Jump to content

Spleise kjetting og tau?


Trude III

Recommended Posts

:wink:

 

Hei,

 

Jeg har en Quick500Watt vinsj som jeg benytter med 6mm kjetting. Kabelaret er slik at det også tar en del tautyper. 14mm treslått tau ser ut til å gå bra.

 

Jeg sysler litt med tanken på å spleise sammen 3 slått 14mm tau og 6mm kjetting som vinsjen vil aksepterer. Kan jeg sette i land 30m kjetting så sparer jeg en del vekt akter.

 

Er det noen som har erfaring med å spleise dette? Hvordan spleiser man? 6mm kjetting er ganske små i lenkene..

 

10m kjetting og resten 3 slått er jo en fin kombinasjon med tanke på vekt og fjæring.

 

Håper noen kan svare meg??

 

 

Hilsen Harald

Trude III

Link to post
Share on other sites

Det går fint å spleise 3slått tau og kjetting. Jeg har selv gjort det iforb. med ankersvinsj som tar både kjetting og tau. Du gjør en normal spleis, men du må bruke ett eller annet som sparer tauet for slitasje. Selv har jeg brukt krympestrømpe, en slik som man bruker iforb. med skjøting av ledninger.

 

Krympestrømpe burde du kunne få tak i hos en elektroinstallatør, eller en båtforretning som også selger og intallerer elektronisk utstyr.

 

Lykke til....................................

Link to post
Share on other sites

Det finnes faktisk en egen spleis som kalles "kjettingspleis".

 

Du finner den i de litt mer avanserte bøkene om sjømannskap, men selve spleisen er meget enkel. I praksis stikker du ikke all tre kordelene parallelt gjennom kjettingløkken, men 2 kordeler en vei og 1 kordel motsatt  -  og så spleises alle tre kordelene tilbake langs tauet.

 

Nesten enklere å utføre enn å forklare  :wink:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha Poseidon, det var en slik spleis som var beskrevet i monteringanvisningen som fulgte vinsjen. Det største plunderet var å få krympestrømpen til å ligge riktig.

 

Har ikke merket noe til tvinn på tauet som brukes på vinsjen, men vi bruker å stoppe før tauet kommer til syne. Har 15 kg. Engbo anker og 15 mtr. med 8 mm. kjetting før tauet.

Link to post
Share on other sites

Søker du på Google og "knots" får du over en million nettsider som omhandler knuter og spleis (er ikke sikker på hva spleis er på utenlandsk). F.eks denne:

http://www.folsoms.net/knots/

Bilde

Her er ei side med lassevis av linker:

http://www.earlham.edu/~peters/knotlink.ht...htm#videostying

 

Ellers vil jeg anbefale boka "Knoper og Spleis i farger" utgitt av Dreyer forlag ISBN 82-09-10646-5

Link to post
Share on other sites

:lol:

 

OK,

 

Takk for svarene!

 

Jeg skal prøve meg på dette men tror det blir trangt å få 14mm treslått tau igjennom et ledd av en 6mm kjetting.  Løsningen jeg har med 40m lang kjetting fungerer veldig bra og føles trygg når man legger seg til for natten.  Men det er jo artig og eksperimentere litt.

 

 

Hilsen Harald

Trude III

Link to post
Share on other sites

:lol:

 

OK,

 

Takk for svarene!

 

Jeg skal prøve meg på dette men tror det blir trangt å få 14mm treslått tau igjennom et ledd av en 6mm kjetting.  Løsningen jeg har med 40m lang kjetting fungerer veldig bra og føles trygg når man legger seg til for natten.  Men det er jo artig og eksperimentere litt.

 

 

Hilsen Harald

Harald,

 

Det burde gå helt greit, for tauet er jo ikke 14 mm når du har løst det opp i 3 kordeler. Stikker du 2 kordeler den ene veien gjennom, og den siste kordelen motsatt vei før du "samser" godt og spleiser tilbake opp langs den faste parten så får du sikkert en helt fin overgang mellom kjetting og tau.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...