikke.

Det kan godt vært i Florø.

Vi leide en svær diesel tank for noen år siden i forbindelse med en jobb.

Den var fra en stor oljeleverandør som garanterte at det var best å leie fra de store.

Etter en uke hadde 4  kompressorer og aggregater stoppet  pga vann og skit i dieselen....

De blånektet for at de hadde lever dårlig diesel.

Link to post
Share on other sites

dieselexpressen skrev for 3 timer siden:

  i Dolviken er det 2 tanker på 9000 liter det er 1000 liter vi ikke får tak i på hver tank.

 

Eg veit ikkje om eg oppfattar dette rett, men eg oppfattar det slik at de ikkje får opp dei nedste 1000 litrane i kvar tank.

Forstår eg deg rett, dieselexpressen?

 

dieselexpressen skrev for 3 timer siden:

 Du ser tanken 40 cm opp på tanken ser du hvor oljen kommer. Det er altid 4000 liter på tank når den er tom.

 

Eg forstår dette omlag som eg forstår sitatet lengre oppe. Korrekt oppfatta?

 

Om eg har forstått deg rett, kvifor er tankane konstruert på denne måten? Konsekvensen må vel vera at ein ikkje får drenert ut vatn i frå tankane?

 

Ask

Link to post
Share on other sites

13 hours ago, dieselexpressen said:

Larole. Du snakket med ein i oljeleverandøren. vi sjekket om det var vann, det var ikke noe vann i dieselen.Det er litt rart at du ikke skriver noe om den tekstmeldingen du får fra oss. kl 16.03 Der du skriver Takk For Info

Hei, jeg så ikke all aktiviteten som plutselig dukket opp her. Jeg nevner jo tekstmeldingen med all tydelighet, jeg skriver jo at dere ikke finner spor av vann. Har vi misforstått hverandre her? Jeg har ingen grunn til å tvile på utsagnet ditt. 

 

Så for å få klarhet i akkurat det; jeg har aldri tvilt på de som sjekket dieselen i Dolviken.

Redigert av larole (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Firma som moterer så er suge rør som regel mellom 5 til 10 over bun det vil si mellom 500 til 1000 liter man aldri får opp.hadde eit likt tilfelle i juni på tysnes(Våge) kunde fikk ikke start på båten å kunde lurte på om vann i Dieselen. Ikke kjekt å få slike tlf. Reiste til Våge kunde ventet for å se om det var vann,kunden var med å sjekket.ingen vann. Kunden fra Haugesund ringte etter 2 månder skrogjenomføring var dårlig å mest sansylig var det der feilen låg. Marina med stor gjenomgang av Diesel er dette ikke noe problem

 

Link to post
Share on other sites

Larole. Hadde eg vert deg hadde eg tatt ein prat med dei som var på fagernes yacht  for å sjekke diesel din, her er det noe eg ikke forstår. prøvde dei å rense dieselen din, eller hva er det dei har gjort med alt dette utstyret som dei tok bort til båten din, Ein ting er sikkert for å sjekke vann trenger ein ikke alt dette utstyret. Dette må vi finne ut av,

Link to post
Share on other sites

Aner ikke hvilket utstyr det er snakk om, men i noen tanker kan man nå det laveste punktet med en kjepp med pasta på og se om det er vann.

Slike kjepper detekterer såvidt jeg vet ikke slam ol.

På tanker til båter som ofte er idiotisk laget kan det hende man må pumpe ut all dieselen, skjære hull i dekket, skjære hull i tanken på rett sted på rett side av det bakerste skvalpeskottet og tilslutt sjekke i det dypeste punktet på tanken.

Såvidt jeg vet finnes det ikke noen metode for å detektere vann i en tank på et sted i tanken man ikke klarer å nå med en fleksibel stang, kamera el.

Fleksibel stang kan kanskje nå det dypeste punktet, men det er vanskelig å være sikker.

Utfra det vi har lest til nå i denne tråden kan det både være fylt vann fra anlegget, og det kan være vann i nederste del av båttanken som kommer fram når det gynger litt.

Mons

Link to post
Share on other sites

Den siste uken solgte vi ca 8000 liter diesel det er mye når vi er i slutten på november. det er 32 båter som har fylt diesel. hadde det vert vann hadde flere ringt.på min båt er det 3 skott vanskelig å få alle ren,umuligt å klare det. på min dieseltank er det kuleventil på det laveste pungt. enkelt å tappe,men det kan forsatt vere vann i dei andre skotta.Skulle vist hvordan Fuel Service gjør dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...